Smartwatch levensduur

Door de post over de Tissot vroeg ik mij iets af Tissot smartwatch: T-Touch Connect Solar

Het is misschien meer n vraag voor Tweakers, maar ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Hoe lang wordt een smartwatch door de leverancier ondersteunt? Kwa updates in firmware en de app? En kun je na die periode nog steeds even goed gebruik maken van je smartwatch?

Ik bedoel een traditioneel horloge kun je generaties lang blijven gebruiken. En een smartwatch kun je daar niet mee vergelijken.
Maar toch benieuwd hoe lang je een smartwatch met al z’n functies kunt blijven gebruiken.
Ik heb het dan niet over ‘gangreserve’, uitgeputte accu’s ofzo.

Iemand bv ervaring met de vroege Android en Apple smartwatches?

Ik heb een Samsung gear 3…nog niet heel erg oud maar de apps die erop zitten zijn volgens mij niet heel erg “zwaar” dus het lijkt me dat deze nog wel even mee kunnen…

Al moet ik zeggen dat het horloge er al aardig beschadigd uitziet en hij waarschijnlijk eerder uit elkaar valt dan dat de software het begeeft :joy:

1 like

Ai, kan helaas mijn begin post niet meer bewerken.

Maar vroeg me ook af of er verschil is tussen de regio’s of landen. Ik bedoel, bieden Japanse merken traditie getrouw bijvoorbeeld meer/langer ondersteuning dan Chinese, Koreaans of Amerikaanse merken?

Iemand bijvoorbeeld ervaring met de connected Casio’s? De eerste Bluetooth Casio Gshock is volgens mij ook alweer v n jaar of 8 geleden. Weet iemand bv of die nog wordt ondersteunt?

Heb toevallig afgelopen week eens het e.e.a. zitten kijken in mijn oude meuk. Heb een LG urbane en een Asus Zenwatch 2. Allebei uit 2015 (mei vs december). Draaien ondertussen allebei op Android Wear 2.0 en dat gaat op zich nog best prima. Beveiligingspatch is wel enigszins oud: juni 2017 voor de Asus. Heb alleen geen referentie hoe vaak die uitgebracht worden.

Werkbaar dus? Ja. Veilig? Misschien niet helemaal :wink:

1 like

Dat is ook weer zo. Heb je top notch smartphone en n lekke smartwatch.
Ze zeggen wel es dat je beveiliging zo sterk is als je zwakste schakel.
In dat opzichte gaat het inderdaad niet alleen meer om gebruik, maar ook om veiligheid. Vooral nu velen hun mobieltje ook voor betalingen en bankzaken gebruiken.

Dat soort hippigheden zitten er niet op, maar klopt wel

1 like

Ik denk dat je op ongeveer 2 jaar ondersteuning moet rekenen… met daarna incidenteel een update als je geluk hebt.

Beetje hetzelfde als je mobiele telefoon. Ze willen dat je nieuw spul koopt he?

2 likes

Dat is het hele punt, je moet nieuw kopen want ondersteuning stoppen ze idd het liefste na 2 jaar. Nu meen ik dat er her en der wel iets is over vastgelegd vanuit overheidswege omdat het natuurlijk niet echt netjes is.

En ook niet duurzaam, iets waar we mee gehersenspoeld worden en dan blijkbaar niet voor de industrie geld. Daarbij kan een knappe telefoon in ieder geval best 4 tot 5 jaar mee.

Inderdaad, en daar wringt t op horloge gebied n beetje bij me. Hoewel ik meerdere horloges heb, raak ik vaak gehecht aan n horloge wat ik veel draag. Eigenlijk zou ik zo n smartwatch dus ook liever niet meer willen wisselen.

Ik heb zeg maar liever in 1x n wat dure die heel lang mee gaat.
Het is n afwijkende tik, want veel v mn andere spullen zijn v goedkope kwaliteit en dump ik wanneer ze aan vervanging toe zijn. Meer richting het mobieltje dus zeg maar.

Ja… snap je.

Ik gebruik mijn telefoon echt heel veel… dus ik koop elke 2 jaar gewoon het topmodel van Samsung. Niet dat ik het nodig heb…

Mijn oude telefoon gaat dan naar mijn vrouw voor nog een jaar of 2. Ik heb nu mijn Galaxy s9+ bijna 2 jaar en ding is voor mij op zich nog goed genoeg en voor haar dus al helemaal. Ze doet er in de regel minder mee.

Maar na 4 jaar gaat zo’n ding wel gewoon weg.

1 like

De vraag is of Apple hem nog ondersteunt. :wink: Wanneer was de laatste update?

1 like

Als ik kijk in de app op mijn telefoon (samsung s9) dan is de galaxy 3 de oudste smartwatch die ik kan toevoegen. Tweakers geeft aan dat de S3 sinds 3 september 2016 op de markt is. Oudere modellen misschien ook wel, maar dat kan ik zo niet direct in de app zien.

Verder is het software waarvan je blij mag zijn als het langer dan 2 jaar ondersteund wordt. Zowel op het horloge zelf als de app op de telefoon.

Ik heb zelf een relatief nieuw model. Dus hoe lang de acccu goed blijf weet ik niet. Bij actief gebruik (dus alles vanaf je telefoon synchroniseren) moet ik hem elke dag aan de lader hangen. Zelf gebruik ik alleen de agenda notificaties, dus synchronisatie van sms, e-mail, hartslagmeting, enz. enz. heb ik uitgezet. Dan gaat hij 2 dagen mee voor ik door een acculading heen ben.

Anders gezecht. als je alles aan wil zetten ben je bij een nieuw na 1 dag door je accu heen. Als je accu dus ouder word is dat dus minder dan een dag.

1 like

Ik vermoed dat het geen erfstukken gaan worden.

2 likes

Bij dit soort gadgets spreek je vaak over ‘economische levensduur’. Technisch gezien kunnen ze veel langer mee.

2 likes

Nee, ik heb er een ooit gekocht om te dragen tijdens het sporten. En ik maak nu eerlijk gezegd er zeer dankbaar gebruik van omdat ik op tijd medicijnen moet innemen (verschillende soorten ieder op een andere tijd). Daar is de agenda functie zeer behulpzaam bij.

Maar verder. Alle watchfaces die je kan downloaden zijn veel te druk, de kunst van het weglaten is aan veel ontwerpers kennelijk niet besteed. En verder vind ik e-mail, whatss-app en zo nu niet urgent dat ik meteen op de pols moet zien wat ik binnen krijg. Dat kan die paar tellen of minuten wel wachten tot ik eens op mijn telefoon kijk.

En wat betreft sporten. Als je recreatief sport dan is het leuk om een keer je hardslag te meten, maar die is toch vrijwel altijd hetzelfde in rust. En verschil ook niet echt tussen je ene hardlooprondje en de andere. Het word pas intressant als je echt op hardslag ga trainen. Maar dan zijn er beter opties van Garmin en sunto die met een borstband werken.

1 like

Mocht je net als ik weinig behoefte hebben aan de vele sync mogelijkheden, sensoren, maar dus vooral agenda notificaties, dan kan als je smartwatch aan vervanging toe zijn, dan kan zo een 3SW misschien een uitkomst bieden. Die kunnen weken, maanden tot onbeperkt (met bv voldoende zon) bij de G-Squad en de Powerwatch.

Hoewel de kanttekening bij de laatste is dat bij een ‘koudbloedig’ en niet bepaald actief iemand, mijn ervaring is dat het thermische deel in mijn geval niet voldoende is om de accu niet leeg te laten lopen. En dat was dus deze afgelopen frisse periode. Dus maximale temperatuurverschil tussen lichaam/pols en buiten temperatuur.

Ik ben de komende zonnige tijd zelf bezig om te kijken of maximale solar exposure (24/7 achter vensterbank) de powerwatch in flight mode werkend kan houden, en daarna misschien of dat ook in connected modus lukt.
Daar kom ik waarschijnlijk in het 3SW topic op terug.

1 like

Dank voor de tip.

Maar ik draag het liefst geen smartwatch. Al is hij nu erg handig omdat ik preventief ivm corona medicijnen moet gebruiken. En het staat een beedje stom om naast een smartwatch een van mijn andere horloges te dragen.

Ik had hem gekocht voor her sporten en daarbij is hij ook nog steeds handig / een leuk speeltje. Alleen doe ik na een sportrondje zo snel mogelijk weer een van mijn andere horloges om.

1 like

Ach, ik raad je aan om gewoon te kijken naar hoe ze omspringen met hun telefoon OS als ze die ook maken. Waar je bij iOS een vrij lange economische levensduur hebt, maar toch een beperkte upgrade-periode hebt, terwijl sommige merken constant heel erg dicht op de release schema’s van Android gaan zitten.

Sony maakt bijvoorbeeld in mijn ogen fantastische telefoons. Ik gebruik ze al zo’n ach jaar inmiddels, maar dan moet je er mee leven dat je twee releases van Android achter loopt op je apparaat en dat ze er na zo’n drie jaar mee kappen. De stabiliteit is echter fantastisch te noemen.

Kortom: Ieder merk vaart hierin z’n eigen koers.

En vooral ook: Hoe meer schakels in de ketting, hoe meer breekpunten. Dat is één van de redenen dat ik inderdaad niet al te veel apparaten in de periferie van mijn telefoon en PC wil hebben.

Maar de vraag die @anon73456146EV opwerpt is wel een dingetje: Wat ondersteunt je telefoon? Want je smartwatch kan nog zo’n lange levensduur hebben, zonder je telefoon stelt het geen reet voor. In dat opzicht zijn het geen echt autonome apparaten.

Ga weg man, bah. :wink: Ik heb op m’n telefoon alle notificaties al uit staan omdat ik er horendol van wordt. Ik kijk 's ochtends wat ik die dag op welke tijden moet doen, maar dat m’n pols of bril ook nog eens gaan trillen zou voor mij een horreur zijn. :slight_smile:

Ik weiger omdat ze niet alleen irritant zijn, maar met name lelijk. Allemaal? Ja, allemaal. Eigenlijk ook alle ana-digi horloges. En alle digitale horloges. :slight_smile: Kortom: Als het geen klassieke wijzerplaat heeft draag ik het niet.

Maar goed, da’s heel erg off-topic wat betreft @marnixmoed’s vraag. Sorry. :pray:

1 like

Werkt bij mij echt heel slecht, verbinden lukt vaak niet, app verwijderen weer installeren en dat dus zeer regelmatig. Ben er niet echt over te spreken.

1 like

1,5 jaar de Samsung gear 2, batterij moet vervangen worden, licht nu niks te doen.
Leuk ding hoor, maar ik ga toch voor een echt horloge.

1 like