Poll: Quartz uurwerk vs Mechanisch uurwerk. Let the battle begin!

It is what it is. :yum:

Mechanisch. Quartz is als een elektrische auto

2 likes

Mechanisch, net als m’n auto. Grail auto is een 964 c2 small body handgeschakeld. Werken moet je maar ooh zo veel plezier :stuck_out_tongue_winking_eye:

Groeten
Rutger

4 likes

Tja, practisch alles wat ik hier heb liggen (dat het doet) is quartz (puur op batterij, zonne-energie en kinetic).
De handopwinder en de automaat die ik van mijn vader gekregen heb zijn totaal versleten na 40+ jaar.

Mechanisch zoals een automaat of een handopwinder heeft wel z’n charme, maar voor mezelf vind ik het gewoon heerlijk makkelijk op een greep in de kast te doen en willekeurig wat eruit te kunnen trekken zonder me druk te hoeven maken of het loopt en of het nog op tijd loopt.

Voor het vakwerk wat er allemaal aan vast hangt om een mechanisch werkend horloge te bouwen, daar heb ik wel respect voor, tientallen radertjes, veren, palletjes enzovoorts strak op elkaar afstemmen zodat het jarenlang hetzelfde blijft lopen. Maar een quartz uurwerk heeft naar mijn idee (zeker de 7C46 serie) een even goed bestaansrecht vanwege de robuustheid en nauwkeurigheid.

Als je dit soort dingen op basis van emotie tegen elkaar af gaat wegen, dan wordt het allemaal niks, ja, dit, ja dat, ziel, geen ziel… Onzin allemaal. Het is gewoon een ander principe om een set wijzers nauwkeurig rondjes te laten draaien, en als je de voorkeur voor de ene manier hebt, en niet voor de andere, dan is dat helemaal je eigen ding. Gelukkig wordt er voldoende divers aan materiaal aangeboden door verschillende merken zodat er voor iedereen wel wat leuks te vinden is.

7 likes

Ik heb niet gestemd omdat het een stomme poll is.

Welke quartz dan? Tegenover welke automaat? In geval van:

1469638

of

graag 2, een automaat.

En u raadt het al. In geval van:

of

graag geen winner, winner, chicken dinner, maar een 1, de quartz.

Overigens zit er een mechaniek in een quartz uurwerk waarbij wijzers bewegen. :slight_smile:

10 likes

Quartz, omdat het kan!

Alsnog zijn gelijk halen… :rofl: :joy:

7 likes

Dit is de eerste keer dat ik Quartz heb gestemd.

3 likes

Ik heb Quartz (kwarts) gestemd omdat je stemvorken hebt weggediscrimineerd.

3 likes

Ik vind de klassieke techniek van mechanisch fasinerend, ik vind de nauwkeurigheid van kwarts heerlijk. Ik kan het iedere keer op tijd moeten zetten van mechanisch niet uitstaan, ik kan een tikkende secondenwijzer van een kwarts niet uitstaan.
Het heeft beiden z’n voors en tegens.
Was er maar een uurwerk die de goede eigenschappen combineert… oh, wacht… spring drive, UHF, stemvork… :grinning:.

1 like

Loopt @RLC niet voldoende in de “harde kern” pas ?
Vrij normale en zinnige vraag.
Waarom dan zo collectief negatief reageren ?

Voor mij : absoluut automaat qua “ziel” maar een paar quartz on the side voor grab en go zoals mijn Seamaster.

Voorkeur dus voor mechanisch en daar dus op gestemd.

2 likes

De poll heeft geen optie: ik heb geen voorkeur

2 likes

Een mooi afgewerkte Lange handopwinder versus een ETA standaard quartzje? Of een GS Quartz tegenover een Seiko instap automaatje?

Hele grote verschillen en niet te vangen in zo’n poll.

4 likes

Eerder op de avond is er al een discussie geweest over SuperQuartz [is bepaald niet hetzelfde als een Swatch uurwerkje van een tientje] vs. automaat. Was wel lollig en we gaan hier gewoon lekker door. De reacties zijn in die context bekeken niet negatief hoor. Zo zal Ralph (@RLC) ze ook echt niet ervaren. Toch? Gewoon een leuke discussie, maar wel een beetje over appels en peren als je 't mij vraagt…

3 likes

Quartz is voor mensen die een horloge nodig hebben. Mechanisch is voor de malloot die de romantiek van het uurwerk nog waardeert.

5 likes

Een mooie combi Kinetic een automatisch mechanisme die een quartz oplaad… Best of both worlds…

1 like

300px-Dampflokomotive_897513

20181227_235447

3 likes

Gewicht een mooie automaat voel je dat je wat waardevols om je pols hebt😎

1 like

Meh, dan liever een solar. Een horloge dat zich met zonlicht “voedt”. Het idee van de Kinetic technologie is leuk, maar het verplicht je om al je Kinetics regelmatig te dragen.

Ik dacht al, waar blijft ie :stuck_out_tongue:

2 likes

Dan heb je nooit een GS quartz om de pols gehad zeker?

1 like