Seiko; prijsstijgingen en de toekomst

Dat is zeker :+1::smiley:

1 like

Seiko heeft al heel lang horloges in het duurdere segment, alleen die kwamen de grens niet over. Nu proberen ze deze wereldwijd deze meer weg te zetten en met redelijk succes, denk ik.

Wat betreft de uurwerken, ach, deze maken maar een klein gedeelte van de totaalprijs van een horloge… zie je bij de duurdere Zwitserse merken net zo goed.

Wat Seiko in mijn ogen goed doet is het promoten van Japanse kunsten als emailleren. Dit veelal in limiteds. Daar zitten pracht exemplaren tussen :ok_hand:

Ik heb wel enkele aanmerkingen op je verhaal :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Dat is ook weer niet zo, er was een periode dat je ze met een 20% off coupon op ebay voor die bedragen kon kopen ja… De SKX was altijd 150-200 en de SARB033 300-350

Ja? Is dat zo? De SKX en vijfjes worden toch nog steeds gemaakt? Ik denk zeker dat voor de markten in Azie/Zuid-Amerika/Afrika de goedkopere Seiko’s ook wel in productie blijven.

Misschien wij horlogegekken maar ik denk dat de gemiddelde consument dat verder helemaal niks zal uitmaken. De 6l35’s hebben veel andere voordelen tov de 6r15’s, niet in het minst dat ze veel dunner zijn en mooier afgewerkt.

Van wat ik lees is het een soort van equivalent van de 2892. En die zitten niet in de goedkope Tissots en Hamiltons. :wink:

Dat doen ze ook al heel lang niet meer. En hebben ze dat ooit gedaan? :thinking: De goedkoopste Seiko’s zijn volgens mij eigenlijk altijd de instap vijfjes geweest.

Wat ik wel merk is dat Seiko dezelfde basic kalibertjes n de steeds duurder wordende modellen stopt. De oude modellen worden stop gezet en er komen nieuwe voor in de plaats die of mindere specs hebben (zoals de cocktails) of duurder zijn dan ze vroeger waren. Het ondermijnt inderdaad wel Seiko’s positie als de value prop.

3 likes

Mijn Seiko grail de 6S37 kolomwiel chronograaf met veerreserve meter, Made in Germany :heart_eyes:

Meer over te lezen hier : https://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/129970-inside-seiko-credor-6s78-automatic-chronograph-separated-birth.html#/forumsite/20630/topics/129970

1 like

Echt mooi Seiko moet je toch echt in de vintage zoeken. Ja, en reissue GS.

Klassiekere (lees: grammar of design) vintage Seiko’s zie ik nog wel een flinke prijssprong maken. Ik heb heel veel Zwitsers gehad maar qua afwerking zijn de Japanners schrikbarend goed. Mijn 1970 LM van 200 piek voelt en oogt even goed als mijn toenmalige 1968 Omega Constellation van het vijfvoudige. Qua uurwerk legt hij het wel zwaar af hoor.

1 like

Hier trouwens een interessant topic over de nieuwe strategie van Seiko

2 likes

De foto die je hier laat zien zijn Grand Seiko’s gemaakt van goud of platinum, bij ieder merk kom je dan op hele hoge prijzen uit. Als je uitsluitend kijkt naar de stalen modellen, dan zit je meestal onder de 6000 euro. Het is dus wat flauw om specifiek deze horloges te gebruiken om je verhaal te bekrachtigen. De Rolex Submariner 116619LB (de Smurf) is immers ook 3-4 keer zo duur als de 116610LN terwijl we over hetzelfde horloge praten, maar dan in witgoud :wink:

Nou heeft Seiko wel een merk in het topsegment in de vorm van Credor, maar dat is totaal niet te vergelijken met Grand Seiko.

De grote range in prijzen kun je op verschillende manieren vertalen: als een kracht of juist als een zwakte:
Als kracht: Iedereen kan een Seiko kopen en je bepaalt zelf hoe ver je wilt gaan. Wil je een duiker, dan kun je in elk prijssegment iets vinden. Bij Rolex wordt dat een stuk lastiger, de goedkoopste duiker is dan al meteen een Submariner.
Als zwakte: Dit is waar meestal op gefocust wordt, namelijk dat het exclusieve gevoel er bij Seiko minder is. Bij Rolex is dat gevoel er veel meer omdat de instap ook een stuk hoger is. (Terwijl het eigenlijk nergens op slaat, gezien de jaarlijkse verkoopcijfers van Rolex tussen 5000 een 10000 euro vergeleken met die van Seiko). En daar zit de crux: gevoel/merkbeleving. Dat is iets totaal irrationeels en er is geen discussie op de wereld die het gevoel hierin drastisch gaat veranderen, de vele forumdiscussies ten spijt. Al is het altijd weer vermakelijk om te lezen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voor veel mensen geldt nog steeds: Of je voor een Seiko nou 100 of 5000 uit geeft, het is en blijft ‘maar een Seiko’. Als dat echt je gevoel is, dan zijn de duurdere Seiko’s gewoon niet voor jou. De afwerking is totaal niet te vergelijken tussen deze twee prijsklassen. Ik kan lullen als brugman, maar ik krijg je echt niet overtuigd! Zelfs met de meer nadrukkelijke afscheiding tussen Seiko en Grand Seiko zal nog steeds bij velen hetzelfde gevoel overheersen.

Echter, als het je werkelijk geen moer kan schelen, dan gaat er een wereld voor je open :wink: Dan heeft (Grand) Seiko veel te bieden. Ik heb zowel Seiko’s als Rolex Submariners gehad (een 16613 (clown) en een 116610LV (Hulk)) en de Submariners hebben het onderspit gedelfd! Ik weet zeker dat er nog wel een keer een reguliere Submariner gaat komen (16800/16610 of 116610LN) maar zelfs dan twijfel ik of die zomaar boven bijvoorbeeld mijn SLA017 uit gaat komen. Dat horloge is fabuleus in uiterlijk en afwerking. En ja, daar zit een prijskaartje aan, maar is het dubbel en dwars waard geweest! Maar een Submariner is ook serieus tof!

6 likes

De mijne een jaar of 10/11 terug nieuw in originele doos gekocht voor 120, op eBay. 009J. De K-versie was toen maar 70 (!).

2 likes

Hé, een Rolex topic zonder Rolex.

:see_no_evil::crazy_face:

Geintje.
Ze moeten uitkijken dat ze zich niet gaan overprijzen.
Al die Limiteds ook, niet meer bij te houden.

1 like

Poah. Dat is met mijn huidige referentiekader lastig te geloven :grimacing: SKX voor 70 euro??

Daar zitten ze al aardig op het randje van imo. Of in ieder geval een zeer ongebalanceerde verhoudingen van prijs en wat je er voor krijgt.

1 like

De horlogemarkt in een notendop :stuck_out_tongue:.

1 like

Dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dat je basic uurwerkjes krijgt in mooi afgewerkte en dure horloges.

Deze units zouden 1450 euro moeten kosten. Mooie handgemaakte wijzerplaat met een bijzondere Japanse techniek. Maar daar doen ze een 6r15 uurwerkje in die je in een 300 SARB035 of 450 euro Sumo duiker ziet. Dan koop je voor 1500 euro een horloge dat bijna een halve minuut per dag voor mag lopen.

3 likes

Aah op die manier. Nu kan het zijn dat wanneer ze hier een beter uurwerk inzetten, het te duur wordt om er een markt voor te hebben (of Seiko meent dat de kwaliteit van het uurwerk voor de meeste kopers toch een abstract begrip is). Ook denk ik dat Seiko een grensgebied heeft tussen Seiko en Gramd Seiko, om kannibalisme te voorkomen.

1 like

Klopt. Maar geldt dit ook niet voor horloges met een ETA 2824-2 erin? Zowel een Steinhart Ocean 1 (410,-) als een Longines Legend Diver (2080,-) gebruiken dit uurwerk.

1 like

Als ze voor die 1500 euro er een beter uurwerk in hadden gestopt had het een top horloge geweest.

2824’s heb je in verschillendes grades en merken die eigen aanpassingen doen. Niet echt te vergelijken dus. Steinhart heeft ook gewoon wel geweldige value for money qua uurwerk/specs.

1 like

Klopt, maar het kan strategie zijn om alleen tophorloges voor topprijzen te leveren. Zo blijft een Grand Seiko een sprong vooruit ipv een geleidelijke overgang.

1 like

Ze maken die betere uurwerken in ieder geval wel. Zit nu in een “gewone” Seiko van 2000+ euro.

Ik denk dat het voor een groot deel van de markt echt niet uitmaakt wat voor uurwerk erin zit en hoeveel afwijking in seconden die heeft. Overgrote deel van de markt koopt een horloge omdat die er leuk uitziet, niet om wat voor uurwerk erin zit.

Qua aankoop ja. Maar als je een horloge hebt gekocht van 1500 euro en dat wijkt een hoop per dag af denk ik dat veel mensen toch denken dat het horloge niet echt goed loopt.

Ik denk dat als je aan een willekeurige man op de straat vraagt wat een Seiko is vooral als antwoord gaat krijgen “Wat de fok is een Sejko?”.

1 like