Poll Zomertijd-Wintertijd

Een eind van de evenaar wonen geeft nu eenmaal schommelingen in de tijd. Er zou eigenlijk een manier moeten zijn om te zorgen dat het niet zo extreem vroeg licht wordt in de zomer (waar je niets aan hebt) èn pas zo laat licht wordt in de winter. Een oplossing die alle nadelen minimaliseert en uitmiddelt!

Oh wacht. Dat heet Daylight Saving Time, dat hebben we al.

Mmm wat een verhalen. Mogelijk dat het al geschreven is, maar de tijdzones zijn logisch ingedeeld het uitgangspunt is dat de klok 12.00 uur moet aanwijzgen wanneer de zon op zijn hoogst staat. In Nederland is dat al heel lang niet meer het geval. Mede door de WOII zitten we al naast onze tijdzone. Door de zomertijd schuift het nog verder van de logische indeling. Dus kiezen voor zomertijd omdat je dan lekker lang in je kortebroek kan lopen en alle andere logische argumenten ten spijt :wink: Is totaal niet rationeel.

En waar is dat verhaal van jou, dat het 12 uur moet zijn als de zon op het hoogste punt staat, op gebaseerd? Op vroeger tijden wellicht, toen we met zijn allen om 4 uur opstonden om op het land te werken en dan zodra het donker was gingen schaften en meteen insliepen. Doen we dat nog tegenwoordig? Ik weet het niet maar ik in ieder geval niet. Net als denk ik de meeste mensen sta ik pas om een uur of 7 op en ik ga slapen rond 23:00 of middernacht. Dus het midden van onze dag is al heel lang niet meer om 12 uur 's middags. Waarom zou het dan logisch moeten zijn dat de zon zich dan op het hoogste punt aan de hemel bevindt?

2 likes