Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Hahaha ja soms is dat ook gewoon de gemakkelijkste oplossing :sweat_smile:

Als je een triebniet hebt is dat wieltje vervangen goed ge doen.

2 likes

Het komt vanzelf terug bij de andere LM, daarbij is de spiraal niet helemaal goed, en ook het datumwieltje. En ook die is best de moeite waard:

Tegen die tijd kom ik er misschien achter wat er aan het anker niet deugde…

3 likes

Dan moet je zeker eens dit topic bekijken, dat heeft mij ook geholpen:

2 likes

https://youtube.com/shorts/PMGq-O5lVBs

Ook een super leuke en snelle short over het repareren van het snelverzet.

Vandaag heeft o.a. deze Altime op de werkbank gelegen.
Lag hier al een tijd op te wachten, maar ik was druk doende met galavniseren, wat ik een erg leuke bezigheid vind, vandaar dat het zo lang heeft geduurd.
Maar ik heb het uurwerk voorzien van een nieuwe veer, een nieuw glas en een nieuwe band.
Dus nu eindelijk om de pols.

Het was een snelle reparatie, en alles liep voorspoedig.

15 likes

Vandaag ligt er een horloge zonder naam op de werkbank.
Ik ga eerst de kast opknappen en daarna het uurwerk uit elkaar schroeven voor een servicebeurt.

Eerst het chroom eraf halen.

Dan even met een schuursponsje nabehandelen

Dan een koperflash-laagje eroverheen zetten

1e koperlaag gelegd en geschuurd

2e koperlaag dompeltijd rond de12 minuten op 0.12A

2e koperlaag geschuurd

3 likes

3e koperlaag.
Dompeltijd 15 minuten op 0.12 A

3e koperlaag geschuurd.

En gepolijst voor de nikkellaag, omdat ik denk dat er geen vierde koperlaag nodig is.

Na een derde koperlaag komt er een nikkellaag overheen.
Ik hou altijd aan tot de derde laag koper, dan altijd nikkel. Als het nodig is, dan daaroverheen weer koper om dan de laatste storende krassen eruit te halen.

6 likes

Hallo beste mensen. Ik ga het wekkerhorloge met Poljot 2612.1 op den duur demonteren en inspecteren, in hoeverre ik als leek met behulp van het internet dat kan.

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten? Hoe houden jullie bij waar welke schroefjes uit komen?

3 likes

Veel foto’s maken tijdens de demontage, Sander.
En sectors gescheiden houden. De schroefjes van de brug leg je in het sorteerbakje bij die brug. Plaatkant ook apart houden, alles van het keyless gedeelte gescheiden houden van de rest.
Veel oefenen en logisch denken, dan ga je het steeds beter in de vingers krijgen

2 likes

Heb het uurwerkje nu uit de kast. En nu tikt ie wel. Zo vreemd…

1 like

Misschien eerst even met een simpele handopwinder beginnen :innocent:

1 like

Mogelijk dat de secondewijzer het glas raakte?

1 like

Ligt aan het verhaal. Bij bijvoorbeeld een erfstuk waarbij de krassen gemaakt zijn door de dierbare, vind ik dit ontzettend gaaf.
Een ode aan de geschiedenis van het horloge en het leven van de dierbare ipv herstellen naar dertien in een dozijn.

Zo niet, zie ik persoonlijk liever iets meer opvulling/bewerking.

Top werk weer Wolter :+1:

1 like

Ja, dat maakt wel een heel groot verschil. Een erfstuk van een dierbare, dan is het logisch om het authentiek te houden.
Als het een vintage is waarbij verder geen gevoelens bij zitten, dan vind ik het weer wat anders, dan kun je ermee doen wat je wilt. Ik streef ook niet naar een perfecte kast; juist een paar krassen erin is voor zijn leeftijd heel normaal en niet storend, maar bij sommige kasten waarbij het chroom op de lugs bvd eraf is gesleten, vind ik een nieuwe chroomlaag wel mooier staan.

1 like

Nikkellaag zit erop

En de chroomlaag zit er ook op.
Dompeltijd gehad van ruim 15 minuten op 0.16 A

Eindresultaat
Ik heb er ook een nieuw glas ingezet. Glas verlaagd naar het originele glas.

11 likes

Het helpt sowieso niet dat er een papieren Vostok plaatje bovenop de “originele” wijzerplaat is geplakt. Dat brengt wijzers ook in de vernauwing.

4 likes

Heerlijk :joy:

Leergeld haha. Weg ermee. Eerst eens een NH35 uit elkaar halen.

1 like

Ik zou eens met een FHF 96 oid beginnen, gewoon recht toe recht aan en oerdegelijk :+1:

1 like

Ik heb nog een uurwerk gekregen van @DirkT. Die ga ik eerst eens even uit elkaar halen en weer proberen in elkaar te zetten. Is half gebouwd op dit moment.

3 likes