Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Als je wilt, mag je gerust een keer bij mij komen sleutelen.

2 likes

Hoeveel horloges heb je inmiddels om te dragen? Gezien het tempo waarin je ze opknapt, zullen dat er heel wat zijn :grin:. Mooi werk hoor, het blijft leuk om te volgen!

1 like

Door de jaren heen wel een aardig koppeltje bij elkaar verzameld. Elke dag een ander voor de rest van het jaar zou wel kunnen. Ik heb zonet nog een leuke opknapper gekocht op Tradera voor 5 euro. Het zijn allemaal goedkope horloges hoor, tientjeswerk.
Deze Cimier komt eraan, leuk ding. Ik heb deze gekocht om op te knappen. De laatste maanden kijk ik vooral naar zulke horloges, die flink versleten zijn, en dan is het erg leuk om ze op te knappen.

Op eBay kijk ik ook, maar ik koop hoofdzakelijk bij een eBay-winkel die geen verzendkosten vraagt. Het verkoopt alleen Russische horloges.

Dus ik zou graag ook voor jullie kasten willen opknappen, zolang het niet om vergulden gaat, want gezien de kosten van het goudelectrolyt en palladium vraag ik daar een kleine vergoeding voor, maar anders is het een vriendendienst. En het voordeel is: ik hoef ook geen opknappers te blijven kopen. Ik heb intussen wel genoeg klokkies. Behalve erg versleten horloges heb ik niet meer zoveel, dus heb je een zeer versleten horloge, mag je het naar me toesturen, maak ik er weer iets leuks van.

7 likes

Voor morgen heb ik er weer een gevonden.
Het betreft een Phenix.
Ik heb deze ooit gekocht met de bedoeling de plaat op te knappen, om te kijken of me dat zou lukken.
Ik had namelijk nog nooit zo’n vieze plaat gezien, en ik had toen de indruk dat het een soort vloeistof was die misschien wel te verwijderen zou zijn. Dus met enige risico gekocht en toen ik dus aan die plaat begon, had ik al wat ervaring met platen en wist ik wat ik moest doen. het was een techniek die ik op YouTube had gezien; het was alles of niets.

Ik ga nu de kast bij dit horloge zo goed mogelijk opknappen, dus het zal wel wat tijd in beslag nemen, maar dat heb ik er graag voor over.

13 likes

O wauw, die is heel netjes geworden. Hoe heb je die wijzerplaat zo netjes gekregen?

Dat is het geheim van de smid.
Het staat ook op dit topic; er staan nog meer leuke opknappers.

De methode die ik heb toegepast heb ik dus gezien op YouTube en ik heb toen precies gedaan wat ik heb gezien.
En dat is: je neemt een stukje klein cellig schuimrubber en een kom met water.
Je verwarmt het water naar C 65. Als het water op temperatuur is, neem je de plaat en leg je deze voor drie minuten in het water, als de drie minuten voorbij zijn neem je de plaat uit het water en ga je met je stukje schuimrubber voorzichtig deppen en probeer je zoveel mogelijk de print niet te raken, ook de dots probeer je niet te raken, alleen deppen waar het vies is. Zo heb ik het helemaal weer schoon gekregen. Dat was het geheim van de smid. Nu niet meer, maar we zijn hier om van elkaar te leren, dus als je ooit een vieze plaat hebt dan kun je dit proberen om het weer schoon te krijgen.

9 likes

Bedankt voor deze tip. Zeker de moeite waard om het een keer te proberen. Soms is een wijzerplaat zo slecht, dat vervanging de enige optie is, dus waarom dan niet deze methode gebruiken. :+1:t3:

4 likes

Leuk project gehad met deze Franse Lorsa 328

11 likes

Keurig! Knap gedaan!

2 likes

238 denk ik.
Ik heb er laatst ook eentje gedaan. Best een leuk uurwerk om aan te werken. Lijkt veel op een FE 233.
Goed resultaat

4 likes

Uurtje terug aan de Phenix begonnen, eerst de chroomlaag verwijderd en een koperflash aangebracht.

2 likes

Hier is de Phenix weer. Ik ben om 15.00 uur begonnen en tot 22.00 uur ermee bezig geweest.

Moeilijke kast om aan te werken. Voorlopig laat ik het zo, morgen nog even over de polijstborstel.

11 likes

Heel de avond aan het knutselen geweest met deze 664… nog niet van gehoord of gezien. Herkenbaar misschien. Nieuwe kroon gezet en een volle service. Nu een nachtje laten lopen en morgen dekstenen schoonmaken en smeren :pray:

4 likes

Phenix een dag later bij daglicht.

8 likes

Whut? Je laat hem lopen met vieze droge dekstenen?
Dat hoop ik toch niet :sweat_smile:

2 likes

Een PRIM 68.4, denk ik.

5 likes

Oei :sweat: wel gedaan. Was bang om er gister laat nog aan te beginnen. Volgende keer niet meer doen dus! Thnx voor de tip!

Aaaah ja :+1: 68.4 zeker! Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag?

Dat mag!
Ik herkende het uurwerk als PRIM.
Zoekmachine deed dan de rest van het werk; ZIE HIER

1 like

Ik heb een aantal reparatie verslagen hier op het forum geplaatst, waarschijnlijk helpt dat wel.

3 likes