Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Molykote DX is ook prima, wordt door ETA aangegeven bij o.a. de 7750 technische documentatie.

Dit is een stuk voordeliger dan die Moebius 9504 :slight_smile:

2 likes

Zoals hierboven al gezegd, ik gebruik ook Molykote DX (Bergeon 6991) :sweat_smile:

Verder gebruik ik nog Moebius 9504 voor de ankerpaletten, maar in het begin heb ik dat gewoon met D5 gedaan; het wordt anders allemaal wel een hele investering; die olie is niet goedkoop. :grimacing:

2 likes

@Lieuwedv en @wbcoupe bedankt, hier heb ik wat aan!
Die olie is idd vrij prijzig en ik kan (nog) niet van alles 1 ml potjes krijgen :+1::grinning:

1 like

Nee, het zijn vaak hoeveelheden die je als hobbyist van je leven niet op gaat krijgen. :sweat_smile:

1 like

Het plaatje met roest heb ik op de volgende manier behandeld:
Druppeltje Brasso (koperpoets) op een plaatje RVS
daarne het plaate erop en met een doekje circeltjes draaien.
Het resultaat is redelijk!

4 likes

Misschien heb je hier wat aan om je project af te maken.

Ik vind het wel dapper van jou dat je dit als eerste project aanpakt.
Heel verstandig om het stap voor stap te doen dan blijft het overzichtelijk.

2 likes

En… al begonnen met montage van het uurwerk?

1 like

Olie enz. Is besteld, verwacht ik as maandag!
Ik heb enkel D5 en 9010 besteld, volgens mij moet het hiermee wel lukken (niet ideaal).

Tips voor waar welke olie?

  1. Veerton-veer=9010, as-veerton-deksel=D5?
  2. Kontactpunten onderdelen met D5?
  3. Tussen chaton+deksteen=9010?

Niet ideaal, maar ik wil eerst proberen of alles hiermee weer goed lopend te krijgen is!

Hier kan je wel wat mee, maar ik raad je aan om ook vet te kopen voor de veerton en het “keyless works”

2 likes

Veerton-veer ook D5. :sunglasses:

2 likes

Zo, ik heb eindelijk de bestelde spullen binnen!
Ik ben er blij mee :grinning:.

w

Morgen gaat het monteren beginnen. Hopelijk gaat dit net zo voorspoedig als het demonteren!

6 likes

Succes!!

1 like

Top, goede spullen. Veel succes :+1:

1 like

Ik wens je veel succes en geduld!

1 like

Ik vind dit zo mooi om te volgen.
Heerlijk, ga binnenkort ook weer eens aan de slag.

:+1:

1 like

Vanavond de grote veerton voorzien van de veer, “as” en deksel + wat D5. Met de hand! Valt wel te doen, echter als je dit niet gewend bent ligt kramp op de loer!:stuck_out_tongue_winking_eye:
Morgen de andere veerton! Vervolgens het reeds ontmantelde incablok voorzien van chaton en deksteen + een klein druppeltje 9010!

1 like

Heel verstandig om het opbouwen stap voor stap te doen elke dag een kleine handeling dan houd je overzicht.

1 like

2de veerton is ook gelukt (was iets kleiner)
Deksteen niet kunnen voorzien van een klein beetje olie!
Reden: om dit goed te kunnen zien heb ik een vergroting van 20x nodig (slecht zicht !) echter moet ik dan te dicht met de loepbril bij het steentje komen en heb zodoende geen mogelijkheid om met oliegever en pincet erbij te komen!
Iemand een suggestie?

1 like

Hel lukt mij altijd goed met 4X.
Hoe het met jouw ogen gesteld is weet ik niet, maar blijven proberen oefening baart kunst.
Het is ook wel een lastige klus en stresserend in het begin.
Suggestie: zorg wel voor goed licht dat is belangrijk.

1 like

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. :slight_smile:

1 like