Pontiac AS 1931 wekkerhorloge met datum

Ik had al eens een Poljot wekkerhorloge gerepareerd.
Nu krijg ik de kans om een Pontiac Rappel O Bras wekkerhorloge met AS 1931 uurwerk te servicen, een prachtige klus. Deze heeft nog een datumfunctie ook. Volle bak aan de wijzerplaatkant!

Eerst uit elkaar gehaald om alle onderdelen te reinigen.
Wat zitten hier veel onderdelen in, normaal heb ik één stolpbakje met onderdelen nu zijn het er twee.

Alles lijkt in orde, alleen de tiretteveer was gebroken, ik heb onmiddellijk een nieuwe besteld het was gelukkig nog nieuw te koop.

Allereerst de “keyless works” gemonteerd, meervoud ja deze heeft twee tiretteveren en opwindassen. Voor opwinden en gelijkzetten een standaard opbouw. Voor wekker opwinden en wektijd zetten een systeem met een wip die overschakelt. Zoals je vaak in oudere Duitse uurwerken ziet.

Nu de veerton van het basisuurwerk met het centrumwiel en brug.

Dan de raderbrug die flink verhoogd is zodat er ruimte is voor de wekker onderdelen.

Het echapement gemonteerd en het uurwerkloopt al.
En hoe prachtig! Prima amplitude en mooi nauwkeurig.

Dan de wekker delen: Een eigen veerton plus een tandwiel met grote tanden die het hamertje wild heen en weer laat bewegen.

Daarna ook de wekkerbrug geplaatst met daarop de pal van de tweede veerton.

Hier zie je boven in beeld de hefboom die de wekker uitschakelt met maar liefst twee veren die er lastig weer tussen te krijgen zijn. Gelukkig gelukt zonder dat ze weg zijn gesprongen.
De hefboom die diagonaal loopt wordt bewogen door het trigger mechanisme en regelt het inschakelen van de wekker als het de juiste tijd is.


Ook op deze foto de nieuwe tiretteveer rechtsonder.

Dan is een deel van het trigger mechanisme geplaatst het onderdeel om de minuten pijp heeft drie nokjes die niet symmetrisch zijn geplaatst. Hierover komt een plaatje met drie gaatjes OOK asymmetrisch geplaatst. Pas als alle nokjes in de gaatjes vallen stuurt de hefboom de wekker aan. Dat gebeurt maar eens in de 12 uur,

Een kleine brug met extra tandwielen is er tussen gepropt duidelijke een toevoeging aan het uurwerk om het op te waarderen naar datum. Dit brengt de beweging over op het datumverzetwiel,

Bovenop nog een extra plaat om het wek mechanisme te scheiden van het datum mechanisme. Links het datumverzetwiel en rechts een palletje met veer die de datum netjes centreert.

Tenslotte de datumschijf en het uurwerk is af alles werkt.

Eerst laten inlopen dan afregelen en inbouwen.
Prachtig uurwerk het resultaat volgt.

46 likes

Mooi verslag André, bedankt voor het delen. :+1:

1 like

Bij mij ligt een exemplaar met cal. 1475
Langzamer tikkend en zonder datum, maar verder dezelfde opbouw.

2 likes

Wat een "monniken-werk "

Respect hoor

1 like

Prachtig, bedankt deze te delen, :+1:

1 like

Ik ben enorm fan van je serviceverslagen André! Zoals altijd heb je weer prachtig werk geleverd! :smile: :+1:

2 likes

Even naar boven lijkt me voor dit topic wel terecht aangezien Ik hoop dat veel liefhebbers dit toch interessanter vinden dan iets á la ‘laat je horlogemerk X zien samen met vuilniszakkenmerk Y’. :thinking:

1 like

Mooi project; dank voor het delen; dit is inderdaad wel een stukje ingewikkelder dan een standaard uurwerkje. :sweat_smile:
Succes met de rest van het project. :+1:

1 like

Hallo Andre, dat is binnenkort weer mijn horloge, wat een klus maar dat had je mij al laten zien.Weer een pontiac in goede staat terug,kan hem weer met trots dragen.
Bijvoorbaat dank ,ook voor het verslag.Leuk om dit te lezen,vakwerk.

Jaap Balder

1 like

Gaaf project! En heel leuk zo’n wekkerfunctie! Ik weet nog wel een Tissot om te doen voor je @vouwfietser :wink:

2 likes

Moet ik even over nadenken… eerst dat andere hoofdpijn project van jou afronden. :slight_smile:

1 like

O dus die vostokjes zijn peanuts voor jou! Ik heb er ook nog een! :wink:

(Als je met Bas klaar bent)

En bedankt voor je mooie verslag!

2 likes

Wat een prachtig uurwerk en mijn complimenten voor het schitterende verslag. Heerlijk om te zien en lezen.

2 likes

Nog een fun fact zoals Sheldon dat noemt :
Rappel O Bra - eigenlijk rappel au bras - betekent herinnering aan de arm
Dat is weer eens iets anders dan bijv. Memovox (JLC), Memomatic (Omega (ik weet niet of Pontiac het leuk vond dat ze dat gebruikten, maar het was in NL dezelfde importeur dus er zal wel over gesproken zijn), Cricket (Vulcain) of forget me not (Création)

3 likes

En Tissot gebruikte “Sonorous” :sunglasses:

2 likes

De wijzeplaat is wat moeilijk te lezen want mooi verkleurd.
Leuke informatie over de verschillende woorden voor wekkerhorloge.
Ik laat de wijzerplaat nog wel zien als het horloge weer in elkaar zit ik denk dat het een mooi resultaat wordt.

1 like

Vandaag heb ik de Pontiac afgemaakt, eerst netjes afgeregeld: Uitstekende amplitude en mooi nauwkeurig voor een vintage horloge.

Het goed zetten van de datum en alle vier de wijzers was nog een lastige klus, maar is gelukt, alles is netjes uitgelijnd en werkt perfect.
Ingebouwd: zie hier het resultaat let op de prachtig verkleurde wijzerplaat.

12 likes

Goed werk aan een mooi werk

1 like

Misschien deze post naar de archief deel voor en wekker beweging later te kunnen vinden :wink:
Hartelijk bedankt voor het delen. :slight_smile:

1 like

Die wijzerplaat 🥰🤩

1 like