Speedmaster Professional aankoop(advies)

Zelf heb ik deze afweging vorig jaar ook gemaakt, 2012 is ook het geboortejaar van mijn zoon😃
Achteraf bezien had ik in dat jaar een nieuwe willen kopen, maar ja dat is achteraf. Voor mij voegde het niet veel toe om nu alsnog naarstig op zoek te gaan naar een 2012 model.
Uiteindelijk ben ik dus voor een nieuw exemplaar gegaan en geen spijt van. Deze gaat nooit meer weg en de krasjes die er op zullen komen, zijn dan ook van mij.
En 5 jaar garantie op een nieuwe is ook een prettige bijkomstigheid.

1 like

De prijs is dit jaar van 4300 naar 4600 euro gegaan. Maar dan krijg je wel 5 jaar garantie. Dus dat is nog wel het overwegen waard. Maar de meest bekende problemen met het uurwerk (en gebeurt zelden) komen meteen bij de aflevering voor, dus met 2 jaar garantie zit je ook goed.

Maar een Speedmaster uit 2012 klinkt veel mooier, als dat het geboortejaar van jouw zoontje is. En de geschroefde band is net zo’n drama als die met pennen, dus dat maakt verder ook weinig uit. Te dik en te massief voor de vrij elegante kast van de Speedmaster. Ook de sluiting heeft erg scherpe randen en slechts 2 micro adjustment standen. Houd hier goed rekening mee. Je kan ook eentje op lederen band kopen en zelfs de mooiste bracelet erbij kopen (maar met originele stalen bracelet is het wel “meer” waard over een eeuw ;-)). 1479 is erg mooi en nog steeds te koop online.

De uitgebreide Moonwatch box is leuk, maar staat uiteindelijke maar te verstoffen op zolder en neemt enorm veel ruimte in beslag.

Ik zou dus voor een 2012 gaan en gewoon wachten totdat er eentje langskomt. Zou ongeveer 3000 tot 3500 euro moeten kosten voor een full set. En slechts 7 jaar oud dus de gebruikssporen vallen vast mee. Mogelijk moet je wel een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

2017 Moonwatch op 1479 bracelet:

1 like

Betreft de Moonwatch in het algemeen: het schijnt dat er 40.000 per jaar worden verkocht, waarvan de laatste 3 jaar (?) met de uitgebreide box. Dus het heeft mogelijk een voordeel over de 3570.50 met de “simpele” box, als je het wilt verkopen. Maar het is op dit moment niks speciaals en met dergelijke oplage zal het nooit iets bijzonders worden.

Ik ga er een watchbox van maken :wink:

5 likes

Wat cool! Waar kun je die box kopen?

Deze wil je erbij.

Ik denk dat je hem voor 800 wel hebt. 1000 is teveel.

1 like

Archief: :+1:t2:

2 likes

Ah kom, wel even die wijzers zwart laten verven door W&V.

Bips.

On a serious note, de afleesbaarheid met de normale wijzers lijkt me wel echt heel slecht als ik de foto’s op Instagram zo eens bekijk.

3 likes

Nou, genoeg stof tot nadenken weer :wink:

Over dat geboortejaar, het is niet eens zozeer voor mezelf. Het idee is dat hij later dat horloge van me krijgt/erft, en dat ie dan dus een horloge uit z’n eigen geboorte jaar heeft. Maar het idee van ‘de krassen die erop staan zijn van mezelf en niemand anders’ heeft ook wel wat. Ik ga het allemaal even laten bezinken, bedankt in elk geval allemaal!

3 likes

Interessant, je horloge gebruiken om de tijd af te lezen… :thinking::joy:

3 likes

Je kunt er ook voor kiezen om de kast te laten “opmaken” (polijsten/borstelen) bij een volgende onderhoudsbeurt. Er is grote kans dat dit heel minimale krasjes zijn als iemand er voorzichtig mee geweest is. En kan ook zijn dat het amper gedragen is, als het een verzamelaar met een bredere collectie betreft. Gewoon goed blijven opletten.

Je kan ook een Speedy Tuesday 1 of 2 kopen, deze zijn gelimiteerd op 2012 stuks, dus dat komt ook “jouw” jaartal in voor.