Wie was ook alweer Peter Blake?

Beste mensen,

In een recent bericht zag ik bij de SMP 300 de naam Peter Blake voorbijkomen, kennelijk is dat de bijnaam (Sir Peter ’s choice, oftewel gesponsord door Omega). Nu wil het toeval dat de SMP 300 mijn eerste mechanische horloge was en nog steeds in mijn bezit is. De Omega SMP 25450 00 is overigens geen zeldzaamheid en heeft een zwarte bezel; we zien dit klokje / horloge / uurwerk / timepiece wel vaker in het verkoopgedeelte, geadverteerd als een “Peter Blake SMP”.
Eerst wilde ik een poll maken (waarin ondanks het feit dat dit een Omega topic is, de woorden Seiko, Rolex en beter voorkwamen), maar later besloot ik om e.e.a. eens op te zoeken en er een spreekbeurtje van te maken.

Wie was Peter Blake?
Peter Blake was een Australische zeiler, geboren in 1948. Naar het schijnt voer hij niet onverdienstelijk en won hij o.a. 2x de America’s Cup.
In 1995 werd hij geridderd tot Sir Peter Blake. Na zijn actieve sportcarrière werd hij activist, en wilde hij vooral milieubewustzijn creëren. Het plan was om met zijn schip (de Seamaster) naar sleutelposities in de ecosystemen te varen en dat met documentaires mooi en pakkend in beeld te brengen. Zijn bedrijf heette Blake-expeditions met als motto: “No Water, No Life”.
In 2001, reeds op zijn tweede reis - deze keer in het Amazonegebied - werd hij door piraten vermoord, hij was toen pas 53 jaar. Volgens velen had hij de potentie om uit te groeien tot een ontdekkingsreiziger van het formaat Cousteau. (dat zou nog eens een boost zijn geweest voor die SMP…)
Opmerkelijk is dat 1 van de acht piraten in 2002 ontsnapte uit de gevangenis, lange tijd onvindbaar was en pas weer vorig jaar opnieuw werd gearresteerd.

Maar wat is nu eigenlijk de Omega SMP van Sir Peter?

De volgende tekst uit 2003 is van RJ (Fratello Watches), die mogen we toch wel een expert noemen:

"The 2533.50 with white gold bezel is the official America’s Cup watch and as far as I know, this was also the watch connected to Sir Peter Blake.

One of the problems at that time with Omega was, that they made several ‘Peter Blake’s Choice’ watches, like when browsing in the 1996 Omega catalog, you will find that there are two or three ‘Cindy Crawford’s choice’ Constellation models. It doesn’t make sense. The 2254.50 you mention is just the normal black Seamaster Pro 300M watch. The
2231.80 with the electric blue dial looks like a watch somewhere between the Seamaster Pro 300M ‘Bond’ (2531.80) and the non-AC cup watch. Very confusing. Omega has a lot of different Seamaster 300M variations and somehow they want to ‘channel’ them all by associating them with Sir Peter Blake, Peter Blake’s choice (as if these are two different people) and so on.

In any case, I would consider the 2533.50 with white gold bezel the only Sir Peter Blake watch there is. The rest are just nice Seamaster Pro 300M watches."

Dus mensen, het vraagstuk is opgelost!
Voel je vrij om e.e.a. te verfraaien met foto’s, liefst betrekking hebbend op het onderwerp (en maak kans op die gratis like!)
Ik wens jullie een fijne avond!

29 likes

9738CF0F-769D-48D2-9F74-68AE4BFC3391-259-00000010D046A2CA

7 likes

Bedankt!

:yum:

Groeten
Rutger

7 likes

Leuk geschreven :)!
Ik had geen benul dat die man gedood is door piraten… heftig.

Mooie horloges. Heb zelf een zwarte en blauwe Bond gehad. Zeer comfortabel. Die electric blue dial is betoverend mooi, ik hekel echter die chrome bezel.

1 like

Dank voor je compliment.
Zoals ik het heb begrepen is zijn boot in Brazilie door 8 piraten bestormd. Peter Blake is toen aan dek gerend met een pistool, er is gevochten en hij is in zijn rug geschoten…je zou kunnen zeggen dat hij letterlijk en figuurlijk strijdend ten onder is gegaan.

3 likes

10 likes

Ja, die lume blijft mooi!

Hier de mijne. Schitterend horloge maar moet hem weer laten gaan voor een ander. Dus liefhebbers… :wink:

7 likes

Leuk verhaal.
Natuurlijk ook elders op het net te vinden, maar leest hier wel makkelijk weg.
Misschien had hij de Bond versie moeten dragen met alle gadgets …

Mika

1 like

Gewoon omdat ik niets beters te doen heb op dit moment :slight_smile:

4 likes

Zo heb ik het ook begrepen.

1 like

For me the watch that started it all. En nog steeds in bezit :slight_smile:

3 likes

Dienen de 2 evenwijdige dunne delen in de band niet gepolijst te zijn? Lekker blinken tussen de andere geborstelde delen.

1 like

Goede vraag, het was me infeite zelf nog nooit opgevallen…
De band is nochtans van Omega…horloge is van 2010…

Ach, ik vind ze anders wel mooi zonder de bling :slight_smile:

2 likes

Is het dan een titanium versie?

4 likes

Nee… de gewone Stainless Steel…

2 likes

Wellicht een van de mooiste Seamasters!
Ook de groeten van de mijne :blush:

6 likes

Hier toch ook meer bling.

2 likes

De high polished finish van de dunne tussenschakels is een MUST. Als ze brushed zijn, met de rest van de band, heeft iemand gewoon niet de moeite genomen om ze tijdens het (her)brushen af te plakken.

9 likes