NA: Omega Seamaster Professional 300 mid-size 2252.50.00 "Peter Blake" 2006

Hallo HF’ers!

Ik had gedacht dat de komst van de Rolex 124270 mijn honger ging stillen, maar bleef stiekem wel rondkijken en zoekertjes in de gaten houden. Ik had al enkele keren met zin naar een Omega Seamaster zitten kijken… De nieuwe modellen vind ik te groot naar mijn smaak (en vooral voor mijn polsen). De ‘Bond’ Seamaster van medio jaren '90 vond ik wel altijd iets hebben.
Na contact gehad te hebben met iemand op HF die een mid-size quartz exemplaar verkocht was de interesse terug aangewakkerd. Zijn exemplaar was vrij snel verkocht, maar ik had een ander op het oog in ogenschijnlijk zeer goede staat, full set, mooie vergeelde tritium lume, the real deal!
Nuja, geen automaat. En blijkbaar hebben die dingen ook bestaan in automaat. Met exact dezelfde (dunne) kastafmetingen. Ook al ben ik fan van quartz en het hoge “grab and go” gehalte, wetende dat je er geen extra voordeel bij hebt gezien de kast van de automaat even plat is, zorgt ervoor dat het wellicht altijd wat zou blijven knagen dat het dan toch geen automaat is.

Fotootje voor de sfeer:

Met de verkoper van dit specifiek exemplaar viel de communicatie helaas stil… Maar het feit dat ik er zelf niet meer erg achteraan zat, zei ook genoeg. Toeval wil dat vorige week op de lokale zoekertjessite een andere Omega Seamaster Professional 300m in mid-size te koop kwam. De opvolger van de eerste ‘Bond’ Seamaster, te zien in Goldeneye, Tomorrow Never Dies en (ik geloof ook) The World Is Not Enough. (Maar deze niet, dus.)
Referentie 2252.50.00, zwarte wijzerplaat met de gekende laser etched wave dial, sword hands ipv skeleton hands op de vorige ref., een moderner lettertype op de bezel. Maar nog steeds de gekende rode tip op de secondewijzer, scalloped bezel en mooie, gedraaide lugs.
Deze heeft een ‘Speedmaster style bracelet’ ipv de gekende ‘rail track bracelet’ op de oudere Bond refs. Met hooggepolijste accentjes die leuk spelen met het licht, erg tof!

Binnenin zit een Omega calibre 1120, wat in de basis een ETA 2892-A2 is, gemodificeerd door Omega. Gangreserve van 44 uur, 23 juwelen, en een frequentie van 28800bph (4Hz).
Hetzelfde automatisch binnenwerk werd in heel wat andere (en ook grotere) modellen gebruikt, overzichtje hier. Van de mid-size modellen bestaat telkens ook een grotere, 41mm variant. Deze gebruiken ook dezelfde calibre 1120.

Achteraf gezien erg blij dat de deal voor de 2561.80 quartz afsprong en ik toevallig op deze stootte. Ik denk dat deze om meerdere redenen langer gaat blijven.

Het gaat volgens het serienummer om een exemplaar van 2006. De oorspronkelijke garantiekaart is niet ingevuld, wel afgestempeld door een dealer in het Brusselse. Het horloge onderging in augustus 2020 een volledige Omega revisie twv €1000 waarbij naast een revisie van het uurwerk (met vervanging van enkele onderdelen die ik op het zicht niet kan benoemen :stuck_out_tongue: ) ook de beschadigde aluminium bezel en de sluiting en kronen mee vervangen werden. Altijd fijn voor de gemoedsrust!
Het horloge loopt na 2 dagen dragen top, met +0,5s per dag voorlopig gemeten, indrukwekkend!

Foto van de gehavende alu bezel die in 2020 vervangen werd.

Ik vreesde echter bij aankoop wat voor de clasp. Hoe mooi en goed afgewerkt ook (milled, itt de folded clasp op een Speedmaster), heeft deze geen micro adjustments… Echter geluk gehad, het horloge zit relatief los rond mijn pols, maar niet storend. Mocht ik later toch een fijnere afstelling willen weet ik dat een upgrade naar een recentere clasp met micro adjustments ook een mogelijkheid is.

De afmetingen van dit horloge zijn als volgt:
36,25mm diameter
11,7mm dik
43mm lug to lug
18mm bandaanzet, band tapert niet
Gewicht is 141 gram inclusief band op volle lengte
Dit alles zorgt ervoor dat het heel comfortabel en compact draagt, natuurlijk is dit eerder iets voor de smaller gepolste onder ons :wink:

Een iets geks dat me opviel toen ik het horloge reinigde, is dat er wat op en neer speling zit op de bezel. Je kan deze ‘indrukken’ naar beneden, dat maakt soms ook een licht klikkend geluid. Ik heb wat online opgezocht en blijkbaar zou dit normaal moeten zijn? Ik check er niet standaard voor, maar bij andere duikers die ik al gehad heb was dit toch minder aanwezig. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik plan binnenkort eens binnen te springen bij een Omega dealer, de vraag is maar of zij er wat zinnigs over te zeggen zullen hebben :slight_smile:

Wat betreft de nickname “Peter Blake” daar heeft @H-plar een interessant draadje over.
Hij heeft meerdere modellen gedragen, waaronder dit model, maar in de full-size 41mm variant (ref 2254.50.00).

0642eb0a25a131e1fb5918d0f32b9b842214aca0

En dan, plaatjes!

Kon er niet aan weerstaan om deze al gauw even op leer te zetten, ik vind het prachtig!

Draagt ook lekker plat!

Heel tevreden met de nieuwe aanwinst!

97 likes

Proficiat! Zeer mooie Omega!

1 like

Heel gaaf!

1 like

Terecht. De Peter Blake is veul mooier dan de Bond. Hulde. Mooie maat ook. You chose wisely. :+1: Veel plezier er mee!

3 likes

Prachtig horloge, gefeliciteerd en geniet ervan

1 like

Van harte!

1 like

Klassieker!

1 like

Misschien wel de mooiste Seamaster! :+1:

2 likes

Gefeliciteerd met deze prachtige seamaster!
Heel gaaf model en erg lekker die mid-size.
Toevallig heb ik er laatst ook een gekocht :grin:
Echt genieten en al helemaal in het zonnetje :sunglasses:
Heel veel plezier er mee! :+1:

1 like

Gefeliciteerd met je NA! Toch nog goed gekomen :slight_smile:

1 like

Normaal gesproken zou ik zeggen staal, maar leer staat hem erg goed.

1 like

Klassieker!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Goede aanwinst, ik heb de quartz in 41mm

Maar deze was niet de opvolger van de eerste ‘Bond’ Seamaster, te zien in Goldeneye, Tomorrow Never Dies.

Deze die jij hebt bestond gewoon een tijd naast die Bond.
De opvolger van de Bond, die had een rode lijntje met tekst op de dial en opgelegde indices.

1 like

Heel erg mooi!
Geniet ervan!

1 like

Heel mooi deze, zit zelf ook te gluren naar de 41mm versie👌

1 like

Een echte klassieke Seamaster. Zoals het wat mij betreft hoort. Gefeliciteerd met jouw NA!

Ik heb geen ervaring met een Seamaster en dus ook niet met mogelijke speling op de bezel. Wellicht iemand anders?

1 like

Toffe Seamaster! Heel veel draagplezier gewenst!

1 like

Heel mooi!!

1 like

Top. Genieten!

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie NA. Op leer is inderdaad ook tof :+1:t2:

1 like