Seiko chronometer hulp

Beste Forumleden.

Ik heb een Seiko chronometer, die een beetje op een Omega Constellation lijkt vind ik zelf.

Nu is het achterplaatje er af gesloopt. Kan iemand mij hier aan helpen?

Hoor het graag.
Met vriendelijke groet, Bjorn

2 likes

Prachtig horloge! Vaak zijn die medallions gesleten en worden ze denk ik daarom er af gehaald. Er is erg lastig aan die medallions te komen en het chronometer medallion is nog zeldzamer dan de standaard medallions.

Ik heb zelf ook zo een :heart_eyes: in gold cap uitvoering, en bij mij is ook platje foetsie :sob: :thinking::wink:
Het is een medaillon zoals je het kan zien op de tweede foto, en folder foto uit jaren 70"
Ben ook al jaaaaren :spy::nerd: maar je komt ze niet tegen zo los in het verkoop.
Mooi horloge :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:

Begin januari stonden er nog 2 op ebay :scream: Maar volgens mij waren die heel snel weg :joy: En het komt uberhaupt weinig voor dat ze uberhaupt op ebay staan.

Eigenlijk zijn ze zeer interessant vanwege unieke balansgang afstelling ( adjustment screw ) schroef aan de buitenkant tussen de lugs :wink: en een cal. 5626 uurwerk die in die tijd aan de hogere eisen moest voldoen dan de C.O.S.C. certificaat verijst.
Deze uurwerk is ook gebruikt in diverse KS chronometers uit die tijd :heart_eyes:
Is in ieder geval zeldzamer en misschien ook nog "beter’:wink: dan de Omega Constellation :thinking::wink:
Hier wat geschiedenis http://seikoholics.yuku.com/sreply/181/Seiko-Officially-Certified-Chronometer-NONKS-Catalog#.WNjfTPmGO70

Groeten Iwan :motorcycle:

Wauw, een prachtig horloge zeg!

Het uurwerk zit ook in de “gewone” King Seiko’s. Alleen is het dan niet afgeregeld naar chronometer specs. :slight_smile: In de Grand Seiko’s zat zelfs nog het 5646 uurwerk dat nog een stapje omhoog is. Erg mooie horloges en uurwerken allemaal :smile:

De adjustment screw zat in deze Seiko’s omdat dit voorladers zijn (zit ook in mijn normale, niet chronometer, King Seiko) . Heel gedoe om de kast open te maken dus was het makkelijk om met een schroefje aan de buitenkant van de kast het uurwerk te kunnen bijstellen.

1 like

Oke, bedankt voor de info allemaal!

Heb nog een paar vraagjes:

  • Wat voor band zal ik het horloge geven?
    Staal, leder of iets anders?

  • Waren deze klokjes destijds duur?
    (Of kon je bij de Seiko dealer ook nog duurdere modellen vinden) of behoorde het tot het goedkopere Seiko segment?

Hoor het graag

175 dollar toen is best veel ja!

Kun je dat bedrag in guldens/euro’s uitdrukken?

Kan het vergeleken worden met een Zwitsers horlogemerk dat destijds ook zoveel kosten?

Dan heb ik ongeveer een beeld.

Ps: Ben pas 17 jaar oud, dus guldens heb ik op de Basisschool niet mee leren rekenen. Weet ergens dat het 2,20 gulden, 1 euro was. :thinking:

Hoor het wel.

Je kan de foto van @kaleiwan zien, ze koste destijds 175$. Dat is ongeveer 1000$ vandaag, maar daar bij moet worden gezegd dat alle horloges veel duurder zijn tegenwoordig dan vroeger. Een rolex koste destijds volgens mij ongeveer even veel. :slight_smile:

Je kan euro’s en dollars van vroeger niet zo maar omrekenen omdat de munten een verschillende inflatie hebben ondergaan. Volgens mij is 175$ in 1972 ongeveer gelijk aan 500 gulden toen? (175$ in 1972 is 1000$ nu, 1000$ nu is 900 euro. 900 euro nu is volgens de rekensite ongeveer gelijk aan 500 gulden toen). Dat moet je dan maar aan je vader/moeder of opa/oma vragen of dat een hoop geld was 500 gulden toen :smiley:

Dit waren zeker wel horloges die duur waren. Dit model is voor de internationale markt, volgens mij waren de meeste dure Seiko’s destijds nog JDM. Dit was volgens mij in Amerika wel top of the line. Dit is de Amerikaanse catalogus van 1973
http://www.thewatchsite.com/files/Catalogs/1969%20Seiko%20Catalog.V2.pdf

In Japan verkocht men wel dus veel duurdere modellen nog, dit model staat nog wel een stapje on de Grand Seiko’s in de hierarchie. Ik zou zeggen dat dit de op een na hoogste plaats heeft in de hierarchie destijds. Als je ook de japanse catalogus wil bekijken, hier is die van 1974 (jouw klokje is vergelijkbaar met de King Seiko chronometers op pagina 31):
http://www.thewatchsite.com/files/Catalogs/1974%20Seiko%20Catalog.V1.pdf

Alleen ligt het wel gecompliceerde omdat begin jaren 70 het begin van het quartz tijdperk was. Quartz was destijds schrikbarend duur. Zoals je kan zien was een quartz klokje makkelijk twee keer zo duur :grin: Tegenwoordig zijn die rollen natuurlijk compleet om gedraaid.

Ik vind zelf zwart leer erg mooi bij deze zilveren Seiko’s. Maar staal is natuurlijk ook een optie, al is de correcte originele band vinden wel erg lastig. Je kan ook opzoek naar een vergelijkbaar 18mm exemplaar, die zal ook passen.

3 likes

Bedankt voor het delen van deze catalogus.
Zo te zien was die voor de Amerikaanse markt duurder dan de Seiko Pogue. Grappig

Ja ik kan ook een onbekend merk stalen band pakken van 18mm.
Zwart leder is inderdaad een mooie combinatie.

Maar is nog aan deze originele Seiko banden te komen?
Of moet je daar net tegen aanlopen op Mp of zo?

Ik lees dat het wegrace (wereld) kampioenschap destijds in 1971, prijzengeld 2de plaats 1000 gulden was.

Ik denk dat het dus inderdaad aannemelijk is dat 1000 gulden veel geld was toen.
En 500 gulden voor een klokje om de pols, was ook veel denk ik dan.
Zal het mijn Opa of Oma wel is vragen, misschien dat zij er wat meer over kunnen vertellen. Al ben ik bang dat ze dat naar pak m beet 50 jaar wel weer vergeten zijn. Ze hebben inmiddels zoveel inflaties meegemaakt. :wink:

Ik denk dat ik op de Rikketik een mooi zwart lederen band op de kop tik.

Wat zou die waard zijn, voor verkoop?

PS: Op mijn dunne polsjes, oogt het horloge al snel “groot”

Ga het horloge overigens zelf dragen, maar was benieuwd.

1 like

Mooi horloge!
Heb zelf ook een 5626 ‘chronometer officially certified’ (mét medaillon :ghost:) maar zónder het ‘stelschroefje’ op de kast. Ook een ander model dan uit de catalogus, maar goed (schijnt een zeldzaam model met GS afgeleide kast te wezen).

Pas trouwens erg goed op met verstellen van de datum - nooit tussen (veiligheidshalve) 21:00u en 3:00u s-nacht’s. Het onderdeeltje daarvoor breekt dan (erg gemakkelijk) en reparatie / reserve onderdelen vinden is erg lastig.

O bedankt voor het zeggen!

Ga het zeker niet proberen.
Hoe ziet die van jou eruit?

2 likes