Poll Zomertijd-Wintertijd

Nee schreeuwend tekort. Altijd lekker buiten
Bij veertig begint t pas
:sunglasses:

1 like

Uiteraard. Vanuit duurzaamheidsoogpunt. Nou ja, gewoon om geld te besparen op verlichting. :upside_down_face:

Daarom hebben we de griep enkel in de winter :wink: De meesten die ik zie, hangen op een warme avond een uur langer BBQ’end op de loungebank. Ze zouden die tijd inderdaad beter & gezonder kunnen gebruiken :grin:.

4 likes

Ha, ha, ik ook. Lekker om 15.30 vrij om nog een ommetje te maken op de fiets. :slight_smile:

1 like

U woont in Groningen. Daar is een ommetje al gauw een kilometer of twintig. Uitermate gezond. :ok_hand:

Nu, alles bij mekaar vind ik het huidige systeem behouden prima, maar dat kan dan weer niet volgens Europa. Doe mij dan maar afschaffen zomertijd.

1 like

De discussie rond de zomer- en wintertijd is imho echt verworden tot een eindeloos en voor mij bijna waardeloos “welles-nietes”-spelletje.

Wat mij vooral opvalt zijn alle “tegenstrijdige” en meestal “emotionele” argumenten waarmee voor- en tegenstanders telkens komen opdraven, hierbij lekker “aangestookt” door simplistische opiniĂ«rende berichten in de media.

Zelf ben ik eigenlijk nog maar weinig of geen echt onderbouwde argumenten tegengekomen (lees “onomstootbaar bewezen” ) om objectief te kunnen kiezen. Telkens Ă©Ă©n groep afkomt met zgn “wetenschappelijk bewijs” dat “iets” zou aangetoond zijn , komt de andere groep met het tegenovergestelde “wetenschappelijk bewijs”


Onder druk van de lobbygroepen hielden de dames en heren van Europa deze zomer dus een bevraging naar de “wens van het volk”


Hieronder de uitslag van de Eu - “poll” over de vraag welke permanente tijd we zouden wensen bij een afschaffing van de jaarlijkse “switch”:

(de volledige uitslag vindt je trouwens hier: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52018SC0406 )

’ 3.5 Question 5: Preferred option after abolishing time switch

The question was asked that, if the biannual time switch was to be abolished, would respondents favour permanent summertime or permanent standard (winter) time. Answers show that the overall preferred option is permanent summertime as opposed to permanent wintertime. 2 529 000 of all respondents (56 %) would prefer permanent summertime and 1 648 000 of respondents (36 %) would be in favour of permanent standard (winter) time, if the bi-annual time switch were to be abolished. 377 000 respondents (8 %) have no opinion on this matter.

56% of citizens who answered this question favour the option of “permanent summertime”, while only 32% prefer “permanent wintertime”. The highest share of respondents in favour of “permanent summertime” is in Portugal (79%), Cyprus (73%) and Poland (72%). The highest share of respondents in favour of “permanent wintertime” is in Finland (48%), Denmark (46%) and the Netherlands (45%). An average of 11% across all Member States citizen respondents has expressed no opinion regarding the matter.

Figure 6: Share of citizen respondents to question 5, by country

In general, responses from businesses and stakeholder groups show a clear preference for the permanent summertime, which confirms the citizens’ preference and the general outcome of the survey. The EU average presents a percentage of 58% of respondents in the businesses and stakeholder group that is in favour of a permanent summertime option, while 34% are in favour of a permanent wintertime option.

Figure 7: Share of stakeholders/businesses respondents to question 5, by country

Aangezien het om een “Europees” initiatief gaat en hoewel slechts 0,9% van alle Europese burgers hun stem hierover hebben uitgebracht lijkt het me toch logisch om de resultaten van deze bevraging te respecteren en dus voor heel de CEST-zone definitief over te schakelen naar het zgn. zomeruur.

Want een gemiddelde van 57% pro permanente zomertijd lijkt mij nog steeds een democratische meerderheid t.o.v. een gemiddelde van 35% pro permanente wintertijd. Niet ?

Of was dit maar “om te lachen” ?

Want in dat geval heeft “Europa” imho echt wel “gesmost” met ons belastinggeld.

4 likes

Kan je nog gekker vertellen: Ik had al een klein ommetje voordat ik op kantoor was, zelden rechtstreeks naar en van kantoor.
Ja, ik ben een “freak” :slight_smile:
(of fietsgek.)

1 like

0.9 % heeft gestemd,
En die wens moeten we respecteren?
Imo een lachertje

Hier wordt toch altijd rekening gehouden met de minderheid aan stemmen: dus zal het wel omgekeerd worden :frowning:

Ik niet. De oppervlakte van de zon is zo’n 5500 graden Celsius, dus ik vind onze afstand tot de zon gepast zoals hij is. :+1:

GMT is ook maar een arbitraire plaats/positie. Leuk dat het Britse rijk destijds invloed genoeg had om hun zonnetijd tot de maatstaf te bombarderen, maar waarom geen BMT (Beijing Mean Time)? Er wonen daar meer mensen in de buurt, en er werd al tijd gemeten toen de Britten nog in het bos scheten.

Het meten van tijd blijft een puur menselijke bezigheid, en hoe we het ook wenden of keren, het blijft altijd een arbitraire definitie.

Ik word zelf niet emotioneel over het onderwerp en heb ook nergens last van. Wel heb ik gewoon een persoonlijke voorkeur voor lange avonden.

1 like

Hee? Zijn dergelijke epistels niet voorbehouden aan @Fate_Amenable_To_Change ? :wink:

1 like

Ik dacht al, hee, een tekstridder die de cijfertjes er bij haalt
 Leuk!

Maar @morse en @Hieronimus hebben de winnende bijdragen geleverd, dus ik beperk me tot de cultureel-beschouwelijke vraag waarom wij Greenwich accepteren als het centrum van het universum.

Ik zou het alleen afschaffen zodat heel Nederland morgen niet in de file staat omdat 80% van de weggebruikers in NL met iets anders dan perfecte omstandigheden niet meer kan autorijden.

1 like

Pfieuwwww
:sweat_smile:

1 like

See what I did there?

GZN3liG

1 like

Yeah, you did it! Kudos!!!

Nee, dan begrijp je me dus absoluut niet. Het heeft niets met GMT als zodanig te maken. Onze zonnetijd is GMT+20m. Dus als we binnen de ‘24 tijdzones die we met zijn allen afgesproken hebben’ willen blijven, zou voor ons GMT de meest logische zone zijn.

Dat is alles. Als de nulmeridiaan ergens anders zou liggen, verandert mijn verhaal niet

3 likes

Houdt iedereen zich daar al aan? Want ik herinner me dat in Israël de zomer-winter wissel altijd een paar weken uit sync liep met Europa, en dat er plenty landen zijn die geen DST gebruiken, om nog maar te zwijgen van gebieden die gewoon een andere tijdzone aanhouden dan hun positie zou dicteren.

400px-DST_Countries_Map

Er wordt al zo veel afgerommeld dat die afspraak me niet zo veel waard lijkt.

Zucht. Nee, daar houdt inderdaad niet iedereen zich aan. Is dat een reden waarom wij dat ook niet zouden moeten doen? Mijn mening is nig steeds ‘GMT’. Lukt dat niet omdat de rest van de EU GMT zone daar niet voor kiest dan CET/wintertijd.

Kort samengevat: zo dicht mogelijk bij de zonnetijd blijven.