RikkeTik Oktober sfeerimpressies en aanwinsten

Aha op die manier.

Het is ook erg verwarrend met die Seiko modelnummers inderdaad.

De 6005 was de Amerikaanse modelnummering als ik me niet vergis.
Een echte Pogue is blijkbaar een gele 6005 en dan zelfs uit een bepaald jaar. Weet alleen niet welk jaar…:wink:

Het vergt een hele studie soms naar al die series😜

Edit: klein stukje naar beneden scrollen en daar worden alle varianten en modelnummers en subvarianten beschreven. Echt enorm veel en interessant vind ik: http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/161337-seiko-6139-600x-pogue-catalog-all-variations-models.html

2 likes

Mooie tritium plaat!

2 likes

Dat ā€œbankschroefjeā€ is een machineklem… en dan hebben wij elkaar nog gesproken… :slight_smile:

Mijn ā€œoogstā€?.. Consumables vooral… Vingercondooms, nog maar een stolpje, een diamantslijpschijf voor mij nog te (ver)bouwen gereedschapslijpmachine, paar bandjes bij Henrik, ik zocht nog een mooie voor de Pontiac Memodate, Henrik raadde me een groene aan… en ja… dat vond ik ook mooi smoelen bij de Champagje wijzerplaat, Nog een 22 mm Nato voor de P1lot One, en een polijstmachine… nou had ik al zo’n ding… maar ik heb na enig denkwerk besloten de oude polijstmotor ā€œop te offerenā€ aan de draaibank.
De motor die nu op mijn draaibank zit, is een naaimachine motor, die een vast toerental heeft… en vooral veel lawaai maakt :smile:
Een polijstmotor heeft een as aan weerszijden, zodat ik ook aan weerszijden een snaarschijf kan monteren, en dan bijvoorbeeld een slijpschijfje aan kan drijven om ā€œSonnenschliffā€ op raderen aan te brengen.

Foto’s komen morgen, ik ben nu net thuis, want na de Rikketik ben ik naar mijn ouders gegaan om daar de F1 te gaan kijken… 'k heb een mooie wedstrijd gezien, dus kan ik daar morgen ook weer een nabeschouwing voor gaan schrijven.

4 likes

Ik heb vandaag een topdag gehad, ik heb samen met mijn vader een tafel en hoewel de verkoop in het begin wat traag op gang kwam heb ik toch een aardig wat horloges weten te verkopen aan enthousiaste medeverzamelaars.

Daarnaast heb ik erg leuke horloges kunnen kopen waaronder een doos met 25 tissots voor een spotprijs, een doosje omega onderdelen, een mooie universal GenĆØve polerouter, een omega seamaster 200 en ga zo maar door.

Eindresultaat inkopen ;

Buren
Certina vanqueur opknapper
Oris art deco
Lemania hw
John wanamaker art deco met fixed lugs
25 tissots
Omega de ville opknapper
Zenith autosport
Zenith cosmopolitan Quartz
Jaeger le coultre Quartz met doos
Seiko5 sports
Omega seamaster pro 200 mtr Quartz
Universal GenĆØve polerouter microrotor
Technos
Bulova accutron
Zenith hw 70,s
Zenith hw 50,s
2 uurwerken en wijzerplaten jlc
Uurwerk vulcain cricket
Omega GenĆØve megaquartz
Eska chrono
Doxa 14k goud
Mido commander
Glycine altus
Laco fancy lugs
Foresta art deco
Top jaren 50
Doxa jaren 40
Rodania automaat opknapper
Alpina automatic
Moeris jaren 50
Jaeger le coultre handwinder rechthoekig

Ik mag dus wel zeggen dat ik een erg leuke dag had en buiten de vele bekenden ook weer prachtige horloges gezien.
Foto,s net genomen met telefoon dus kwaliteit is matig helaas!

15 likes

Heb je een foto van de polerouter? Wil er nog altijd een in goede staat.

Vaak zijn hangende pushers een probleem van ophopend vuil in de kast. Is simpelweg een kwestie van uurwerkje uit de kast, pushers eruit en schoonmaken. Dat zou al een hoop moeten schelen.

Zonde overigens dat de 7070 niet werkt, ik ben in mijn zoektocht naar alle 6139 varianten nog opzoek naar zo een :slight_smile: heb nu wel het 6138 broertje kunnen bemachtigen. Die is nog onderweg naar me…

Overigens mbt 6005 vs 6002. Het horloge is eigenlijk de 600x serie, het nummer op de x kan verschillen en kan zelfs een 0 zijn. De 6005 overigens is de amerikaanse versie, er zit verder geen verschil in het horloge naast het nummer. Het heeft ook geen betrekking op de kleur.
De opdruk op de wijzerplaat van de 6139-600x is dat het voor 1970 water70proof was, vanaf '70 werd het water70resist en vanaf '72 is de hele tekst weggehaald.
Hier heb ik wat meer info erover staan, nog steeds redelijk beknopt maar goed :wink:

4 likes

Meesten voor de handel gekocht?

Sodeknetter! Je noemt alleen de Tissots als een multideal, was elke andere regel dan wel een aparte deal? Dat is 3 deals per uur! Ik vind 20 minuten om alleen al iets interessants te zien liggen al belachelijk snel! Maar je hebt ook nog tijd besteed aan verkopen. Ik ben verbijsterd over je handeltempo!

1 like

De Polerouter heb ik voorlopig even gereserveerd voor een vaste klant en forumlid, mocht hij geen interesse hebben dan laat ik je het weten.

@GhentWatch ja helaas niets gevonden voor mijn collectie, in ieder geval niet voor een goede prijs dus dit zal allemaal opgeknapt en verkocht worden en wat niet de moeite is voor parts op Ebay.

@Hieronimus, hahaha, ik koop vrijwel altijd meerdere horloges als ik een verkoper heb gevonden met acceptabele prijzen en leuke horloges dus nee, meeste is per 2-3 maar ik heb vandaag bij een verkoper de beide doosjes gekocht en een 10tal horloges.Wel gefaseerd want om te kopen moet ik ook wat verkopen maar dat ging mooi gelijk op.
Ik heb bij mijn tafel mijn vader en mijn neef staan die de verkoop regelen als ik mijn rondes maak maar ik heb weinig tijd nodig, ik zoek een verkoper uit en als ons gesprek en de prijzen ok zijn dan koop ik met een 10 mnt alle horloges die ik mooi vind.Nadeel is natuurlijk dat je soms verassingen tegen komt bij nader onderzoek( defecten, incompleet, schades etc) maar dit keer nog geen ernstige gebreken gevonden. Ik heb zelfs tijdens mijn sigarettenpauze buiten nog 2 horloges gekocht :0

5 likes

Tissot Seastar chrono :grin:

12 likes

That’s the spirit!:grinning:

okĆ© ,een machineklem…:ok_hand:
weer wat geleerd

1 like

Erg mooi! Wat is het voor iets?

1 like

Ben ook even over de beurs gelopen, niks gevonden naar mijn zin. Wel een paar mooie Omega Speedmasters zien liggen maar haal zoiets liever in de winkel/chrono24 dan op de Rikketik.

Dat vond ik nou ook!
Het is een 70’s(denk ik) chronograaf van het Duitse Dugena.
Er zit een Valjoux 7733 uurwerk in.
Voor de rest ben ik ook geen expert :sweat_smile: .

1 like

Volle mep van 230 euro betaald?

Jammer van die missende bezel.

Fijn om te lezen. Gelukkig bestaan er ook op dit gebied nog eerlijke mensen.

Ik ben zelf naast horloge lief hebber ook (en vooral) een liefhebber van mooie oude vulpennen. Ook in dit gebied zijn de meeste serieuze liefhebbers en verzamelaars vrij streng op originele onderdelen, maar ook hier kom je toch best wel vaak ā€˜Frankenpens’ tegen. Vooral op de min of meer beruchte verkoop kanalen zoals Marktplaats kom je regelmatig ā€˜aangepaste’ pennen tegen. D.w.z.: verkeerde clips, verkeerde doppen, vooral veel verkeerde of door niet origineel vervangen penpunten. Het is vaak wat makkelijke te constateren dan bij horloges omdat een vulpen nu eenmaal niet veel meer dan zo’n 10 Ć  12 verschillende onderdelen bevat. Bij een horloge is dat even wat anders. Hoevel onderdelen zitten er in een chrono?

Maar het gaat ook wel eens goed. Ik was pas geleden op de jaarlijkse ā€˜vulpenbeurs’ in Tilburg (elk jaar op de laatste zaterdag van September). Ik heb daar weer een aantal mooie pennen gescoord, waar ik me -ook in de lage prijsklasse waar ik meestal in koop- geen zorgen heb hoeven maken over de authenticiteit. Er lopen daar zoveel experts rond en het is toch zo’n betrekkelijk klein wereldje dat niemand het kan maken om -bijvoorbeeld- een valse Montblanc of Parker aan te bieden. Het gebeurt een enkele keer wel, maar als dat geconstateerd wordt hoeft die persoon de volgende keer gelijk niet meer terug te komen met een verkoop tafel. Ik ben wel eens een beetje bang dat zoiets bij de Rikketik beurs niet altijd zo zuiver gaat.

Bij horloges is dat natuurlijk ook een stuk gecompliceerder. Een opnieuw opgemaakte wijzerplaat is meestal nog wel te herkennen en als dat niet zo is, is het waarschijnlijk heel professioneel en goed gedaan. Maar wat als er van binnen (niet verantwoorde) vervangende onderdelen zijn gebruikt? Het blijft dus altijd een beetje tobben met zowel de vintage vulpennen als met name de vintage horloges. Vandaar dat het inderdaad belangrijk is als je de verkoper kunt vertrouwen. Eerlijkheid bij het vermelden van vervangende onderdelen en servicegeschiedenis is daarbij een groot goed.

Voor wie er weer naar toe gaat: veel plezier en succes bij de komende Rikketik!

2 likes

Ik wist niet dat er zo’n markt bestaat voor vulpennen. Wel leuk om de vergelijking te trekken.

Sowieso een mooi klokje! Enjoy!

1 like

Jemig de pemig. In 1 dag heb je zo te zien al meer geflipperd, dan sommigen in hun hele leven doen :wink:

1 like