Shock-resist smeren

Dan ga je er van uit dat degene die voor je aan het uurwerk heeft gewerkt het perfect gedaan heeft… Mijn ervarings is dat dat soms vies tegenvalt. Gewoon goed kijken en zelf oordelen. Gezien jouw kritische blik komt dat zeker goed!

Ik weet het bijna zeker :smile:

Gr men

1 like

Hoi Paul,

Ik bedoelde eigenlijk heel lichtjes aandraaien zodat het pinnetje blijft zitten en hij nog makkelijk los te krijgen is. We zitten dus op 1 lijn :smile:

Gr. Men

Je hebt inderdaad gelijk. Gezien de dingen die je soms tegenkomt, hebben er af en toe niet van die heldere lichten met de tengels aangezeten :wink:

Ik heb in het verleden wel gemerkt op meerdere vlakken en vakgebieden dat je er altijd van uit moet gaan dat een voorganger niet zo’n helder licht was… tot het tegendeel is bewezen…

zoals George Daniels het ooit zei "When a watchmaker puts in his eyeglass, and examines a watch, he’s not looking for ways to praise you, he’s looking for imperfections… "

Hallo Paul,

Al 35 jaar repareer ik allerlei mechanische uurwerken, ik wel niet zeggen dat ik wijsheid in pacht heb maar een balanskloof met balans zo terugplaatsen kan grote problemen geven. Je kan niet zien of de veiligheidsrol goed in positie komt en de balanstap kan verbogen worden vooral bij een hoge balansas.
Groeten Martin Meijer.

1 like

bedankt voor je input Martin, ik zou je niet durven tegenspreken, en dat doe ik dan ook niet: de fotootjes heb ik 8 jaar geleden gemaakt voor een forumpost waarin deze methode werd aangegeven door een horlogemaker (ben er niet zeker van, maar ik meen me te herinneren dat hij werkzaam was op een Breitling service center ??) Terugplaatsen balans
zoals je kan lezen zette ik ook vraagtekens bij deze manier van werken (welke blijkbaar wel zo in de opleiding wordt aangeleerd??), in de post hierboven ging ik er (abusievelijk) vanuit dat Men wellicht deze methode hanteerde bij het terugplaatsen van de kloof met het schroefje van de piton los.
Groet,
Paul

No worries. Ik hanteer alleen de “traditionele manier”. Ik kan me niet voorstellen dat het zo wordt aangeleerd in Schoonhoven.

De balans en kloof samenpakken wordt in ieder geval niet zo aangeleerd in Schoonhoven. Ik heb het ook nog nooit een andere horlogemaker op die manier zien doen.
Je moet ook vaak de balans er draaiend inzetten, zodat de plateausteen goed in de gaffel van het anker valt, op die manier lijkt me dat vrij lastig.

1 like

Ik heb nooit een opleiding gehad… behalve dan wat ik hier geleerd heb… 'k heb daardoor vele leermeesters…
mjin “gutfeeling” zegt me ook… vanwege de dunne balanstap… balans en kloof niet tesamen vastpakken… in een beschrijving las ik dat je em na demontage 't best ondersteboven weglegt… maar ik heb een “balance tack” afgekeken, en daar plaats ik ze nu op…

terugplaatsen doe ik door de kloof te pakken, en dan de balans in zijn lagertje te zetten, hangend aan de spiraalveer… en met een draaiing de kloof op zijn plek leggen… als het uurwerk al een beetje opgewonden is, zal ie spontaan gaan lopen. schroefje vastdraaien… en de kloof zit weer op zijn plek…

Een balance tack is bedoeld om de beat error te corrigeren, dus een uurwerk rechtlijing te laten tikken. Niet om een balans aan “op te bergen”. Ik snap het voordeel ook niet ten opzichte van het ondersteboven wegleggen.

Balans houder kan geen kwaad om die te gebruiken de meeste spiralen kunnen het gewicht wel hebben van de balans.
Veel horlogemakers gebruiken die om de balans op te bergen.
Alleen oppassen bij hele kleine dames uurwerkjes, die spiraal is vaak heel kwetsbaar en kan wel gaan doorhangen.
Ideaal is om inderdaad ondersteboven weg te leggen.

Ik weet nog niet hoe je een balance tack gebruikt om Beat Error te corrigeren… dat leer ik nog wel een keer… :)…

Als ik een uurwek uiteen neem, en ik weet dat het wel even kan duren tot ik em weer in elkaar ga zetten… dan leg ik de balans ondersteboven neer… als ik weet dat ie op korte termijn weer inelkaar gaat… dan zet ik de balans op de “tack”, scheelt me omdraaien…

Even “wegzetten” als je een uurwerk voor een reinigingsbeurt uiteen neemt, om daarna de balans weer op de platine te monteren voor ie een duik in de reiniger neemt bijvoorbeeld…

Als je met de ‘balance tack’ de impulspin bedoelt, dan zou ik daarmee niet de beat-error corrigeren.
Je moet dan de plateau verdraaien, dat lijkt me moeilijker dan het verdraaien van de collet waar meestal een opening in zit waardoor je het verdraaien.
Als je op de lege platine, de balans plus kloof terugplaatst kun je goed onderscheiden of de balans in de ‘beat’ valt.
Kijk via de begrenzingspennen van het anker waar de impuls zich bevindt. Deze moet precies in het midden liggen van de begrenzingspennen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

Balance tack is het gereedschap (gewoon een plateau met een pin) waar je de balans aan kan hangen. De pin gaat dan door het gat van het schroefje voor de balanskloof. Je kunt dan met één hand het balanswiel vasthouden en de spiraalveer een klein iets uitrekken zodat je met je andere hand met een schroevedraaier de collet kan verdraaien.

Nog een tip: de impulspin moet precies tussen de begrenzingspennen van het anker staan. Als je ziet dat de impulspin iets te ver naar rechts staat, moet je de collet een tikje naar LINKS geven en andersom.

Bedankt Vintage1982,

Verder, wat betreft de tip:
Mijn twee laatste zinnen en jouw twee laatste zinnen zeggen volgens mij hetzelfde, op de correctie na.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hai,

Dan zal ik het over het hoofd gezien hebben. Ik wilde alleen aangeven dat je tegenovergesteld moet verdraaien als je door de begrenzingspinnen heen naar de impluspin kijkt. Te ver naar rechts is de collet naar links verdraaien en andersom. Dubbel genaaid houdt beter :smile:

mvg Melvin

Collet=spiraalklos
Waarom zal je de balanskloof ondersteboven neer leggen? Als je het gaat schoonmaken dan gaat de balans toch van de kloof. Als ik de handel terug zet dan zorg ik ervoor dat de piton er diep in zit, licht vastzet en na het terugplaatsen in het uurwerk de hoogte van de spiraal definitief bepaal en de pitonschroef vastzet.
Groeten Martin

1 like

op het gevaar af dat dit tevens een topic Beat-error corrigeren wordt…
ik heb dat al eens gezien op Youtube, hoe je een beat error corrigeert als de veer een vaste positie heeft… en niet kan worden versteld op de kloof… dan moet je inderdaad de collet (spiraalklos)… verdraaien… moet de impuls pin naar rechts … dan moet de Collet naar links…
ik heb dit echter zelf nog niet gedaan… staat wel op de “to-learn list”

Ik zie inderdaad vaak dat met een Elma schoonmaakmachine de balans met incablok schokbescherming op de platine wordt geschroefd en dan in de reinigingsmachine gaat, maar dit kan dus niet als je een balans hebt met een deksteentje? Is dan alleen reinigen met Bergeon one-dip voldoende?

Juist, de enige en correcte manier.