Poll Zomertijd-Wintertijd

Wij zitten zelf helemaal westelijk in de tijdszone. Dus voor ons hier in NL is het dan hetzelfde als voor die landen in Oost Europa die in GMT+2 zitten.

Snap ik niet. Met zomertijd is het juist later licht toch. Weet niet hoe het nu is maar jaar of wat terug hield Rusland de zomertijd aan. Werd het rond 10.00 uur pas licht.

Ja omdat het eerder licht is heb je er wat aan dat een uur later te doen.

In elk geval wordt de natuur wakker bij zonsopgang. Laten we daar zo dichtbij mogelijk gaan zitten.

Zo werkt dat niet ,we gaan hier in Nederland nu uit van een 9 tot 5.

Ik vind een uur verschil ook wel erg veel, wellicht anders terugbrengen naar een half uur?

Of een tussenstap toevoegen dus nog een keer ergens tussenin een half uur vooruit/achteruit?

Okay, mij maakt het niet uit en zie wel wat de hoge heren er van maken. :slight_smile:

Volgens mij niet, we zijn nog steeds even lang wakker.

De kantoorpikkies ja.:smirk::joy:
En toen ik nog op kantoor zat begon ik om 7 uur, en stond ik om half zes op.

Of 8 tot 6. Voor de echte bikkels. :wink:

Ah, @anon11367652EV begrijpt 'm, vroeg uit de veren. Niet zo lang blijven liggen stinken tussen de klamme lappen. Kuieren. Aan de slag.

Oh, trouwens. Voor de mensen die het niet begrijpen:

2 likes

8 tot 6 ??
Das uitslapen :joy:

1 like

Ik bedoel om acht uur op kantoor, niet om acht uur je bed uit. Jij bent tuinman dus je begint waarschijnlijk vroeg. Die groenjongens bij die kantoorvilla van ons staan er ook altijd al ruimschoots voor ik die oprit opdraai met die bladblazers en hogedrukspuit. Maar die zitten net als jij al om 15:30 achter de dampende piepers met een kuiltje echte jus, een slavink van de keurslager en van die tot snot gekookte spinazie. :wink:

1 like

We zijn uiteraard even lang wakker, maar op een andere tijd. Het punt wat ik wilde maken is dat de besparingsargumenten van toen wellicht eens tegen een kritisch licht moeten worden gehouden. Als was het maar omdat de gloeilamp inmiddels vervangen is de door de LED-lamp.

Even totaal onserieus, vroeger was het natuurlijk wel leuk voor de WIS die graag aan zijn horloge peutert:

“Zo beschreef een reiziger de situatie rond Venlo in 1907 in het vakblad voor horlogemakers Christiaan Huygens als volgt:”

“Onlangs vertrok ondergeteekende uit een plaatsje over de grens te 12.11 Duitsche tijd en arriveerde te Venlo 11.42 spoortijd; de torenklok te Venlo stond op 12.07. Mijn trein naar Amsterdam vertrok te 3.42; de vier uur welke ik had, wilde ik besteden voor een uitstapje naar Tegelen.
De tram naar Tegelen stond reeds bezet met publiek voor het station. “Hoe laat vertrek je, conducteur?” “Te 12.50, mijnheer.” “Nu, dan ga ik nog een half uurtje de stad in.” “Pardon, mijnheer, wij gaan nu, het is al over tijd.” “Maar het is toch pas 11.52?” “Jawel, maar wij rekenen Duitsche tijd.” (11.50 spoortijd, 12.15 stadstijd, 12.50 Duitsche tijd).
“Conducteur, ik moet te 3.42 spoortijd naar Amsterdam. Kan ik terug rijden, of moet ik lopen?” “Niet nodig, mijnheer, te 3.40 gaan wij van Tegelen en dan is U zowat 3.30 aan het station.”
Jawel, 3.40 vertrekken, 3.30 aan het station, houd nu je hoofd maar bij elkaar. Wat wonder, dat de gemoedelijke conducteur de helft der passagiers moest inlichten, hoe laat het vertrek en aankomst te Venlo was in Duitsche tijd, spoortijd en Venloschen tijd?”

Kaan je eindelijk eens je GMT gebruiken. Of een aan iedere arm :wink:

1 like

No way babe.
S morgens vroeg tot s avonds laat.:joy:

1 like

Ow je bent niet goed op de hoogte.
Hogedrukspuit is not done tegenwoordig :sunglasses:

1 like

Energetisch zou het nut inderdaad best eens zeer beperkt kunnen zijn, de grote winst van de zomertijd zit hem voor mij in de bruikbare hoeveelheid daglicht op doordeweekse dagen, dat is gewoon een uur langer. En voor mensen zoals ik die de ganse dag op kantoor zitten is de zomertijd gewoon beter voor je gezondheid. Een uur langer de mogelijkheid om buiten te zijn en aan je broodnodige zonlicht en beweging te komen.

1 like

En toch bestaat ons tijdssysteem al eeuwenlang, terwijl de zomertijd slechts in 1916 is ingevoerd.

Wordt hovenier, dan ben je de hele dag buiten :sunglasses:

1 like

Da’s toch al een tijdje geleden, chef. Toen zaten onze opa’s nog in de zandbak.

1 like

Ik ben de 40 inmiddels gepasseerd, ik ga niet meer omscholen. Bovendien vrees ik een overschot aan hoveniers. :joy:

Ja, maar je kan dus niet spreken over ‘de opzet van het systeem’. Zomertijd is een later toegevoegde constructie op de basis, winter, tijd.

1 like