Problemen met bandje loskrijgen

Hallo forummers,

Ik heb m’n klokje gisteren al laten zien in mijn thread “de andere Seiko”,ik gaf daar al aan dat m’n bandje erg versleten is.
Nou wilde ik het gisteren loshalen om een schakel te verwijderen.
Het bandje wordt te groot, door de slijtage gaan de schakels steeds verder uit elkaar, en wordt het bandje dus steeds langer.

Nou heb ik gisteren een poging gedaan om de pinnetjes uit het bandje te tikken, (uiteraard in de richting van de pijltjes).
Maar daar is geen beweging in te krijgen. Die pinnetjes willen er na 23 jaartjes gewoon niet meer uit!
Zijn daar handigheidjes truukjes voor??
Jullie kenners weten misschien raad!

Ter verduidelijking 2 foto’s. Op de eerste, zo hoort 't te zijn 2e foto: zo is het nu. De gaatjes in het messing worden steeds groter (zachter materiaal).

Franco

WD40 :smiley:

http://www.wd40.nl/marken_wd40_nl.php

Een tijdje terug wilde ik een 32 jaar oude band een paar schakels verwijderen. Maar totaal geen beweging in te krijgen, heb dat geprobeerd met de geharde stift van de beugeluitdrukker. Maar…na wat hard drukken brook de stift af.

Toen maar eens naar een juwelier en die wilde het voor mij proberen, die had er een beter tooltje voor. Maar bij hem ook geen succes want het tooltje was krom gebogen door het hard drukken (:smiley:

Daarna heb ik de band dagen in heet water gelegd met afwasmiddel, toen nog eens geprobeerd met mijn beugeluitdrukker (had een reserve) en beetje bij beetje ging het pinnetje er gelukkig langzaam uit. Dus probeer dat maar eens, je moet er wel geduld mee hebben :wink:

cola ??? wondermiddeltje hoor :smiley:

Om dergelijke schakels te verwijderen bestaan er speciale tools.

http://www.ofrei.com/page237.html

Maar het simpelste lijkt me om de band (en enkel de band) ultrasoon te reinigen.

Op die manier komt alle “oud vuil” (sorry voor de beeldspraak) er gewoon uit en zullen de pinnetjes er waarschijnlijk makkelijker uitkomen. Lukt bij mij keer op keer.

MVG,

Chris.

Bedankt voor de tips mannen, ga er eens en paar uitproberen.

Franco

als het niet lukt, dan misschien het paardemiddel: messing verbindingsschakels openbuigen…

Dat gaat niet lukken. Zijn namelijk volmetaal!

Franco

Beste BMWtje,

Probeer het eens met E-mail ontroester paardagen inweken .
Dan een goede geharde pen en een horloge hamertje de band met de ene kant waar de pen moet uitkomen boven een stalen plaatje met een grotere opening ondergrond .
Probeer eerst aan de enen kant van de band voorzichtig ,tik met beleid er op ,zo niet de andere kant proberen .Vaak gaat de stift er maar aan 1 kant er uit.
Ik heb de zelfde problemen gehad maar het is met beleid toch gelukt ondanks het breken van een stalen stift.
Veel sucses

Momentje…

Het kan ook zijn dat je bandje is uitgerust met zgn. halve drukpennen.
Die zijn niet zomaar “uit te kloppen” maar moet je van binnenuit verwijderen.
Ook bij drukpennen staat een pijltje aan de binnenkant van de bandschakels

Hier een voorbeeld van hoe je de schakels in dat geval kan losmaken :

Op het eerste zicht zijn de schakels door een doorlopende pen vastgemaakt, maar schijn bedriegt. Als je een klein “bolletje” aan de binnenkant van elke schakel zit dan kan je erop drukken met een kleine schroevendraaier en een buitenwaartse beweging zal het pennetje stilaan omhoog laten komen:

Daarna kan je de schakel door een haakse beweging losmaken.

Hetzelfde bij de andere schakel die je kiest om de maat te verkorten en de omgekeerde volgorde uiteraard om alles terug in elkaar te zetten.

Hier zie je nogmaals dat het andere uiteinde van de band gewoon opgevuld is door een metalen stuk dat geen deel uit maakt van de drukpen, terwijl de schakels ondertussen los zijn.

Een macro foto van de binnenzijde van jouw band kan uitsluitsel geven of dit systeem ook bij jouw horloge toegepast is…

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Bedankt voor de tip. Maar dat is bij mij niet het geval.
Er zitten echt stiftjes in. Ik heb een aantal reserve schakels, waar ik duidelijk kan zien hoe het zit.
Bovendien is het bandje aan de binnenzijde gemarkeerd met een pijltje.

Franco