Seamaster aankoop advies

De Seamaster Pro Ceramic draagt met de 41mm zeer comfortabel, zeker niet dik of groot hoor.
(Ik heb 17cm polsen)

In het kort:
1993 eerste generatie, 41mm, wave dial.
2006 tweede generatie, 41mm, wave dial, opgelegde indexen.
2012 derde generatie, 41mm, geen golfjes meer, upgrade naar ceramic bezel.
2018 vierde generatie, 42mm, de golfjes zijn terug op de wijzerplaat, inhouse uurwerk.

Edit: dit is een eenvoudige opsomming.
Er zijn van alle generaties heel veel varianten (Zoals midsize van 36mm, quartz uurwerken) en er zijn ook diverse kleine verschillen in details (zoals de iets kortere urenwijzer op de eerste generatie).

5 likes

Voor mij is het altijd een heel specifiek horloge waar ik interesse in heb. Niet een hele lijn/serie horloges. Bovendien omvat de Seamaster lijn veel meer dan alleen de SMP duikhorloges.

Voor je over gaat tot de aankoop (en je gaat zoeken waar je het horloge het beste kunt kopen) zou ik misschien toch nog even mij verder verdiepen in de verschillende versies en generaties die er bestaan van deze horloges, wat voor uurwerk daar in zit en de verschillende voor en nadelen die mensen ervaren die deze horloges hebben.

Want zelfs onder de Seamaster professionals zijn er horloges die compleet verschillend zijn qua materialen, stijl, uurwerk en formaat. Het uitzoeken is voor velen hier net zo leuk als het kopen. En als je over gaat tot aanschaf weet je precies wat je koopt (wellicht zelfs hoe het uurwerk functioneert en wat daar opvallend, sterk of juist minder goed aan is). Dat maakt mijns inziens de hele ervaring leuker. Daarnaast kan de opgedane kennis ook je keuze beïnvloeden (zo zijn er mensen met kennis van zaken die bijvoorbeeld bewust juist wel, of bewust juist niet gaan voor aan co-axial uurwerk van Omega).

2 likes

Maak er maar 3500,00 van ( laatste type, stalen band )

Als ik Omega SMP-C google krijg ik geen Speedmaster.

De dunnere worden alleen 2e hands verkocht, de Peter Blake is ref: 2254.50

SMP-C zijn niet alleen dikker, maar ook wat zwaarder en vouwsluiting is dikker.

Hier de SMP-C vs SMP:

Verschil sluiting:

Verschil dikte/hoogte:

2 likes

Seamaster uiteraard…speedmaster was een typo

Een Seamaster is zeker niet saai en een icoon. Ik deel de kritiek dat het helaas geen consistente modellijn is, zoals bijvoorbeeld een Sub.

Ah :+1:

Ps. voor mij was die toename in dikte de reden dat ik nooit op de SMP-C ben overgestapt, heb hem wel geprobeerd maar vond hem toch minder fijn, ik kon er zelfs ook zonder op bij te hoeven leggen op mijn 2254.50 aan komen. En de huidige nieuwe SMP-C laat ik al helemaal links liggen, is niet meer interessant voor me ivm veel te bulky geworden.

Eigenlijk is dit alles wat je moet weten. Behalve dan dat hij het op rubber ook écht lekker doet:

4 likes

Dus alles voor 2012 is een stukje dunner als ik het goed begrijp.
In elk geval genoeg info om wat gerichter te gaan zoeken! Dank aan allen!

Mooi horloge, alleen van die open wijzers moet je wel houden… Heb Omega nooit zo gevolgd, maar naar mijn beleving hadden ze altijd dichte wijzers, sins wanneer is dit?

De zogeheten “Skeleton Hands” zijn - voor zover ik weet - geïntroduceerd bij de eerste Seamaster Professional 300: de 2541 (quartz) en 2531 (automaat). Ik vind ze fantastisch en essentieel voor de SMP zoals we hem kennen.

Kan best zijn dat ze al eerder gebruikt zijn, maar ze zijn echt bekend geworden bij de SMP 300. Desalniettemin vind ik de grote Sword Hands van de Seamaster Peter Blake ook erg mooi.

3 likes

De wijzers vind ik ook schitterend; ze zijn trouwens van een schitterend heel smal laagje lume voorzien; prachtig detail! :star_struck:

1 like

Vooral ook omdat dit de legacy is van de oer SM300 uit jaren 60/70:

4 likes

Dankjewel voor je reactie! Ik ga er eens wat meer over lezen🙂.

1 like

Ik vind die Peter Blake wel een écht klassiek duikhorloge maar vind de Seamaster diver 300 echt dressier en daarmee beter geschikt voor bureau duiken op kantoor! :sunglasses:

Om dat te beoordelen moet je ze in het echt zien / omdoen, ik vind persoonlijk juist de ceramic meer tool watch en de Peter Blake dressier. :sunglasses:

2 likes

Video die goed laat zien hoe mooi plat de Peter Blake draagt:

Wat verder nog wel aardig is om te weten, deze Seamasters waren nog gemaakt door het originele Omega en vanaf de ceramics door Omega/Swatchgroup.

De 300 Pro was er trouwens in vele maten en soorten; quartz, auto, auto GMT of chronograaf, titanium, steel, bicolor, goud, full of midsize, gents/ladies, tramrails bracelet of speedmaster bracelet, bond style/skeleton of SM300/sword style, met alu bezelinlay of all steel/all titan/white gold bezel, black dial, electric blue dial, grey dial, kortom voor ieder wat wils. Dat is vanaf de Swatchgroup overname met de ceramic sterk teruggebracht.

2 likes

Is dat dan specifiek voor de Peter blake of voor alle seamasters van die tijd ?

Alle pre Swatchgroup SMP’s.

Profiel van de titanium 50th Ann. Edition:

4 likes

Dan kan na dit mooie plaatje de Electric Blue niet ontbreken!

7 likes