Nieuwe marketingstrategie Seiko

Seiko verhoogt zijn prijzen irreëel en stopt met bepaalde goedkopere modellen, geliefd bij ons, om zo een hogere markt aan te boren. Kwaliteit wordt alleen niet verhoogd.

1 like

Van elk willekeurig merk.

Heb ik nu ook wat gewonnen :smiley:

1 like

20 minuten? Kan iemand dit samenvatten? Laat maar, ik koop toch wel Seiko.

3 likes

Geen idee of dit een samenvatting is van wat hij zegt maar wat ik zie; de productie van de oudere betere geprijsde modellen wordt gestopt en komen nieuwe modellen met zelfde specs voor meer geld of voor het zelfde geld maar met mindere specs voor terug.

2 likes

Werkt prima zou ik denken, als je ziet wat mensen voor bijvoorbeeld een SARB017 neerleggen… :joy:

3 likes

Maar dat is alleen omdat het horloge in eerste instantie gehypt is om zn goeie value for money. Het is een icoon geworden. Maar worden de nieuwe Seiko horloges dat ook nog?

2 likes

TL;DR: Het gaat over Amerika en een artikel gepubliceerd in Bloomberg. Seiko heeft de afgelopen jaren een deel van zn marketshare in de mid-range horloges verloren door oa komst van andere merken en smartwatches. Daardoor willen ze nu niet meer gezien worden als goedkoper merk maar van Seiko een high-end merk maken. Willen vooral gaan in zetten op GS en daarnaast dan wat entry-luxury gelimiteerde Prospex/Presages. Alleen is het tot nu toe vooral de prijs die omhoog gaat en nog niet de kwaliteit.

6 likes

Dan is het de vraag waar Seiko heen gaat met submerken zoals Pulsar en Lorus.
Eventueel Orient als parallelmerk van Seiko-Epson dat in de lagere tot midrange prijzen wat meer in het licht gebracht gaat worden?

1 like

Ik voorspel binnen nu en 5 jaar het topic “Uiteindelijk wil je tóch een Seiko”.

Man wat een plot twist zou dat zijn.

11 likes

Tja, ook Seiko heeft last van de goedkope concurrentie uit China.

Maar zowel een SKX007 als een SRP779 met uitlijningsproblemen hebben me geleerd dat het met de kwaliteit van Seiko bij de goedkopere modellen ook niet helemaal snor zit. 10 jaar geleden vond ik de SKX007 en het monster mooie horloges voor het geld, maar daar heb ik nu toch mijn bedenkingen bij. Alles op basis van mijn eigen ervaringen, en verhalen op het internet natuurlijk.

Daarentegen heb ik drie Citizens gehad (nu nog eentje over) die helemaal in orde zijn. Mijn waardering voor dat merk is snel groeiende.

4 likes

Hele video bekeken.

Een begrijpelijke stap, maar niet zonder risico inderdaad. En de enorme groei van het Limited Edition-gebeuren hebben we dus aan die Omega man te danken. Grand Seiko’s zijn nu hun geld waard, maar zijn ze dat ook als ze beginnen bij 6-, 7- of 8000? Ik denk het niet. Dat lukt hooguit met een grootschalige en agressieve reclamecampagne. Misschien.

De 7s26, 4r36 en 6r15 modellen waren tot recent value for money, maar die dingen zijn echt niet 2x zo veel geld waard in mijn ogen.

Het is afwachten hoe het er concreet (modellenpalet, specs en prijzen) uit gaat zien maar dat wordt best spannend dan. Prijzen verhogen, in een krimpmarkt, bij gelijkblijvend produkt.

1 like

Ik denk toch dat kopers in dat relatief lage segment, steeds vaker zwichten voor smartwatches. Ze zullen er bij Seiko geen toekomst inzien. Het verkoopt niet als een tiet iig, anders pas je de strategie niet aan.

Het lage segment krimpt inderdaad, en daar zullen smartwatches en wearables hun aandeel in hebben,maar je maakt niet opeens een produkt uit een hoger segment of zelfs een Veblen goed door forse prijsstijgingen alléén.

Als de strategie is: ‘prijzen verhogen’ dan zijn ze er nog lang niet. Er zijn legio merken met hoge MSRP die voor veel minder grijs te koop zijn. Breitling wil ook wel een gemiddelde verkoopprijs van Rolex hebben, maar zo simpel gaat dat niet. Ebel bijvoorbeeld zou dat ook wel willen, maar die liggen helemaal veel lager in de ‘pikorde’, ondanks historie en kwaliteit. Gaan doorgaans met veel korting weg.

M.a.w. @HanDavinci 's frankenseiko’s worden nu nog duurder!

Aliexpress wordt nu wel heel aantrekkelijk

Jammer maar interessant om te volgen. Als alleen de prijs hoger wordt en niet de kwaliteit gaat het een lastige opgave voor Seiko worden ben ik bang.

Ze zijn er al wel even mee bezig met o.a. de SPB077 toch? Deze staat bij mij hoog in het lijstje, maar zou deze toch niet snel voor de MSRP kopen…

(foto van Google)

Als ze meer aandacht in de ontwerpen stoppen, dan kan het die prijsstijging nog waard zijn, ookal is het natuurlijk jammer wanneer uurwerken worden vervangen door een meer basale variant.
Er zitten zeker mooie Seiko’s in het middensegment, maar sommige ontwerpen zijn een beetje mild en de standaard bandjes zijn ook niet altijd wat je wil hebben. Als ze dit weten te verbeteren, is het niet uit te drukken in specs maar heeft het, thans voor mij, zeker meerwaarde.

Nja,

Ik vind dat er wat kort door de bocht gegaan wordt. De goede man “haat” de 7s26, 4R en 6R uurwerken, maar ikzelf heb nog nooit een probleem gehad met de Seiko’s in m’n bezit die daarover beschikken. Verder worden ze on-line meer geroemd dan bekritiseerd, dus ik vraag me af welk percentage een probleem zou hebben.

Dan moet ik ook bekennen dat ik de high-end presages, SARX en Brigthz absoluut een meerwaarde vind hebben tegenover een SARB of 5je. Dat zie je aan afwerking, het kristal, de band, de coating, etc. Die presages die dan wel weer goedkoper zijn zitten veel dichter tegen de oorspronkelijke introductieprijs van de SARB aan, want het is een breed assortiment.

Mijn SARB033 heb ik ook ooit voor 425 op Amazon gekocht, en dat was nog 75 onder MSRP. De prijsdrops die daarna kwamen geven wellicht een vertekend beeld.

Daarbuiten zou het logisch zijn als Seiko dat deel van de markt liet varen wat al door Daniel Wellington, Kruitvat, Michael Kors en aanverwante merken kapot wordt geconcuureerd: De 50-500 markt. Daar valt inderdaad geen eer meer te behalen.

Dus dat Seiko up-market wil: Prima. Dat er discussies gevoerd kunnen worden over de waarde van de Presage-lijn? Ook correct, maar wel met wat nuance er bij, graag. Dat Seiko QC steken heeft laten vallen? Dat weet ik niet. Ik heb zelf één Seiko gehad die niet helemaal waterdicht was, verder geen problemen. En die hebben ze nog netjes gerepareerd ook, dus de service was uitstekend. Misalignment van de SKX blijft een ding. :slight_smile:

Hoe dan ook: Ik ben wel blij dat ze het iets meer up-market gaan zoeken, maar als ze Rolex-prijzen gaan vragen houdt het voor mij op met Seiko, dus ik houd de ontwikkeling ervan wel in de gaten. Ik wil nog wel een keer een GS GMT Quartz of Spring Drive dresser, maar er zijn veel meer leuke horloges op de wereld:

Ik ben in dat opzicht niet met Seiko getrouwd, en ik heb m’n GS toch al in de doos zitten. :+1:

2 likes

Dat is imo ook meer gebaseerd op repuatatie uit het verleden dan presaties uit het nu. Je leest vaak over problemen met name met de 6r15’s. Ik heb zelf erg gemenge ervaringen.

Ik niet, maar ik klop het af. Deze horloges heb ik nog maar drie jaar. :slight_smile:

Hoe dan ook wordt er op de forums van alles geroepen. Zoveel, in feite, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn ook genoeg mensen die de 2824 proberen af te zeiken, en dan heb je de liefhebbers en haters van Miyota.

Het enige wat ik me wel herinner is dit:

Een tevreden klant vertelde zijn ervaring (1996 cijfers) typischerwijze aan vier tot zes anderen, een ontevreden klant aan zesentwintig tot dertig mensen. Als internet die tendens versterkt zie je plots ook de verklaring voor de hoeveelheid azijnzeikerds.

Ik zie hier op het forum niet bijster vaak “help, m’n bla is stuk” topics. Noch van Seiko, noch van dere merken. Het loopt dus wel los, waarschijnlijk.

1 like