Ik denk dat ik het zo laat zitten, Ik dacht ook om de chroomlaag er weer vanaf te strippen en nog een paar lagen nikkel eroverheen, en eventueel dan de kras weg te schuren en nog een nikkellaag eroverheen. Dan wou ik ook een aluminium anode gebruiken om een iets helderdere chroomkleur te krijgen, maar ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen. Als ik het doe, dan alleen om er ervaring mee op te doen. Eigenlijk ziet het er nu ook wel leuk uit, met deze staal kleur, wel vind ik de laag te dun.
Ik bedoelde meer voor een volgende keer. ![]()
Vertinnen is een mooie, makkelijke metaalbewerkingstechniek. Zelfs ik kan dat. Ik weet alleen niet of het ook bij horloges werkt, maar dat lijkt me wel. Ik doel op: laagje soldeertin verhit aan oppervlakte toevoegen en dan gladstrijken plus vijlen. Niet vertinnen als in galvaniseren. Zoals Lugs soms gerepareerd worden, maar dan minder grof aanbrengen.
Ik begrijp wat je bedoelde, ik heb dat ook in mijn gedachten gehad. Ik heb begrepen dat het in de kastrestauraties niet wordt gedaan; er worden lagen koper opgebouwd en bij de duurdere kasten tot wel 10 lagen. Tin vloeit niet goed genoeg en als je de hardere soort neemt, wordt de kast te heet en heb je risico van vervorming.
ATA is als nummer drie nu onder behandeling,
Eerst chroomstrippen
Daarna een beetje opschuren met 5000 korrel
Voor een goede hechting, een paar minuten in de conditioner van Dr.Galva
Ik heb geen foto’s van de verkopering, en ben nu bezig met vernikkelen.
Zojuist uit het nikkelbad, na ruim 15 minuten, ik doe het nu weer anders dan gisteren, ik heb het langer in het nikkelbad gehad met 1.6 V 0.12 AMP
Wanneer hij eruit komt:
Direct spoelen in gedemineraliseerd water
Niet afdrogen met doek — even laten uitdruppen of met warme lucht
Nu heel zacht polijsten
(Cape Cod / Autosol / Simichrome / Dialux)
Misschien ga ik voor een tweede laag nikkel.
Info van het internet.
Wanneer heeft een tweede nikkellaag zin?
- Je een extra dikke, diepe “body” wilt vóór het verchromen
Vooral bij horlogekasten met beschadigingen of heel lichte putjes.
Nikkel vult namelijk nét wat beter dan chroom. - Je meer duurzaamheid wilt
Een dikkere nikkellaag zorgt dat het chroom later ook sterker hecht. - Je absolute perfectie wil voor een spiegelchromelaag
Professionele verchromers doen vaak:
nikkel laag 1
polijsten
nikkel laag 2
polijsten
chroom
Ik heb gekozen voor een tweede nikkellaag.
Het ligt nu in het nikkelbad
Ik laat het nu een minuut of 15 erin hangen.
De tweede laag zit erop; ik heb het ruim 20 min in het bad gehad.
Ik ga het nu zachtjes met een microvezeldoekje met metaalpolijstvloeistof oppoetsen, zodat het goed glimmend en het chroombad ingaat.
Het ziet hier in het chroombad. Ik heb een ruimere kuip genomen, omdat de afstand tot de anode ongeveer een cm of tien moet zijn.
Volgens wat ik heb gelezen zou het tussen de 0.08 en 0.15 amp. goed zijn en daarbij 0.6 a 0.9 volt ideaal zijn. Ik kreeg het niet op 0.6 volt zonder dat de amp te hoog zou worden, dus heb ik het met deze afstelling gedaan. Omdat de ampère belangrijk is en voltage minder van belang is, heb ik het zo gedaan.
Hier is het resultaat. Ik heb het goed afgespoeld en gedroogd, en lichtelijk met metaalpolijstvloeistof opgewreven. Nu laten rusten en morgen nog een keer oppoetsen.
Eindresultaat
Netjes resultaat zo! Let je wel op voor de dampen? Chroom is gruwelijk toxisch en bij electrolyse komt er wel een en ander vrij. ![]()
Absoluut een heel mooi resultaat! En de gedrevenheid waarmee @Macx alles doet is bewonderenswaardig!
Ben wel benieuwd wat het dosis tempo in uSv/h is op het glas ![]()
![]()
Atlantic Milano is morgen aan de beurt.
Ik zit te denken om met RVS te verchromen; dat geeft een mooi staalachtige kleur.
Een heel vervelende certina die maar achter blijft lopen, ondanks timegrapher goed beeld heeft. Amper zijwaartse speling en correcte hoogte speling. Nieuw spreidingsveertje, balans is goed… Andere balans geeft zelfde resultaat.
Snap er niks van
. Maar we vinden de oorzaak wel. Al moet ik bekennen dat dit echt ‘to big to chew’ was voor mijn ervaring. Ik leer graag, maar liever op mijn eigen uurwerken ![]()
Owja. Wijzer klemming is ook gechecked dus dat is het niet.
Enfin. Als het me lukt, ben ik dolgelukkig. Want dit ding is al vele uren een doorn in mijn oog ![]()
.
Dit tooltje is trouwens echt geweldig! Nog nooit zo simpel een minuten pijp verwijderd. Werkt echt ongelofelijk prettig.
Toevallig een rad erin met een ander tikgetal?
Zal ik eens nakijken.
Je zou het bijna denken. Op de timegrapher perfect, maar telkens als ik terug in t atelier kom, loopt die achter. Om werkelijk gek van te worden ![]()
Heb nog een lijstje van punten gekregen van @Vintagewatchstuff dus die ga ik nogmaals doorlopen.
We komen er wel!
Bedenk me dat het mogelijk aan de veer kan liggen? Zit een nieuwe in, maar mogelijk dat hij problemen heeft bij een bepaalde gangreserve?
Dank u, ik heb een centraal luchtafzuigsysteem dat constant aanstaat en zorgt voor constante verversing van lucht. Deze nieuwe producten mogen aan de consument verkocht worden en zijn minder schadelijk dan de professionele producten die niet aan de consument verkocht mogen worden, maar veiligheid staat voorop en voorkoming van inademen van gevaarlijke dampen moet je voorkomen. Ik draag een masker en luchtafvoer in de hoogste stand; dat moet voldoende zijn.
So dan @Macx
Geweldig hoor. Erg tof dat je dit aandurft en het resultaat mag er zijn.
Denk je dat je nog gaat uitbreiden naar vergulden
? Want mocht je dat gaan doen, heb ik een kast die daar om schreeuwt haha.
Absoluut! Maar de vloeistof is aan de prijzige kant. Voordat ik daaraan ga werken, wil ik het proces goed in de vingers hebben. Dus als ik wat meer ervaring heb en denk dat ik dat wel aankan, mag je het opsturen en wil ik er met alle plezier een nieuwe laag op aanbrengen.
Geweldig Macx.
Weinig plekken die dit met aandacht en kunde doen. Als je dit goed onder de knie krijgt, zullen (als je dat zou willen) mensen in de rij staan.
Overigens woon ik ook in het zuiden. Dus denk dat langskomen makkelijker is ![]()
Mijn Omega Geneve, kaliber 1012 liep niet meer zo lekker. Vele jaren geleden ooit overgenomen van een forumlid. Eerste echte probleem is het regelen van een nieuwe main spring.
Prachtig uurwerk. Moeilijk om aan te werken?
Knap (eind)resultaat ![]()