SKX Toolwatch mod

Het is een lange weg geweest, maar na flink wat gevloek en een beetje geduld, heb ik eindelijk mijn 2de mod voor elkaar gekregen!
Hieronder wat foto’s van tijdens het inlopen van het horloge, het is namelijk enkele dagen mee op reis geweest naar Dublin.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en vooral of jullie een suggestie hebben voor een naam.

The basics

• Kast: een SKX007 uit 2004 via Marktplaats
  • Bezel: Khaos.One ‘Vintage’, van Dr. Seikostain
  • Insert: The.Scandi.One, van Dr. Seikostain
  • Uurwerk: NH36 (hacking! hand-winding!) via een obscure eBay seller uit Hong Kong
  • Glaasje: Dagaz double domed sapphire (via @frenk)
  • Kroon: unbranded, via een obscure eBay seller uit de Fillipijnen
  • Wijzers & Dial van een SNK809
  • andere: Pakkingen, etc allemaal originele van Seiko
  • Strap: cheapest groene nato die ik kon vinden :stuck_out_tongue: (cheapestnatostraps)

The Story

Wat ik oorspronkelijk wilde bekomen, was een ‘tool’-watch in zuiverste vorm: een horloge dat er stevig uitziet, tegen een stootje kan en doet denken aan oude industriële werktuigen. Mijn inspiratie ligt in het kijken naar foto’s van oude (staal)fabrieken en machines met allerlei meters.

Toen mijn eerste pogingen om een stalen horlogekast te ‘verweren’ zijn in het water vielen, heb ik dat maar geparkeerd voor een ander project (met iets goedkopere onderdelen).
Gelukkig verkoopt Dr. Seikostain toffe stalen bezels met wat verkleuring en oneffenheden, wat ik wel vind passen in contrast met de gepolijste kast. Als alles de komende jaren nog wat butsen en builen krijgt is dat mooi meegenomen! Het ziet er bovendien uit als een tandwiel of ‘ratchet’.

De bezel insert bevat zowel een 12-uurs-aanduiding (the poor man’s GMT) en een 60-minuten-aanduiding (voor het timen). Ik vond het idee wel leuk op een multi-purpose bezel te hebben. De cijfers lijken wat klein maar ik heb het de voorbije 4 dagen goed kunnen testen op reis en dat bleek heel goed te lezen.

Wat de dial betreft, vind ik die flieger wel mooi lijken op een oude meter. Wat niet toevallig is, gezien fliegers (voor zover ik mij herinner) ontworpen zijn op leesbaarheid en een tool waren voor piloten voor en tijdens de vlucht. Het horloge, de meters in de cockpit en de industrie kennen dus een gelijkaardige ontwikkeling.

Lessons learned

Oh man, waar moet ik beginnen? Ik dacht goedkoop en 2dehands te gaan zodat ik me minder zorgen moest maken als er iets kapot ging. Verkeerd gedacht.

Zo heb ik een goedkope SKX gevonden op Marktplaats, die zogezegd ‘schoongemaakt en nagekeken’ was. Vuiligheid en corrosie dat ik eruitgehaald heb, man man man.
Bvb: er zat nog een halve click-ring van de bezel in. Die moet ooit doorgeroest zijn en ipv. te vervangen, heeft iemand die schoongemaakt en een likje metaalverf gegeven (om verder tegen roest te beschermen hoop ik).
Wat nog? De wijzers waren niet meer de originele maar wel beschadigd bij het vervangen, de bezel is mooi maar verkeerd formaat om een èchte SKX bezel in te steken, …
Ik had uiteindelijk via bvb. eGlobal een nieuwe kunnen kopen voor 2/3de van de kosten die hier ingekropen zijn.

Nu ja, ik heb veel bijgeleerd door het open te halen en op te kuisen. De kast kan terug dienstdoen, na de opknapbeurt en een behandeling met een corrosiebeschermend middel. En ik heb wel een paar onderdelen kunnen recupereren als reserve.

Over onderdelen gesproken: als ik ze in het vervolg via een Amerikaanse site kan vinden, ga ik ze mooi daar halen en met plezier het dubbele betalen. Veel tijd en energie verspilt om de juiste (en functionele) onderdelen te vinden.
De kroon die er nu in zit bvb, wordt binnenkort vervangen door dit exemplaar. De huidige past nét niet goed genoeg om vlot te gebruiken.

Ch-ch-ch-changes

Uiteindelijk een mooi werkend horloge van gemaakt maar zoals bij alles, zijn er een paar zaken die ik (volgende keer) anders zou aanpakken:

• de kroon & stem: wordt dus vervangen want de kwaliteit is gewoon niet goed genoeg. Ik heb nu wel geleerd hoe ik zelf een stem op maat moet maken. En dat probeer ik in het vervolg te vermijden.
  • de bezel insert: waarschijnlijk koop ik een extra bezel om een ander soort insert op te steken. Dan heb ik wat keuze. Denk dat ik dat voor m’n andere horloges ook ga doen.
  • dial:
    gelukkig bijna niet te zien, maar er zijn 1 of 2 krasjes op. Ik ben er niet helemaal uit of ik het per ongeluk zelf gedaan heb of die zo ontvangen heb (hij is afkomstig van een gedemonteerd horloge uit de UK). Maar een goede les in 1) voorzichtigheid en 2) het belang van goede leveranciers.
  • dial 2: zou misschien ook mooi zijn met een witte dial. Misschien voor een volgende mod.
  • Strap: deze vind ik te millitair aanvoelen voor dagelijks gebruik, dus wordt waarschijnlijk wel vervangen. Bvb. een lederen nato voor daily use + een simpele blauwe of zwarte nato om af te wisselen

Tot slot

Bedankt aan de modders die me op gang geholpen hebben en met de nodige raadgeving bijgestaan hebben!

40 likes

Seiko 5

1 like

Wat dachten we van Frankenstein :smiling_imp:

2 likes

TMTM the mean time machine

Knap exemplaar, geen watjes horloge. Vandaar deze naam.

2 likes

Naam? Geen idee.

De mod, gaaf!

Gaat hij het blauwe gedeelte in?

1 like

Knap gedaan! Alleen het resultaat vind ik… brrrrrr. Niet mijn smaak zeg maar.

1 like

Mooi gedaan en leuk beschreven!:+1:t2::muscle:t2:

Seiko ‘Sonic’:

image

5 likes

Seiko ‘Sonic Fieldmaster’

2 likes

Heel toevallig ook de 5de seiko in de collectie, dus het past wel :smiley:

Het bevat wel stukken van zowat overal, dus zeker een mooie suggestie!

:laughing:

Niet meteen. Ik ga het nog even bij me houden en zien hoeveel pols-tijd het krijgt.

1 like

Dat begrijp ik :smile:
Ik kan me zeker voorstellen dat het niet iedereen z’n ding is.

1 like

SKX “blijf van mijn lijf huis” special edition?

3 likes

Waarschijnlijk wel mijn favorieten tot nu toe! Een blauw bandje erbij en past helemaal!

1 like

@lordrembo, tnx!:kissing_smiling_eyes:.

Hij is natuurlijk uniek dus kleine toevoeging:

Seiko ‘Sonic Fielmaster’ LE😉

2 likes

Deze!
Klasse naam, bekt lekker en klopt qua uiterlijk.
Alleen nog een blauwe strap.

2 likes

’ The SAWTOOTH MASTER '!!!

1 like

Dit is iets wat ik ook al een jaar mee rond op loop. En eigen modificatie op zo’n seiko… Was wat naar de achtergrond gegaan, maar krijg er nu weer zin in.

Mooi geworden hoor!

1 like