NA: mijn tweede mod project. Seiko SKX

Inmiddels ben ik ruim een half jaar lid van het forum en heeft mijn interesse in horloges een flinke wending genomen. Waar ik vroeger alleen maar horloges droeg omdat ik ze mooi vond heb ik nu ook interesse in hoe ze werken, zie ik meer details en wil ik mijn kennis over de techniek verbreden. Via het forum kom je natuurlijk ook in aanraking met het modden en al snel was ik verkocht. Mijn eerste mod was een goedkopere om eens te proberen hoe dat beviel. Toen ik van dit


dit


had gemaakt was ik om en al snel kwamen de plannen voor een volgende mod.

Maar eerst, foto’s van het eindresultaat:
999affb89d8a6bc4e11bc1c68b6a5fa2d27b9931_1_500x500

Wait…whut??? You didn’t???

Nee, natuurlijk niet. Got you!!! :hugs::hugs::hugs::hugs:

DE PLANNEN:

De keuze voor het horloge was snel gemaakt. Het moest natuurlijk een Seiko SKX worden, daar is immers het meeste voor te krijgen aan aftermarket onderdelen.
Een jong gebruikte SKX werd al snel via het blauwe gedeelte aangeschaft. Dit deels om de kosten een beetje te drukken en deels om me niet te veel zorgen te hoeven maken om het eerste krasje. Het horloge moest immers weer uit elkaar en zo veel ervaring heb ik er nog niet mee.

De SKX kwam op een Miltat 3d Super Oyster, een fantastische band die ik vervolgens via het blauwe deel verkocht, spijt kreeg en vervolgens maar weer nieuw bij Monsterwatches bestelde :grin:
De meeste aftermarket onderdelen vallen niet in de smaak dus ik wou iets origineels van Seiko. De Stargate dial was me al opgevallen en dat moest hem worden. Maar helaas, dat ding is dus nergens meer te krijgen.

images (3)

Ik daalde af tot in de diepste krochten van het internet maar het mocht allemaal niet baten. Zelfs Mister Seiko @Voordeligbijdetijd kon er niet meer aan komen, de laatste had hij net verkocht aan een forumgenoot. Het moest dus iets anders worden. Na lang zoeken besloot ik voor een SARB061 dial te gaan. Mooi diepzwart met opgelegde indices en de dagaanduiding die ik sowieso niet mooi vind komt dan mooi te vervallen. Maar helaas, ook deze was nergens te krijgen. Perry @Voordeligbijdetijd zocht sippend aan een kokosnoot vanaf zijn vakantieadres met me mee maar ook hij kon niks voor me betekenen. Tot hij in een gulle bui besloot een dial van een SARB059 uit eigen collectie aan me te verkopen. Nagenoeg hetzelfde maar dan met een diepe groene sunburst. Niet helemaal mijn eerste keuze maar ik besloot de gok te nemen. Een gok die goed heeft uitgepakt al zeg ik het zelf. De bijbehorende wijzers konden gelukkig nog wel besteld worden bij Seiko maar wel met een lange levertijd. Had ik mooi de tijd om de overige parts bij elkaar te zoeken.
Mijn eerste plan moest op de schop maar na de zoektocht naar de dial was de rest zo bij elkaar gezocht.
Een keremische bezel inlay van DLW, een geborstelde stalen chapter ring en een vlak safier van Crystaltimes moesten het plaatje compleet maken.
Plaatjes onderdelen.

AAN DE SLAG:

Helaas kwamen niet alle onderdelen tegelijk binnen en ik had ook nog niet al het benodigde gereedschap. Ik heb deze mod dus, deels ook door tijdgebrek, in delen uitgevoerd.
Eerst de bezel er af en de caseback openen.


Vervolgens de kroon loswippen en eruit trekken, dit gaat vrij makkelijk bij het 7s26 uurwerk. Het uurwerk trek je er dan gemakkelijk uit.

Een stukje tape op de rotor zorgt ervoor dat het uurwerk geen gangreserve meer opbouwt.

Je moet voor zover ik weet wachten tot het uurwerk stilstaat met het verwijderen van de wijzers maar ik heb daar het geduld niet voor. Dus hoppa, gelijk alles eraf.
Bij de urenwijzer heb ik er even een stukje papier tussen gedaan om te voorkomen dat ik de dial beschadig. De rest heb ik “zwevend” eraf getrokken.

Alle onderdelen netjes stofvrij in bakjes.

De dial komt er bij de SKX vrij makkelijk af, gewoon een kwestie van voorzichtig loswippen.

Je krijgt dan een mooie blik op het day en het datewheel. Eigenlijk wou ik een Japanse Kanji dagschijf plaatsen icm met de Stargate bezel maar dat is niet meer nodig met de SARB dial. Dit kon ik dus mooi laten voor wat het was.

Nu kon ik eindelijk aan het opbouwen beginnen. Helaas heb ik hier geen foto’s van genomen, dat kwam deels omdat ik aardig wat moeite had om de wijzers er goed op te krijgen en het me hierdoor ontgaan was. Vooral de secondewijzer heeft me een hoop kopzorgen gegeven voor ie eindelijk zat waar ie moest zitten. Door al het aanmodderen waren er lelijke plekjes in de dial gekomen die ik met wat Rodico probeerde weg te vegen. Dit is dus niet waar Rodico voor bedoeld is!!! Maar daar kwam ik te laat achter. Een doffe plek op de dial was het resultaat.
De wanhoop nabij opende ik een post waarin mijn schreeuw om hulp werd beantwoord met reacties waaruit bleek dat er niets meer aan te doen was. Accepteren dan maar en m’n verlies pakken dacht ik. Maar ik kreeg het niet uit m’n kop. Tegen beter weten in ben ik met een poetsdoek voorzichtig gaan poetsen met als verassend resultaat dat ik de plek er toch uit kreeg :smiley:
Snel verder met de rest.
Inmiddels was de pers ook binnen en kon ik het standaard glas vervangen door een vlak safier.
Ik wou persé een vlak safier maar dat ging niet passen met de gekozen bezel inlay, die past namelijk alleen op een domed safier. Een zekere @HanDavinci , hij heeft zelf ook een Seiko naar het schijnt, kwam met de oplossing. Een ct94 van Crystaltimes is speciaal door een mod goeroe uit het verre oosten :wink: hiervoor ontworpen.
Op de foto zie je hoe het glas erin geperst wordt.


De oplettende lezer ziet dat dit het originele glas is en niet het safier.

Met het vervangen van het glas komt ook gelijk de chapterring los, deze zit door het glas opgesloten. De standaard plastic ring lijnt vaak niet goed uit en oogt wat goedkoop. Ik heb voor een geborsteld stalen ring gekozen omdat dit een luxere uitstraling geeft. Je hebt ze ook nog met minutenindexen erop maar dat leek me minder mooi.
Het ct94 safier is erg dik en het baarde me een beetje zorgen of het wel ging passen.

Helemaal toen ik zag dat de vervangende bezel inlay wat meer naar binnen kwam als de originele. Maar het is allemaal precies voor elkaar gemaakt en past feilloos.
Nu kon alles weer in elkaar.
De inlay heb ik vastgeplakt met een secondelijm die geschikt is voor keramiek en metaal en die bovendien waterproof is.
Dit doe je als laatste en met gemonteerde bezel zodat je hem goed kunt uitlijnen.

BANDEN:
Nu alles weer in ekaar zit is het tijd voor de band. Ik heb voor dit horloge 2 banden gekozen. De Miltat 3d Super Oyster en een synthetische strap met leer van SecTime.
Voor het gemak heb ik mezelf maar getrakteerd op een Bergeon tooltje voor het verwisselen.
Een echte aanrader voor wie hem nog niet heeft en regelmatig banden wisselt.

UND JETZT: FOTO’S!!!

Oh, wacht… da’s niet de goede :upside_down_face:

Helaas toch nog aardig wat stof te zien op de foto’s dus hij gaat nog een keer helemaal uit elkaar, maar dat is een zorg voor later. Nu ga ik hem eerst lekker dragen :sunglasses:

Edit: nog even een lumeshot gemaakt. Wat een knaller in het donker zeg.

73 likes

Haha you got me! :joy:

1 like

Mijn beste,

Wat een formidabel verslag!!
Schitterend hoor!!
Het leest bijna als een spannend boek!!
En het resultaat is er een dat er wezen mag.
Mijn complimenten dan ook voor deze geslaagde creatie.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi verslag en dito foto’s.

1 like

Goed bezig, en een leuk verslag :+1:

1 like

Klasse man :ok_hand:

1 like

Kijk, dit zijn de leuke topics voor de liefhebber! :ok_hand: Weer eens wat anders dan wederom gedoe over overpriced saaie Rolexen… :sunglasses:

6 likes

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Heb er nog even een lumeshot van gemaakt.
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/2/b/a/2badeddb4cb704447db293c2caeee769ff89a16e.jpg

6 likes

Ik herken de foto’s van @dao uit duizenden. De tweede is van mijzelf, maar met de Dao-nabewerking. Hij is niet zo zuinig met een filtertje hier en daar :joy:

Shiiiiittt. Mooi werk, ik vind het een geslaagde mod!

Heb je een lensblazertje? Ik gebruik een microvezeldoek en ga dan aan de puf met zo’n klein dingetje.

Thanks man! Een compliment van de mod baas himself. Die gaat op een tegeltje in de w.c. :hugs:

Heb me rot gepuft met zo’n ding maar het is haast niet tegen te houden dat stof. Ga er binnenkort nog eens een keertje goed voor zitten als de schoonmaakster net langs geweest is :sweat_smile:

1 like

Een antistatische mat is het eerste wat je wil dan. Heb je meteen een schone werkplek :ok_hand:t2:

2 likes

Thanks voor de tip. Daar had ik nog niet van gehoord. Ga ik voor de volgende keer eens voor kijken.:+1:t3:

1 like

Mooi verslag en een mooi resultaat, met plezier gelezen!

1 like

Fijn lees en kijkvoer. Met veel plezier gelezen, dank u!

1 like

Fraai geworden! Ik heb ook pas een mod met een SARB059 wijzerplaat gemaakt, er stonden er de laatste tijd een heleboel te koop op Ebay (waarvan ik er dus eentje op de kop getikt heb). Erg mooi met dat bijna zwarte groen.

8 likes

Die is ook heel mooi geworden. Had ze nog niet gezien op EBay, zal nog eens goed zoeken.

nogal!!!
Schavuit.

man je hebt een mooie mod gemaakt, stoere Seiko is het geworden.
HULDE.

1 like

Leuk verslag en een super leuk resultaat :+1:

1 like

Super leuk om te lezen, leuk resultaat :grin: enjoy.

1 like

Mooi eindresultaat en mooi lekker nuchter verslag, veel plezier!

1 like