Pontiac Gulfstream 1967

Als je weet welk uurwerk er in hoort dan kan ik eens kijken of ik iets bij mijn afdeling sloop/parts heb liggen voor je.

1 like

Echt leuk i.d.d. dit alles te lezen. Vandaag het horloge uit elkaar gehaald om te kijken welk uurwerk er in zit. Het is dus een ETA 2390. Ik denk dat dit niet origineel bij deze Pontiac uit 1967 hoort. De horloge maker hier in het dorp vertelde mij een jaar geleden dat het uurwerk te dik was. Daarom zijn indertijd de kast en wijzerplaat iets beschadigd. Het uurwerk loopt overigens goed, alleen na inbouwen loopt hij niet meer omdat de secondenwijzer tegen het glas aan zit.

Kan iemand mij vertellen welk uurwerk er in deze Gulfstream met een kast uit één stuk hoort? En als er wat anders in hoort: heeft iemand het juiste uurwerk , een wijzerplaat en een Pontiac kroon voor mij. Want dat ben ik denk ik nodig om het horloge weer te laten herstellen.


1 like

Om te kunnen zeggen welk werk er in zit zou ik de mijne moeten openen en dat lukt op het ogenblik niet helaas.
We hebben hier een 10’" werk, dat te dik is (2390 is 3,6 mm), dus moeten we zoeken naar een werk uit die tijd met dezelfde diameter maar dunner. Pontiac gebruikte ook graag Peseux werken daarom vermoed ik, dat het een Peseux 320 (3,1 mm) of misschien zelfs een 7000 (2,5 mm) geweest kan zijn.
Ik kan je wel vertellen, dat het patent aangemeld is op 15 februari 1963 en gepubliceerd op 31 maart 1965, dat het patent behoorde aan Gabus SA uit le Locle, die de kast ook gemaakt heeft (te zien aan het nummer 141 in de hamerkop)
Edit. Het kleine stempeltje met A+K erin is het keurmerk van A.Kinsbergen NV de eigenaar van het merk Pontiac.

Dit is een tekening uit het originele patent

3 likes

Kijk nog even of in het midden van het glas een P te zien is. Dan is het nog het originele glas.

Ik heb de mijne bekeken (handwinder) en die heeft ook een ETA 2390. Mogelijk dat de kast van @Erwin25 zijn Gulfstream niet origineel is?

1 like

Welk ref. nr. heeft jouw Gulfstream? (en welk werk zit er in deze? NA: Pontiac Gulfstream (met gebrekje) )

Zoals ik al schreef bevindt zich in de kast het goudmerk van A.Kinsbergen NV dus is het iig een Pontiac kast.

Blijft de mogelijkheid, dat de dorpshorlogemaker a) de werkring niet goed geplaatst heeft of b) het werk niet goed in de werkring geplaatst heeft of c) een verkeerd/te laag nieuw glas geplaatst heeft. (is de P zichtbaar?)

Ik heb nog even gezocht en vind een 23011 (doublé) met 2390

De Gulfstream in dat topic is een ander dan die waarvan ik de foto’s heb geen. Die andere heb ik nog niet open gehad

I know, was alleen nieuwsgierig

En het nummer van deze?

Zal m eens opzoeken

Ik lees net, dat je er een met een stalen kast aan @Richz1986 verkocht hebt.
weet jij welk kaliber er in zit en weet je nog welk ref. nr. jouw (ex)horloge heeft.
Of weet Richard het misschien?

1 like

Als ik dat had geweten had ik dat hier al eerder gezegd. :wink: Je zou dat ref.nr. even bij @Richz1986 kunnen navragen. Hij zal wel reageren als hij dit leest. Ik heb tot nu toe 4 verschillende oude Pontiacs in mijn bezit gehad en die hadden allen een ETA 2390 uurwerk. Van deze weet ik het niet.

1 like

Hey Mauritz.

Qua uurwerk heb ik nog geen idee.
Maar… deze gaat “binnenkort” (deze of volgende maand) naar een ander forumlid voor een servicebeurt en dat zal het type uurwerk duidelijk worden!

Qua referentie nummer is dat amper te zien aangezien een ?!perlon?! band de cijfers heeft weggesleten.

Zal straks even kijken of ik met een loep nog wat kan achterhalen.

Grt Richard

1 like

Ik heb mijn foto’s van de achterkant nog eens vergroot, maar het is niet meer te lezen. Wanneer hij binnenkort de service krijgt, krijg je van betreffend forumlid daar foto’s van. Dan wordt het meteen duidelijk welk uurwerk erin zit. Mij zou het niet verbazen als ook dit een ETA 2390 zou zijn. :slightly_smiling_face:

1 like

Nou hahah…

Heb een loepje die 40x vergoot en een Macro lens voor op mijn 12MP iPhone camera haha.
Maar dan nog pfff haha
78869? Kan ik er van maken en twijfel over de 9.
Geprobeerd een fototje te maken maarja…

1 like

Je hebt in ieder geval jouw best gedaan!:+1::laughing:

1 like

Dat zeker haha. Forum spirit :+1::+1:

1 like

Dat nummer is dan een deel van het serienummer (6 of 7 cijfers). Het ref nr. moet met 83 beginnen en heeft 5 cijfers.
Bedankt voor de moeite iig.

1 like

Heb laatst een gold plated Pontiacje geserviced voor een kennis. Model onbekend, de wijzerplaat is ooit compleet kaal gekrabd. Zit ook een eta 2390 in. Nummers op de achterkant zijn: 787216 23021.

3 likes

Kon het niet laten dus toch nog even een paar fototje voor je gemaakt met de Macrolens op me iPhone.
Meer als die cijfers kan ik niet meer zien.
En dit is al echt spelen de juiste hoek zodat je nog wat lijnen van de cijfers kan zien.
Misschien heb je er nog wat aan.
Wellicht kan iemand er met photoshop o.i.d. nog wat van maken.

1 like

Ja meer dan 788096 of 788098 kan ik er niet van maken.
Het ref.nr. is helaas onzichtbaar.
Jaja, die textielbanden :sob: