Ik heb op Youtube gezien dat als je de onderdelen in de thee legt, bijna alle roest loskomt
Ik heb er special ontroest middel voor lost alleen de roest op en laat de rest van het materiaal wat niet is aangetast met rust dus doet ook geen schade aan niet geoxideerd materiaal.
Heb ik eens van een metaal restaurateur gehad.
En wat is dat middel ?
Bio ontroesten is niet meer leverbaar dus ik ben er zuinig op,
Er is wel een alternatief maar dat tast ook goed metaal aan heb ik van een collega begrepen zelf gelukkig nog geen ervaring mee.
Maar het feit dat er roest op zit betekend toch dat het oorspronkelijke metaal al heeft gereageerd en al is aangetast?
ik heb ook al een aantal roestbakjes door mijn handen laten gaan komen en hele dunne asjes kunnen er vaak toch niet zo goed mee omgaan.
zelfs met gebruik van milde oplossingen.
Het gaat meestal meer om het loshalen van de bruggen die zitten dan zo vast geroest dat het niet anders los komt zonder geweld en beschadigingen
25-66 Certina, 1971. Vriend van de bovenbuuv. Hij was destijds net even iets behendiger dan ik.
Morgen beginnen met opbouw. Handopwindertje, zou in (nog) 1 avond moeten kunnen. 14K kastje, heb het gehavende glaasje weten te behouden. Er blijft 1 restje van een diepe kras zichtbaar.
Kast hier nog in de ultrasoon.

Op de laatste foto nog voor de ultrasoon. ![]()
Wat zijn dat toch prachtige uurwerken van Certina, veel mooier dan de nieuwe!
Klaar voor Rene - van de bovenbuuv. ![]()
Amplitude inmiddels nog 10 graden hoger, oude opwindveer - niet meer nieuw te krijgen. Ik vervang ze normaal altijd. In geval van nood is er vrijwel zeker nog wel eentje te vinden van 2 cm korter. Veerton is te verwijderen zelfs zonder het uurwerk uit de kast te halen.
Tja - het is inderdaad echt fraai spul. Al 3 of 4 keer de automaat-versie hiervan gedaan, de 25-661. Spreidveertje (op het urenrad) is ook nieuw; oude was echt verfrommeld.
Hele uurwerk trouwens in opmerkelijk goede staat. 1 “ingekraste” service-notitie in het deksel uit 1982. Zondagshorloge geweest denk ik. Ook een nog perfect rond arbergat in de veertonkloof. Al wel anders gezien…!
Van zijn vader geweest; die werkte in 1971 25 jaar bij Eternit - en is desondanks toch oud geworden… asbest-grootgrutter
Netjes! Ziet er uitstekend uit. Heb je weer goed gefixt, Peter.