Rommelmarktvondst - 5-6-2016

Het is alweer een tijd geleden dat ik een rommelmarktvondst topic heb gemaakt. Vandaag was ik aanwezig in Culemborg en daarna de permanente markthal in Tiel. Ik heb het al eens vaker aangegeven maar als je alleen voor horloges gaat kijken dan kost je dat waarschijnlijk meer aan brandstof dan dat het oplevert dus zul je wat breder geïnformeerd moeten zijn zodat je ook andere koopjes kunt vinden. In dit geval was het toch best een lucratieve ochtend:

20160605_134942

Naast de horloges een Agfa Clack in de originele leren hoes (twee euro), een set fraaie RVS Parker pennen (drie euro) en een originele Ray Ban piloten zonnebril (twee euro, originele Rayban’s zijn ontzettend vaak gesigneerd, in beide glazen, de binnenkant neusvleugels en op de pootjes).

Goed dan de horloges:

Certina dameshorloge met originele kroon (vijf euro)
20160605_135331

Enicar Sherpa automatic ref. 144-49-01 (10 euro)
2016-06-05_02-15-02

Prisma handwinder (10 euro)
20160605_135358

Zilveren dameshorloge (1,50)
20160605_135406
20160605_135538

Het is altijd nuttig om zilver en goudmerkjes te herkennen, bij deze staan ze aan de binnenkant dus dan is het een gokje. Bij zilver vormt zich over tijd een wat zwartachtige aanslag in de randen, terwijl andere metalen meer gelijkmatig van kleur blijven. Als je maar genoeg oud zilver hebt gezien dan zie je het vrij makkelijk. De smeltwaarde van zilver ligt op circa 50 cent per gram, geen vetpot maar ook zonde om te laten liggen. (Bonustip, de die hard rommelaars gaan ook altijd door het bestek heen voor oud tafelzilver…)

En dan de vondst van de dag, een Seiko 6139-6012 uit oktober 1975. De allereerste automaat chronograaf, nou ja één van de drie (43 euro).
20160605_135345

Toch weer wat leuke klokjes, of potentieel budget voor iets anders er bij…

Heeft er nog iemand anders iets gevonden of liggen we met zijn allen aan het strand vandaag?

11 likes

Mooie buit! Vooral de Seiko idd. :thumbsup:

Gaaf weer!

Ik moet voor die Seiko alleen op zoek naar een nieuw glas (helaas geen plexi) maar dan heb je wel weer een echte topklok.

Dat zijn weer een aantal goede aanwinsten.
Het glaasje van de Seiko zal hardlex zijn en is ook te poetsen, zal alleen wat langer duren denk ik.

Mooie vangst, vooral die seiko

Leuk zeg. Iedereen roemt de Seiko, maar de Ray Ban en de Sherpa zijn ook goede aankopen.

Ik heb nog steeds mijn Agfa Clack, mijn eerste camera, die mijn vaders tweede camera was. Met originele draagtas en de grote flitser (de kleine zie je vaker)

Dat zijn weer een paar prima vondsten, zeker de Seiko en Enicar. Het zilver horloge dekt meteen de aanschaf van een paar andere horloges…:grinning:

Ik ben ook op pad geweest vandaag en heb er ook een paar aangetroffen, naast wat andere dingen, eerst non HF related, leerdam vaas van Copier voor 1 brood (geen foto) en op de eerste foto
een vrijwilligersmedaille en een vermoedelijk medisch snijtuig. Ik vraag me af of het voor aderlaten is;

een Marti zilveren dames horloge, loopt prima op tijd en een Tissot Quartz,

Een Ramino Calender met Pepsi dial, loopt te snel,

Een Continental met blauwe zwijzerplaat loopt prima;

Een vergulde Velona opwinder;

En de mooiste wat mij betreft een art deco Provis Watch Geneve dat perfect loopt;

Van de laatste zou ik wel wat meer willen weten. Ik was ongeveer 20 euro lichter en dan zit er ook nog een complete vintage seiko stalen band (SQ op de vouwsluiting en endlinks z-186 ) bij die niet op de foto staat.

3 likes

Walter (@Tiktikehv) heeft ook zijn wekelijkse portie weer binnen… :thumbsup:

Mocht je je dat afvragen, hij is vooral in het zuiden actief en ik meer in het oosten, dus we lopen elkaar maar zelden in de weg…

1 like

Een geslaagde dag!! Leuke aanwinsten.
Mocht je daar geen tijd voor hebben, dan wil ik ook best wel zelf opzoek naar een ruitje voor de Seiko :wink:

En dan moet ik er eigenlijk nog een heel stel op de foto zetten :wink: Ik zak idd vaak het zuiden af, Brabant Limburg en maak wel eens de oversteek naar Belgie.
Mijn kennis is niet beperkt tot horloge gerelateerde zaken maar ben eigenlijk een art deco - art nouveau verzamelaar.
Mocht ik Geert (@HorloG) onverhoopt treffen dan misgunnen we elkaar niets en pakken we koffie of;

Dat is absoluut een lucratieve ochtend geweest. Volgens mij voor elk van de voorwerpen geen 1 miskoop lijkt mij voor dat geld! Dat geluk heb ik nu nooit nl. :frowning:

Leuke vondsten weer! Zeker de Seiko, daar word ik stiekem wel een beetje hebberig van :smile:

Ik heb het net even uitgezocht maar op de een of andere manier heb ik niet zo’n zin om een half uur met een dremel en polijstpasta aan de gang te gaan, en volgens mij zijn de meeste Seiko glaasjes nog wel te krijgen.

Sherpa Star! Lucky Bastard! :slight_smile:

Mooi hoor, geniet er van! :slight_smile:

Leuke vondsten vooral die seiko :thumbsup:

Mooi bij elkaar gerommeld! Ik heb ook eens een originele Ray Ban met bijbehorende opbergkoker voor 1 euro gekocht op de koninginnenmarkt. mijn neefje is er nu erg blij mee.

Onderweg naar Grootschermer kwam ik langs Lelystad, daar was een kofferbak verkoop, die kon ik natuurlijk niet links laten liggen.
Al met al 1 leuk item gekocht voor 5 euro.

2 likes

Goeie vangst Geert.

1 like

waarom vind ik zo nooit wat?-)

1 like

07.00 uur starten met rondwandelen en de grote markten bezoeken. Je betaalt meestal iets meer aan entree maar hebt eerste keuze. Je krijgt het niet helemaal voor niets, mijn geluk is dat de hond rond half zeven graag uit wil en ik een ochtendmens ben…:wink: Het overkomt me ook regelmatig dat ik ben niets terug kom, niet horloge gerelateerd of anders, ik ben kritischer geworden en de “rotzooi” zet ik weer vrolijk terug.