Pulsar P3 - Vintage LED horloge

Ik weet niet waarom maar mijn vader blijft uit elke hoek van zijn huis oude horloges toveren sinds hij weet dat ik een horlogehobby heb (love you dad!). Hij zei laatst over de telefoon al tegen me dat hij nog ergens een oud led horloge had, en vandaag had hij hem bij zich. Een Pulsar, met een lobster bracelet, echt een apart ding.

Signed bracelet

De caseback, met twee inhammen aan de onderkant

Even de Google machine opgestart, het blijkt een Pulsar P3 uit 1973-1976.

Even opengemaakt, twee AG13’s met plastic spacers (de originele bredere batterijen worden niet meer gemaakt). Blijkbaar een Hamilton 955 QED (quartz/LED) uurwerk. Pulsar was oorspronkelijk onderdeel van Hamilton voordat het is overgegaan in Seiko.

Ik had gelukkig nog twee nieuwe batterijen, dus jetzt geht’s los. Mijn vader had al gezegd dat je hem met een magneet moet instellen (!?). Met de batterijen erin sprong hij netjes op 0:00 dus hij werkt, de rechterknop laat de tijd zien of bij een tweede keer de seconden, de linkerknop laat de datum zien. Maar met de knoppen kun je hem dus niet instellen.

Dus ik was even aan het lezen over het Hamilton 955 uurwerk, en opeens zie ik een plaatje over de magneet, die blijkt dus verstopt te zitten in de bracelet. En verdomd, er zit een klepje in:

In de handleiding van de hamilton is dit een keurig U-bocht magneetje dus ik denk dat dit een pragmatische vervanging is maar hij werkt wel. Als je de magneet in de MIN uitsparing legt dan beginnen de minuten te tellen, en je haalt de magneet weer weg als je klaar bent… weird. Ik neem aan dat het voor uren ook zo gaat maar dit lijkt niet te werken dus ik ben nu bezig om de uren door te tellen door de minuut naar 59 te brengen en dan een minuut te wachten. Je kunt ze wel mooi syncen, de seconden gaan pas lopen als je de rechterknop de eerste keer hebt ingedrukt.

Ik ben normaal meer een mechanische horloge man, maar tjonge wat is dit geinig. Bedankt pa! Weer een stukje horologische geschiedenis om te dragen…

2 likes

Leuk spul he, ik heb ook een pulsar :slight_smile: Er zit zelfs een licht sensor in die de intensiteit van de leds aanpast aan de hand van het omgevingslicht.

Instructies:

http://www.oldpulsars.com/magnet.htm

Hallo, dit soort klokjes nog eens terug te zien, is voor mij echt nostalgie.

ik weet nog, toen deze uurwerken in de jaren 70 in de handel kwamen, we er allemaal eentje moesten hebben. denk dat toen onze hele spaarpot leeg werd gemaakt. prijs was toen 2000 Bef ( 50 euro ), wat voor een 14 jarige heel veel geld was :-). dat je er op straat in gewoon daglicht, amper kom zien hoe laat het was, namen we er wel bij. Was toen mij 2de horloge naast een mechanische “horloge merk " Minilip” Swiss made, dit nog steeds in mijn bezit is, en nog werkt. Groetjes.

Gaaf! Dank voor het delen. Ik had nog nooit van deze magneet oplossing gehoord.

Gr. Men

Wow…sorry ben dus een echte LED freak. Zit de achterkant er wel goed uitgelijnd op de batterijen. Weet dat dit met sommige LED horloges ook erg nauw werkt.

Ik neem het aan, de caseback ligt erin met een nokje op 12 uur om hem recht in de kast te houden en met een sealer ring draai je het geheel dan vast.

Vreemd…misschien een vuil contactje of een veertje…kan bij deze horloges van alles zijn. Bij mij werkt 1/3e altijd, 1/3e soms wanneer ze zin hebben en de rest helaas niet…

blijft mooi die oude LEDklokjes

(tu)

Zie ook de instructies die ik hierboven heb neergezet (link) :slight_smile:
Soms kan zo’n reed switch een beetje moeilijk contact maken of zelfs blijven plakken. (dus dan teveel contact maken…) Er zitten vier stuks in. Het kan helpen om een sterkere magneet te gebruiken.

Prachtvondst, deze legendarische Pulsar! Ook erg leuk dat het een familiestuk is. Fijn gaan dragen, een echte eye catcher.

Ik zag onlangs ‘The Passenger’ uit '75 (aanrader) en Jack droeg er ook een:

Grappig, ik ga die film eens opzoeken om te kijken in het weekend!

Ik heb gisteravond inderdaad een wat sterkere magneet gepakt, als ik die bij de HR inkeping zet dan verspring het display naar de datum weergave, maar verder niets dus ik denk dat dit de schakelaar van de linkerknop triggered.

Ik had nog een foto van het uurwerk, ik neem aan dat die schakelaar onder de plastic kap zit maar is dit ueberhaupt iets dat je makkelijk kunt fixen?

Bij die van mij is het wel een hoop gepiel om alles goed in te stellen inderdaad.
Jouw module lijkt al eens gerepareerd te zijn, te zien aan het modernere quartz kristal en de moderne insteltrimmer. Als je de twee schroefjes losdraait dan haal je de hele module uit de kast, is één geheel. De schakelaars zijn (kwetsbare!) glazen buisjes, door de magneet komen twee metalen lipjes in de buisjes tegen elkaar. Twee aan de onderkant voor het instellen en links en rechts één voor de knoppen.
Mijn module:


ook leuk leesvoer
http://www.newdwf.com/viewforum.php?f=79

Maar kun je zo’n schakelaar schoonmaken of moet je deze gewoon vervangen?

Schoonmaken kan niet echt, heel vaak een dikke magneet erbij en dan hopen dat ie het weer gaat doen.

Vervangen is mogelijk, wel veel gepiel…

Meet hem anders eens op (lengte-breedte). Volgens mij moet ik nog ergens een nieuwe reedschakelaar hebben.

Gr men

Niet mijn ding maar wel een heel erg leuk horloge en zeker de wijze van instellen is erg bijzonder. Gefeliciteerd !