Seiko Turtle, zelf modden???

Hello all,

In het lichtblauwe gedeelte heb ik een tijdje terug een oproep geplaatst of iemand een tip heeft voor de “Golden Turtle”, de Seiko SRPC44 om precies te zijn! Zowel hier op het forum als via social media kwam ik deze tegen en dacht “heerlijk, fout maar goud!!” en die gaat er dus komen. Wanneer?? Geen idee, maar dat gaat niet héél lang duren!!

Tegelijkertijd loop ik nu tvia social media (Damn you!!! :imp:) tegen DLW Watches aan. DLW Watches is een leverancier waar je onderdelen kunt bestellen om diverse Seiko’s te kunnen customizen. Wijzers, bezels, bezel inserts, glazen, wijzerplaten, kronen, banden en zelfs chapter rings! Genoeg keus dus!

Ik heb nu een ceramic bezel insert op het oog, en een domed sapphire crystal voor als de Golden Turtle er daadwerkelijk is. Daarnaast komt er nog de gouden Jubilee band via Strapcode.

Maar, en nu komt het, hoe zit het met het zelf modden van een Seiko?? Zijn er mensen hier (ongetwijfeld!) die ervaring hebben met het zelf verwisselen van bijv. een bezel, glas, bezelinsert etc? En zijn er daarnaast mensen die ervaring hebben met kwaliteit e.d. van de onderdelen die DLW levert?? Ik ben redelijk handig, en heb het een en ander aan horlogegereedschap maar mis bijvoorbeeld een glazen-pers. Nou kan ik daar wel aankomen, en ken mensen bij wie ik langs zou kunnen gaan om dat te regelen, maar het lijkt me wel tof om dat zelf te ondernemen! Geen idee wat ik verder nog nodig zou hebben?? Ervaringen zijn welkom dus!!! :stuck_out_tongue:

Gr, Robin.

1 like

Voor de volledigheid, en om het topic even te vullen met wat beeldmateriaal, dit is dus de post van DLW Watches die ik op Instagram tegenkwam wat mij triggerde om dit topic het web op te slingeren :smiley:

DLW Watches Seiko Turtle bezel insert & glas mod.

1 like

Op zich is het allemaal wel zelf te doen. Ik heb veel gekeken naar mod filmpjes op YouTube, daar kun je mooi stap voor stap bekijken hoe en wat.
Het lastigste is wijzers terug monteren en stofvrij werken. Een anti-statische mat schijnt te helpen.
Glas persen is ook geen rocket science. Heb het zelf met zo’n goedkoop eBay ding gedaan. Ging prima voor een keertje.
Dit is mijn Seiko projectje:

Edit: hier heb je een link naar het mod verslag.
Geloof dat het voor een Turtle niet veel anders zal zijn. Misschien heb je er iets aan.

5 likes

Super, dank!! Ga het filmpje vanavond eens checken!! :+1:

1 like

You’re welcome! Het is geen filmpje maar leesvoer :wink:
Die mod van DLW ziet er trouwens wel gaaf uit.
Mijn bezel insert komt daar ook vandaan. Is ook keramisch en bevalt zeer goed.

Excuus, iets te snel gelezen. Dan wordt het lezen ipv kijken :wink:

1 like

Goed verhaal @GiveMeYourDough!! Waar ik voor nu nog benieuwd naar ben is het verwisselen van een bezel insert. Heb op YouTube een video zitten kijken waarbij een bezel én insert tegelijk vervangen worden dus dat was easy-peasy-lemon-squeezy maar voor de SRPC44 heb ik nog geen matching aftermarket bezel gevonden. Hoe zit dat vast en misschien nog belangrijker, hoe krijg je dat zonder schade los?!?! :joy:

1 like

Denk dat de insert net zoals bij de SKX gewoon geplakt zit.
Beetje pulken met je nagel eronder daarna voorzichtig met een prikkertje ertussen. Is echt zo los. 3 minuten werk.

2 likes

Top, goed om te weten! Zou het zonde vinden als ik die zou slopen ondanks dat er een ceramic insert op komt :speak_no_evil:

Je kan die insert alleen maar verbuigen volgens de bovenstaande methode. Ik zou de bezel eraf halen, op een kant zetten en met een stanleymesje vanaf de achterkant de insert lossnijden.

2 likes

Moet je je nieuwe bezel wel goed uitlijnen :wink:

Gewoon 1 klikje naar rechts is voldoende, :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Goede tips allemaal, dank! Ja de bezel uitlijnen heb ik ook al ergens gelezen :stuck_out_tongue:
Kwestie van éérst de bezel en daarna pas de insert plaatsen :smiley:

En nog een nieuwtje, het horloge is besteld!!! :tada::confetti_ball::tada::confetti_ball::tada::confetti_ball:

2 likes

:top:, we zien de foto’s wel verschijnen :grin:

1 like

Inderdaad zoals Han zegt, vanaf de achterkant.
Ik heb het allerdunste schroevendraaiertje gepakt en ben heel voorzichtig rond gaan draaien langs de rand. Vooral geen kracht uitoefenen, na een paar rondes begint de lijmlaag dan vanzelf los te laten.
Easy does it.

1 like

Je moet ook oppassen dat sommige inserts alleen passen in combinatie met double domed saffierglas. Dat is bij de meeste ceramische inserts.

1 like

Misschien kun je bij Crystal Times een vlak safier voor de Turtle bestellen die daar wel mee gecombineerd kan worden. Als je vlak wilt ten minste.
Voor de SKX hebben ze die sowieso.

1 like

Op de site van DLW staat volgens mij precies welke onderdelen op welke horloges passen en in welke combinaties dus dat moet wel goedkomen maar thanks voor heads-up @Batossai en @GiveMeYourDough

2 likes

Crystal Times heeft mooier glas, qua helderheid.

1 like