Ik had al eens een Poljot wekkerhorloge gerepareerd.
Nu krijg ik de kans om een Pontiac Rappel O Bras wekkerhorloge met AS 1931 uurwerk te servicen, een prachtige klus. Deze heeft nog een datumfunctie ook. Volle bak aan de wijzerplaatkant!
Eerst uit elkaar gehaald om alle onderdelen te reinigen.
Wat zitten hier veel onderdelen in, normaal heb ik één stolpbakje met onderdelen nu zijn het er twee.
Alles lijkt in orde, alleen de tiretteveer was gebroken, ik heb onmiddellijk een nieuwe besteld het was gelukkig nog nieuw te koop.
Allereerst de “keyless works” gemonteerd, meervoud ja deze heeft twee tiretteveren en opwindassen. Voor opwinden en gelijkzetten een standaard opbouw. Voor wekker opwinden en wektijd zetten een systeem met een wip die overschakelt. Zoals je vaak in oudere Duitse uurwerken ziet.
Nu de veerton van het basisuurwerk met het centrumwiel en brug.
Dan de raderbrug die flink verhoogd is zodat er ruimte is voor de wekker onderdelen.
Het echapement gemonteerd en het uurwerkloopt al.
En hoe prachtig! Prima amplitude en mooi nauwkeurig.
Dan de wekker delen: Een eigen veerton plus een tandwiel met grote tanden die het hamertje wild heen en weer laat bewegen.
Daarna ook de wekkerbrug geplaatst met daarop de pal van de tweede veerton.
Hier zie je boven in beeld de hefboom die de wekker uitschakelt met maar liefst twee veren die er lastig weer tussen te krijgen zijn. Gelukkig gelukt zonder dat ze weg zijn gesprongen.
De hefboom die diagonaal loopt wordt bewogen door het trigger mechanisme en regelt het inschakelen van de wekker als het de juiste tijd is.
Ook op deze foto de nieuwe tiretteveer rechtsonder.
Dan is een deel van het trigger mechanisme geplaatst het onderdeel om de minuten pijp heeft drie nokjes die niet symmetrisch zijn geplaatst. Hierover komt een plaatje met drie gaatjes OOK asymmetrisch geplaatst. Pas als alle nokjes in de gaatjes vallen stuurt de hefboom de wekker aan. Dat gebeurt maar eens in de 12 uur,
Een kleine brug met extra tandwielen is er tussen gepropt duidelijke een toevoeging aan het uurwerk om het op te waarderen naar datum. Dit brengt de beweging over op het datumverzetwiel,
Bovenop nog een extra plaat om het wek mechanisme te scheiden van het datum mechanisme. Links het datumverzetwiel en rechts een palletje met veer die de datum netjes centreert.
Tenslotte de datumschijf en het uurwerk is af alles werkt.
Eerst laten inlopen dan afregelen en inbouwen.
Prachtig uurwerk het resultaat volgt.