Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

In dit topic kunnen we laten zien waar we aan werken: vintage horloges die we aan het opknappen, servicen of onderzoeken zijn.
Plaats gerust wat foto’s van je project, het uurwerk, of het verloop van de restauratie.
Het gaat hier om techniek, werkwijze en het plezier van sleutelen aan oude uurwerken.

Of je nu net begint of al wat langer bezig bent – iedereen is welkom om zijn of haar werkbankmomenten te delen.

4 likes

Ik begin in dit nieuwe topic met een Eterna-Matic en deze is afkomstig uit een lot van vier horloges dat ik recent heb gekocht.

Ik heb het uurwerk eruit gehaald. Ik was erg benieuwd of het liep; ik kon dat niet zien, omdat de secondewijzer eraf lag, en gelukkig is het uurwerk in orde zover ik het nu kan bekijken

Vanavond ben ik bezig met het glas van deze Eterna-Matic.
In het glas zit een barst, dus er komt een nieuw exemplaar op.
Ik heb alleen high-dome glazen liggen, maar dat is geen probleem — die kun je eenvoudig verlagen door er wat vanaf te schuren.
Hiervoor gebruik ik korrel 320 schuurpapier. High-dome glazen lopen iets taps toe, dus goed opletten hoeveel je weghaalt en de maat daarop aanpassen.

Bij een horloge met een kleine secondewijzer kun je het glas iets lager maken dan bij een lange secondewijzer.
De kastmaat van deze Eterna is 29,95 mm en het glas is 3.45 mm hoog.
Normaal kies je een glas dat ongeveer een tiende millimeter groter is, zodat het mooi klemt, maar ik neem hier 3,4 mm omdat ik er nog een stuk vanaf ga halen — hoe lager je het maakt, hoe smaller het glas wordt. Het high-dome glas is 5.40 dus 2 mm lager maken.

Als je er een paar hebt gedaan, krijg je er steeds beter gevoel voor.
Deze ga ik morgen verder verlagen en pasmaken.

Wordt vervolgd…

9 likes

Waarom niet gewoon een glaasje plaatsen dat past?
Wat is reden dat je kiest voor hi-dome en die dan af te schuren.

3 likes

Dankjewel voor je vraag, deze vraag is al eens eerder gesteld, ik heb een partij van 250 glazen en zijn high-dome, dus is het voor mij makkelijker en gaat het sneller dan telkens een glas bestellen, en ik hoef niet een partij van 250 low-dome glazen te bestellen, ik vind het ook erg leuk om te doen.

6 likes

Vandaag heb ik de Eterna-Matic aangepakt. Het horloge liep al, dus ik heb me vooral gericht op de kast en het glas.
De kast is in de ultrasoon gegaan, maar niet gepolijst, om de originele vergulde laag intact te houden. Voor het glas heb ik een nieuw exemplaar geplaatst dat ik met korrel 320 heb verlaagd tot 1,8 mm, zodat het weer mooi vlak aansluit op de kast.
Het uurwerk — een Eterna cal. 1428U — is nog in uitstekende staat. Na montage en het plaatsen van een olijfgroen suède bandje tikt alles weer netjes zoals het hoort.

4 likes

Ik heb de kast nog even nagepoetst met Silvo, is toch wel een verschil.

8 likes

Prachtig hoor, je geniet van je werk, maar ook van je prachtige tuin, en de vele soorten vogeltjes die jouw tuin bezoeken.

2 likes

Dank je Sarah, ja nog steeds genieten, zowel buiten als binnen, ik heb volgens mij het glas op de Eterna - Matic niet helemaal goed zitten. Ik denk dat het glas nog dieper in de kast moet, er zitten twee randjes en als ik naar die ouwe kijk dan zit er zo’n vieze donker rand op het glas en zie je die stalen rand niet zo duidelijk, ik heb ook naar andere Eterna’s gekeken en geen van allen hebben zo’n duidelijk verchroomde rand, wel een verchroomde rand maar veel smaller, dus ik moet nog naar beneden met het glas.

Ik heb het glas eruit gehaald en een ring lager gezet, ook precies dezelfde hoogte gemaakt als het oude glas. Het zat dus op de verkeerde rand; er zitten in deze kast twee randen, en ik had het op de eerste gezet, maar als je dan kijkt naar de sporen op het oude glas, dan zou het op de tweede rand moeten zitten. Dus heb ik er nog iets vanaf geschuurd, zodat het nog iets smaller wordt, want die tweede rand is iets smaller dan de eerste. Ik heb dit ook nog niet eerder gezien, maar nu zit het voor mijn gevoel perfect. Valt me erg hard mee dat de secondewijzer net niet tegen het glas komt.

7 likes

Mido Multifort Superautomatic
Deze week kwam deze Mido binnen via een veiling. Een charmant model uit de jaren ’40 met een zogenaamd bumper-automatic uurwerk — een van de eerste typen automatische systemen, waarbij de rotor niet volledig ronddraait maar tussen twee veren heen en weer tikt.
De kast was behoorlijk dof en vervuild, dus die heb ik vanavond volledig ultrasoon gereinigd en voorzichtig opgefrist. Vervolgens een passend vintage bandje gemonteerd en nu ziet hij er weer helemaal netjes uit.

Het uurwerk loopt verrassend goed; binnenin tikt waarschijnlijk het Mido 917 (Felsa-basis), een betrouwbaar kaliber dat Mido in deze periode veel gebruikte in hun Multifort-lijn.

Deze horloges stonden destijds bekend om hun water- en stofdichte constructie — behoorlijk innovatief voor hun tijd.

Morgen een paar foto’s bij daglicht in het topic, ‘Welke heb je vandaag om de pols’

7 likes

Goedeavond allemaal,
Vanavond ben ik begonnen aan een Lagonda Goldomatic met een Felsa 4004 kaliber.
Het is een automatisch uurwerk, en dat is nieuw terrein voor mij, dus ik neem veel foto’s om alles goed te kunnen volgen bij het terug monteren.

Het uurwerk loopt nog niet; het lijkt erop dat er iets vastzit bij de hoofdveer.
Ik heb alvast het keyless gedeelte verwijderd en ga morgen verder met het onderzoeken van het probleem.
Hier alvast wat foto’s van de wijzerplaatzijde en het binnenwerk zoals het er nu bij ligt.

Altijd leuk om weer iets nieuws te leren aan de werkbank.

Ik moet nog even vet voor de veerton bestellen; voor een automaat is dat Moebius natuurlijk vet 8217 ?