Ik ga de platine voorbehandelen, dat wil zeggen alle gaatjes even met pegwood erin, zodat de oude olieaanslag loskomt, en dan alle onderdelen in de Elma.
Ik moet trouwens nog even de veerton losmaken en de veer eruit halen.
De veer is er ook uit, ziet er volgens mij nog goed uit.
Remvet is ook aanwezig, besteld bijTimeparts en vorige week binnengekomen.
Ik ben weer begonnen, de veer zit er weer in.
Eerst even een bakkie koffie en we gaan weer verder met de montage.
De deksel met een geïntegreerde arbor, hoe krijg ik die daarop? Na wat pielen en kijken stak ik mijn pincet in die twee gaatjes en draaide de arbor in de veer; was een fluitje van een cent. Ik vraag me af: is dat de juiste manier om het te doen? Zijn die gaatjes daarvoor gemaakt?
Het is zover dat het weer tikt; een beetje energie in de ton gebracht en het begon te tikken. Morgen verder afbouwen, de automaat en de plaatkant nog in elkaar zetten.
De klikveer is foetsie, morgen nog even verder zoeken en anders een nieuwe bestellen.
Ik ben gewoon verdergegaan; die veer komt er anders later wel weer in. Nu de steentjes nog even olie geven en kijken of het wil tikken.
Het staat net in elkaar, dus deze waardes zullen nog wel veranderen, er zit ook niet veel energie in de veerton.
Uurtje geleden begonnen met de opbouw van de automaat. Het staat in elkaar. Ik kwam een kapot tandwiel tegen, dus ik probeer een vervanger te vinden. Intussen ga ik verder met de plaatkant.
Hier onder de brug hoort het te zitten.
Dat zijn die 3 stukjes metaal die je zag.
Ja, nu je het zegt, ik kijk terug op de foto’s tijdens de demontage en hier kun je het al goed zien
Het uurwerk loopt dus, dat is fijn, Intussen op zoek naar een ander tandwiel.
Een klikveer moet er ook nog in; die is nergens meer te vinden, is wel al besteld.
Ik zat te hannesen met dat veertje, verschillende posities geprobeerd en het wou maar niet werken, en ik pakte het op en vloog weg. Een tijd aan het zoeken geweest en teruggevonden. Inmiddels had ik al een nieuwe besteld, maar ik was blij dat ik het weer terug had gevonden, dus ik ga met volle moed verder en telkens zat er iets niet goed. Voor de zoveelste keer geprobeerd en weer vloog het voor de tweede keer uit de pincet en nergens meer te vinden. Dus misschien kom ik het nog een keer tegen, maar er is een nieuwe onderweg. Volgende keer onder een stuk plastic werken, dat veertje hoef je maar aan te raken en het spring weg.
Een tijdje geleden een oude Certina DS van @Crowned overgenomen, die gaat zo de Elma in:
Dus hopelijk vanavond of morgenavond weer terug in elkaar.
Waar die tandjes vanaf zijn gebroken, is het aandrijftandwiel voor het kroonwiel, nummer 1482
Cal. F 4004
Ik heb contact opgenomen per email, nu even afwachten of zij het kunnen leveren.

Ik heb al vuile uurwerken gehad maar dit is toch een heel ander niveau ![]()
Yuk… ![]()
Wat is daar mee gebeurd ![]()
Hele pakking is op reis gegaan.
En het horloge nam overal de kortste route, om het bij te halen.
Een zwaar gehavende Longines…
De hamer veer was gebroken, maar het gekke is dat ik het lange deel nog niet gevonden heb.
Was geserviced door een horlogemaker. Bij de eerste duik, vol water.
Mijn collega had geprobeerd het te verhalen, maar helaas wijzen ze op eigen verantwoordelijkheid.
Als ik zie dat die hamer veer al gebroken in de balans lag… Vraag ik mij wel af wat die horlogemaker gedaan heeft.
Daarnaast zijn meerdere schroeven flink beschadigd. Heeft de wijzerplaat vreemde schade en waren de wijzerplaat poot klemmetjes (hoe heten die dingen?) al gehavend.
Zeer benieuwd daar deze maar 1 maal onderhouden is, waar dit dan is geweest.
Het is het horloge van een hogere pief op mijn werk. Die heeft knaken, dus het zal niet een goedkoop adres geweest zijn.
@PeterLC als ik weet wie het is, wil je de naam voor je zwartboek? ![]()
Ps: Dit is geen werk meer om terug werkende te krijgen voor mijn collega. Het horloge is total loss.
Ik ga kijken wat ik er nog van gemaakt krijg. Kast is netjes, dus zonde om weg te doen. Bovendien lijken nog veel onderdelen goed om in de voorraad te houden.
We gaan het zien.
Hier een 1971 14K Certina van de vriend van mijn bovenbuuv. Foto’s binnenkort, glaasje en kast al gedaan waardoor het opeens een keurig horloge is. Ik vemoed een 25-66. Liep nog erg netjes afgezien van een matige (maar niet rampzalige) amplitude en een half minuutje per dag voor. Vervang normaliter altijd de opwindveer maar deze moet een beetje op een budget. ![]()
Morgen uit elkaar er mee.