Restauratie van een oude UG

Fotoā€™s zijn altijd welkom :grin::+1:.

Leuk project Peter, ga ik volgen :+1: prachtig ook met die moonphase.

Alleen ik vraag me af; waarom heeft UG een gouden vulling gebruikt van de lugs, op een volledig stalen horloge?

1 like

Goeie vraag natuurlijk. Geen idee. Ik zal het nog eens navragen bij Portanova, misschien kunnen zij er iets over zeggen.

1 like

Haha, verkeerd gelezenšŸ™‚. Dank voor je verheldering! Heb geen verstand van dit merk (wel even snel ingelezenšŸ˜›), maar het is een mooie aanwinst!

1 like

Wist inderdaad niet dat ze zoveel waard warenā€¦

1 like

Deze was het, met excuses voor het kapen :wink:

1 like

Zo dan, dat was wel een aardige vondst inderdaad! Dank voor het posten, leuk om te lezen :+1:.

1 like

Bladwijzer gemaaktā€¦ Zet hem op !

1 like

Bij deze een eerste update van het UG project :smiley:.

Al vrij snel nadat het horloge in Bologna was aangekomen, kwam er slecht nieuws uit Italie met betrekking tot het uurwerk. Hoewel het liep en er op het eerste gezicht redelijk goed uit zag, bleken onder de oppervlakte nogal wat problemen te bestaan. Een eerste oorzaak hiervan was dat ooit vocht in het uurwerk heeft gezeten, daarnaast heeft er volgens Portanova ooit een prutser aan gezeten. De boodschap: om het uurwerk weer in perfecte staat te krijgen, is een nieuw centrumrad, 4e rad en complete balans nodig :grimacing:. Met frisse moed gingen zowel zij als ik op zoek. Al snel leken de benodigde onderdelen beschikbaar te zijn bij webwinkels, maar dit was te vroeg gejuicht: er blijken twee varianten te zijn van het UG 291 kaliber: een met maanfase en een zonder. Hoewel de balans van beide varianten hetzelfde is, zijn de maten van de tandwielen anders. Op basis van de onderdelennummers is dit onderscheid echter niet te makenā€¦ Natuurlijk waren de gevonden tandwielen de verkeerde. Uiteindelijk heb ik wel een balans uit Amerika laten komen. Ook het centrumrad is inmiddels getraceerd en zou uit Amerika kunnen worden geleverd. Suggesties voor de tandwielen blijven in deze fase echter zeker welkom!

Beter nieuws ontving ik vandaag met betrekking tot de kast. Tot mijn verrassing blijken de poten inmiddels al gemaakt en gelast. Op basis van de eerste fotoā€™s lijkt het resultaat goed (fotoā€™s ingevoegd met toestemming vanuit Italie). Ik hoor graag jullie mening!

Tenslotte nog een antwoord op de eerdere vraag van @Davidf40 , waarom oorspronkelijk een legering met goud werd gebruikt voor het vastlassen van de poten. Dit heeft blijkbaar te maken met de lage smelttemperatuur van goud. Zie voor meer info: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2FBF03215078.pdf

21 likes

Wow, dat ziet er goed uit. :ok_hand::ok_hand::ok_hand:
Jammer dat het met het uurwerk wat tegenzit, maar dat gaat ook vast goedkomen.
Dank voor de update, en succes met wachten. :sunglasses::sweat_smile:

1 like

Wat een vakwerk! (en wat een schitterend horloge) Zijn de afgebroken pootjes gereproduceerd?

1 like

Tnx :smiley:. Drie van de pootjes waren aanwezig, de vierde (rechtsboven) hebben ze opnieuw gemaakt. Wel zijn alle pootjes eerst gedemonteerd om te zorgen dat ze ook op lange termijn goed vast zitten.

4 likes

Indrukwekkend vakmanschap en fijn om te horen dat de kastpoten zijn gelukt. Hopelijk vind je snel de parts die je nog zoekt!

1 like

Was een donorwerk niet makkelijker geweest?

1 like

Op zich zou dat een optie zijn geweest. Ik heb er ook wel even naar gekeken, maar zag niets dat qua prijs (voor het uurwerk ongeveer ā‚¬750 inclusief nieuwe onderdelen en restauratie/service door Portanova) kon concurreren met het vervangen van wat losse onderdelen. Dat is natuurlijk veel geld, maar voor dit horloge laat ik het liever direct goed doen.

Ik leer graag, dus hoor het graag als jij een andere visie/idee hebt :smiley:.

1 like

Ziet er geweldig uit Peter :ok_hand:

1 like

Die prijs is heel netjes maar als je EUR 500 aan onderdelen daar bovenop betaalt dan kom je aardig in de buurt van de prijs van een donor

1 like

Hoe staat het er inmiddels mee @Pjotr1.

1 like

Goeie vraag! In de afgelopen maanden hebben we alle benodigde onderdelen voor het uurwerk gevonden šŸ„³. Het horloge zou inmiddels gereed zijn en wordt als het goed is begin september terug gestuurd. Zoals het hoort bij Italianen is Laboratorio Portanova heel augustus dicht :roll_eyes:.

6 likes

Vandaag heb ik dan toch eindelijk bevestiging gekregen dat het horloge maandag op de post gaat!! Als teaser zat in de mail onderstaande vage foto bijgevoegd. Ik ben ontzettend benieuwd, hoop dat het aan mijn (hoge) verwachtingen voldoet :crossed_fingers:.

30 likes