Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik heb op Youtube gezien dat als je de onderdelen in de thee legt, bijna alle roest loskomt

Ik heb er special ontroest middel voor lost alleen de roest op en laat de rest van het materiaal wat niet is aangetast met rust dus doet ook geen schade aan niet geoxideerd materiaal.
Heb ik eens van een metaal restaurateur gehad.

2 likes

En wat is dat middel ?

1 like

Rust roest, dus goed bezig @Jero1 :+1:t3:

1 like

Bio ontroesten is niet meer leverbaar dus ik ben er zuinig op,
Er is wel een alternatief maar dat tast ook goed metaal aan heb ik van een collega begrepen zelf gelukkig nog geen ervaring mee.

2 likes

Maar het feit dat er roest op zit betekend toch dat het oorspronkelijke metaal al heeft gereageerd en al is aangetast?
ik heb ook al een aantal roestbakjes door mijn handen laten gaan komen en hele dunne asjes kunnen er vaak toch niet zo goed mee omgaan.
zelfs met gebruik van milde oplossingen.

1 like

Het gaat meestal meer om het loshalen van de bruggen die zitten dan zo vast geroest dat het niet anders los komt zonder geweld en beschadigingen

1 like

25-66 Certina, 1971. Vriend van de bovenbuuv. Hij was destijds net even iets behendiger dan ik. :broken_heart: :wink: Morgen beginnen met opbouw. Handopwindertje, zou in (nog) 1 avond moeten kunnen. 14K kastje, heb het gehavende glaasje weten te behouden. Er blijft 1 restje van een diepe kras zichtbaar.

Kast hier nog in de ultrasoon.

e9b4985ffee0f2e23499cc94f315bf7155384bed

Op de laatste foto nog voor de ultrasoon. :slight_smile:

10 likes

Wat zijn dat toch prachtige uurwerken van Certina, veel mooier dan de nieuwe!

5 likes

Klaar voor Rene - van de bovenbuuv. :upside_down_face:

Amplitude inmiddels nog 10 graden hoger, oude opwindveer - niet meer nieuw te krijgen. Ik vervang ze normaal altijd. In geval van nood is er vrijwel zeker nog wel eentje te vinden van 2 cm korter. Veerton is te verwijderen zelfs zonder het uurwerk uit de kast te halen. :ok_hand: Tja - het is inderdaad echt fraai spul. Al 3 of 4 keer de automaat-versie hiervan gedaan, de 25-661. Spreidveertje (op het urenrad) is ook nieuw; oude was echt verfrommeld.

Hele uurwerk trouwens in opmerkelijk goede staat. 1 “ingekraste” service-notitie in het deksel uit 1982. Zondagshorloge geweest denk ik. Ook een nog perfect rond arbergat in de veertonkloof. Al wel anders gezien…!

Van zijn vader geweest; die werkte in 1971 25 jaar bij Eternit - en is desondanks toch oud geworden… asbest-grootgrutter

10 likes

Netjes! Ziet er uitstekend uit. Heb je weer goed gefixt, Peter.

1 like

Deze kwam een aantal weken geleden binnen met een gebroken opwindstift dus m’n verwachtingen waren niet al te hoog. Nieuwe stift erin en op de timograph. Bijzonder dat een 56 jaar oude chrono nog zo strak loopt.

Nu nog een orginele kroon vinden en dat wordt nog een uitdaging heb ik al wel gemerkt.

6 likes

Die staat kneiterdroog

is die van blauw of zwart naar deze koffiekleur gepatineerd of?

2 likes

Yep, dat zou heel goed kunnen, dus sowieso een volledige beurt nadat ik m’n ander 5 projectjes klaar heb.

Imderdaad, alleen geleverd met zwarte plaat dus dit lijkt een full tropical. Ben nog 2 andere versies tegengekomen online. Beiden met eenzelfde egale verkleuring. Vroeg me zelfs af of ze niet in bruin geleverd zijn maar dat lijkt onwaarschijnlijk aangezien deze versie met Lemamia 1277 aleen in 69 is geproduceert zover ik het kan achterhalen.

4 likes

Dit soort waarden suggereren wel een recente service. Check het uurwerk eerst grondig visueel voordat je wellicht dubbel werk gaat doen, de opwindas was wellicht “bad luck” in een verder prima onderhouden horloge.

Heb hier nu een Portofino die pakweg 10 jaar geen service meer had gehad; liep matig tot redelijk maar was wel echt heel erg toe aan onderhoud. De tappen van de wisselaar waren haast hilarisch dun geworden. Had er eentje op voorraad gelukkig. Is bijna klaar inmiddels, leuk weer eens een IWC onder het mes te hebben want die vertrouwen weinig mensen mij toe over het algemeen! :thinking: :peace_symbol:

3 likes

Ik ben nu bezig met een Felsa 465. Leuk uurwerkje.

8 likes

Vandaag even bezig met een Zenith El Primero

15 likes

Vandaag begonnen met de restauratie van deze kast Skantic.

Eerst chroomstrippen

Er zit een flinke kras op de lugs bovenaan de linkerkant, Om dat op te vullen, kun je diverse lagen koper aanbrengen.
Eerst ga je de kast na het strippen zeer grondig ontvetten.
Chroombad is op temperatuur en alles is verder klaar voor het proces, alles aangesloten, dan langzaam de kast in het bad laten zakken, en direct de stroom goed afstellen. Hou het tussen 0.04 en 0.07 ampère; volt blijft op 0 is minder van belang. Het is erg belangrijk als je lagen gaat opbouwen de koperlaag niet te verbranden tijdens het proces, dus de ampère laag en constant houden.

Na een minuut of vijf haal je de kast eruit en goed afspoelen en lichtelijk opschuren, De lijnen in de kast goed scherp houden, dus zeer lichtelijk schuren met 5000 en 7000 korrel met water en eventueel een beetje Dreft erbij, zodat het goed glijdt over de kast.
Vijfde laag

Omdat er best veel krassen en een diepe kras op de lugs zat, heb ik voor deze kast 10 lagen koper aangebracht.

Het is de bedoeling met lagen leggen dat het dunne laagjes zijn. Daarom is het wel een tijdrovende bezigheid, wat normaal bij zo’n goedkoop horloge natuurlijk niet wordt gedaan, maar omdat ik het gewoon goed wil hebben en de waarde mij niet uitmaakt, gaat het mij om de techniek, het hele proces.
Dit is mijn tweede kast en weer veel ervaring opgedaan en geleerd. Wat is dat toch prettig, dat je ergens mee bezig bent en er iets van kunt leren. Morgen gaan we lekker verder, dan vernikkelen en verchromen.

Deze producten komen van Dr. Galva en Betzmann

10 likes

Vernikkellaag

2e laag

Chroombad

Die diepe beschadiging is nog steeds zichtbaar. Omdat ik in de leerfase zit, ga ik het morgen weer verwijderen en opnieuw vernikkelen en verchromen. Ik ga toch proberen om die diepe kras eruit te krijgen, en ik ga verchromen met een aluminium anode. Dan krijg je een heldere kleur chroom.

12 likes

En als je het metaal kaalmaakt en ter hoogte van de diepe beschadiging gaat vertinnen? Dan kun je dat wegvijlen, al zal het misschien te lomp worden? En daarna in het badje.

Maar chapeau, dit is leuk en leerzaan. @MeNToR wil dit ook leren.

2 likes