Service van mechanisch uurwerk. Lees, leer en geef je mening!

In 1965 lanceerde Citizen een nieuwe hoofdlijn die ze de “Crystal 7” noemden. Dit had te maken met het glas dat in die (eerste) modellen werd gebruikt.
Er werden automatische uurwerken uit de 52xx serie verwerkt, voor het eerst (weer) met een oscilating rotor na het avontuur met de “Jet” rotors in het begin van de jaren 60. Er zijn heel wat verschillende modellen en Jewel varianten van de Crystal 7 gemaakt (en nog steeds te vinden). Toch was de productie-run maar kort, tot eind 1970.
Mijn horloge is de 61-5617 variant uit juni 1969.

Dit horloge had dringend een service verdiend. Omdat ik een aanstormende horloge hersteller ben en tot nu toe pas level 3 * heb bereikt werd voor deze klus Meester @Inca ingevlogen.

Level 1: handopwinder
Level 2: handopwinder met dag
Level 3: handopwinder met dag en datum
Level 4: automaat
Level 5: automaat met dag
Level 6: automaat met dag en datum
Level 7: aanvullende complicaties zoals chronograaf , maanstanden, eb - vloed etc
Level 8: Patek :wink:

Het uurwerk komt aan de voorzijde uit de kast.

We beginnen aan de voorkant om het volledige kalendersysteem te demonteren. Het geheel blijkt complex in elkaar te zitten met meerdere afdekplaatjes en veertjes om de schakeling van dag en datum soepel te laten verlopen.

Veertjes, veertjes, veertjes en talloze minuscule onderdelen. TIP: Maak foto’s van elke stap die je zet! Werk gestructureerd. Na het reinigen wordt alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet.

Aan de “dialside” is het einde bereikt en we gaan door naar de andere kant…

Voor de andere zijde geldt natuurlijk hetzelfde. Stap voor stap, groep voor groep, worden de onderdelen verwijderd. Elke stap wordt goed gedocumenteerd en gefotografeerd.

Als de demontage compleet is gaan alle onderdelen in bad (in dit geval wasbenzine) en worden ze zorgvuldig schoongemaakt en droog geblazen.

Dan start het lange en zorgvuldige proces van assemblage. In omgekeerde volgorde krijgt het uurwerk langzaam weer vorm.

Om ons uiteindelijk weer met een tevreden zwevende secondewijzer aan de kijken!

Zoals je op de laatste foto kunt zien is het horloge in de loop der jaren het nodige lume verloren. Dan sta je voor de keus: relume of niet? We zijn heel benieuwd naar jullie mening!

  • Relumen
  • Niet relumen

0 stemmers

Hier staan nog wat aanvullende tips en trucs.

Bedankt voor het kijken allemaal.

Groetjes,
Bert

33 likes

Ben geen voorstander van relumen als de lume nog intact is (maar dood). Maar gezien de staat van deze zou ik relumen.

1 like

Mooi verslag! :+1:
Ik lees alleen niets over olie en smering. Dat doe je toch wel?

1 like

Tuurlijk, zeker! Ik geef toe dat dit een heel beknopt verslag op hoofdlijnen is maar alles is uiteraard weer van de nodige smeermiddelen voorzien. :hugs:

2 likes

Aangezien je zo lekker aan het servicen ben, Bert, zou ik ook de boel gewoon relumen!

Goed voor je ervaringscertificaat!

2 likes

Yes! Leuk weer :+1:t3:

2 likes

Dank je! Op naar het volgende level…:wink:

1 like

Goed idee Kay… Ik wacht de Poll nog even af … :wink:

1 like

Wat een k*tklus voor een horloge dat zo weinig waard is… Respect daarvoor. :wink: Ik houd de boot hier een beetje af qua Aziatische uurwerken.

Ik blijf er wel bij dat je echt een schoonmaakmachine moet kopen. Een Elma SE in goede staat wordt steeds duurder, dus blijf het niet uitstellen!

Nou had ik wel mazzel - 150 euro voor twee stuks, toen 1 hele goede van gemaakt, plus enkele tientjes voor wat verse kurk-pakkingen. Die ook al moeilijker te vinden zijn geworden in die paar jaar tijd…

1 like

Oeps, ik dacht juist dat service en reparatie van mechanische en automatische uurwerken je passie was…:thinking:

Waarde is een subjectief en relatief begrip. Ik ben blij dat ik met mijn bescheiden budget toch horloges als hobby kan hebben. Met hulp van anderen leer ik zelfs hoe ik ze moet onderhouden. Dit mooie oude horloge is me heel veel waard en het plezier dat ik aan mijn hobby beleef prijsloos. :hugs:

Dat hoor ik wel vaker en is best een beetje zorgelijk. Waar kunnen liefhebbers van bijvoorbeeld vintage Seiko en Citizen chronografen in Nederland nog terecht voor service? Misschien is het zelfs een idee je toe te leggen op Aziatische uurwerken… :wink:

Je hebt een prachtige vintage schoonmaakmachine. Ik hou van vintage! Maar voor mijn hobby-matige aanpak is aanschaf van een schoonmaakmachine wel een beetje “over de top”. Ik heb me laten vertellen dat de sapjes duurder zijn dan het apparaat (zo hebben ze me ook te pakken gehad met mijn Nespresso machine).

Ik moet ook ook een beetje opletten want mijn meisje schopt me er nog eens uit met al mijn ouwe troep…:sweat_smile:

1 like

Mooi verslag.

1 like

Thanks! :hugs:

@PeterLC heeft gelijk. Het scheelt heel veel werk en met je neus een tijd boven de wasbenzine hangen is niet bevorderlijk voor je gezondheid.
Die schoonmaakmiddelen zijn zo duur niet hoor. Ik gebruik Gelbar (1) en wasbenzine (2 en 3). Wasbenzine is overal verkrijgbaar. Gelbar is wat duurder, maar je doet er heel lang mee.

2 likes

Je legt me woorden in de mond hier. Niet doen. Ik bepaal zelf wel aan welke uurwerken ik graag werk, en aan welke wat minder graag.

Zie ook @lassale’s post. Je WILT echt geen schoonmaakmachine blijkbaar, want je bedenkt allerlei obstakels er voor. Een uurwerk wordt gewoon veel schoner als je het in speciaal ontwikkelde vloeistof laat centrifugeren. Ik krijg ook de meest gore uurwerken blinkend schoon - gewoon een kwestie van een paar minuten langer spoelen. Is dan weer het voordeel van een handbediende machine - je bepaalt zelf de spoeltijden.

Ik raad trouwens af om in een schoonmaakmachine wasbenzine te gebruiken; om veiligheidsredenen, en omdat het altijd de neiging heeft om wit residu achter te laten op de onderdelen. Ik gebruik Elma vloeistoffen; die bestel ik op eBay via een Duitse handelaar. 1 reinigingsbad, 1 voor de twee spoelbaden.

Ja, het kost even wat. Maar je doet er heel lang mee, zeker als je maar af en toe een uurwerkje doet.

1 like

Leuk verslag. Dank voor het delen. Ik vind het ook leuk om af en toe een horloge op te knappen wat dat financieel gezien helemaal niet waard is. Juist omdat je het zelf kunt kan dat toch uit en worden ook deze horloges voor het nageslacht bewaard. Ga zo door. :+1:

Een schoonmaakmachine kan ik ook aanbevelen. Ik deed het in het begin ook met potjes wasbenzine, maar zo’n machine bespaart een hoop tijd en het wordt echt beter schoon. Ik gebruik elma wf pro en elma suprol; heel goedkoop is het niet, maar je kunt er best een poos mee doen.

Edit: @PeterLC was me voor. :sweat_smile:

2 likes

Lijkt haast afgesproken werk. :wink:

1 like

Het is een complot. :innocent:

1 like

Thanks!

1 like

Het is inderdaad best een idee om je toe te leggen op hoogwaardige vintage Aziaten. Volgens mij heeft @koekoek daarvoor zelfs een Fransman moeten inhuren en dat verliep niet zo best. De vraag is er dus…
Tijd voor een carrièreswitch @Aqualand

1 like

Hahahaha Mafkees! Dan moeten de klanten nog even geduld hebben. Van Level 3 naar Level 7, daar gaat even wat tijd overheen :kissing_heart: