Whut? Je laat hem lopen met vieze droge dekstenen?
Dat hoop ik toch niet ![]()
Oei
wel gedaan. Was bang om er gister laat nog aan te beginnen. Volgende keer niet meer doen dus! Thnx voor de tip!
Aaaah ja
68.4 zeker! Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag?
Dat mag!
Ik herkende het uurwerk als PRIM.
Zoekmachine deed dan de rest van het werk; ZIE HIER
Ik heb een aantal reparatie verslagen hier op het forum geplaatst, waarschijnlijk helpt dat wel.
Er staat ook een (tsjechisch) document over Prim op de watch stuff drive (https://vanalboom.org/watchstuff):
Watch Docs > Generic technical information > Kalibry PRIM final. ![]()
Wow dit is een schat aan informatie!!! Geweldig kan je al die boeken lezen die daar op staan?
Daar dient het voor ja. Met dank aan de verschillende donors die het materiaal ter beschikking stelden ![]()
Gangreserve kan nooit veel zijn, veerton zit veel te vol denk ik, nouja eens in elkaar zetten en gewoon proberen.
Daarna waarschijnlijk opzoek naar een kortere veer ![]()
Het is een Indische, hè. Dus om in stijl te blijven: afknippen die veer en een nieuw staartje eraan maken! ![]()
Ha ha
zou dat echt kunnen? Heb een veer die alleen in het begin is gebroken ![]()
Hahaha dat zou wel geheel in stijl zijn natuurlijk ![]()
Het is een HMT 0231 dus ga wel even spitten wat het moet zijn…
Ja hoor vaak zat gedaan bij van die €5,- opknappertjes.
Ja hoor. Dat kan. Ik had een tijd geleden een veer waarvan aan het einde het staartje was afgebroken. Ik heb het einde roodgloeiend gestookt en met twee tangetjes het einde omgeplooide tot staartje. Werkt perfect. Moet er wel bij zeggen dat ik op dat moment geen veer op voorraad had liggen. Als ik veren in de juiste maat heb liggen en degene die erin zit is kapot… dan vervang ik hem.
Ik heb zo 2 ‘ANKERS’ momenteel in onderhoud. Ik zag dat er CAL 684 in gestanst stond en niet 664, verder geen merk te bespeuren. Tot hiertoe had ik het raden naar het Cal en had niet door dat het om een Cal 68.4 van PRIM zou gaan. Hartelijk dank hiervoor!
Ik heb nog een tweede HMT liggen dus die ook maar een beurtje gegeven, precies dezelfde veer ![]()
Zal dus wel zo horen:
Nouja dit koppeltje is weer klaar ![]()
De Jawan is overigens ouder en duidelijk van betere kwaliteit.
Ik ben begonnen met de Stowa.
De bedoeling is om de kast te voorzien van een vergulding.
Ik heb de lugs geschuurd, zodat er een mooie, gladde overgang is naar het goud dat er nog opzit. Het hoeft niet per se helemaal eraf geschuurd te worden.
Er komt eerst een dunne nikkellaag overheen, daarna palladium en dan het goud.
De kast wordt eerst in het nikkelbad gedompeld voor 2-4 minuten op 0.10 A
Nikkelbad wordt op temp. gebracht naar C 50.
De nikkellaag zit erop.
Ik ben begonnen aan deze klus, polijsten van het facetglas. Beginnend met korrel 240, dan 400, 800, 1200, 1500, 3000.
De truuk is: droog schuren zonder druk uit te oefenen, en het schuurpapier op een vlakke ondergrond leggen. En steeds tussendoor schoontikken van het papier, zodat er geen korreltjes tussen glas en schuurpapier gaan rollen.
Later verder, maar het begint al op te knappen!