Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Dank je, Anthony. Het ziet er niet ‘over-gerestaureerd’ uit; dat vind ik heel belangrijk bij oude horloges.
De ziel is bewaard gebleven.

2 likes

Dan mag je gerust eens langskomen. Ik woon dicht bij Breda.

1 like

Dit is overigens echt een geweldig draadje @Macx

Oude en nieuwe leden, profs, parttimers en hobbyisten komen samen.
Erg leuk aan het worden. Mooie club zo.

3 likes

ik herinner me dat ik een 8 tal checkpunten gaf met op nr 1 en 2: tel de tanden van raderwerk en wijzerwerk en vergelijk met wat het er oorspronkelijk in zat, gevolgd door een 6 tal andere punten. Als het dat allemaal niet is dan zijn hier nog 5 checkpunten die je kan nagaan:

1 controleer de hoogtespeling van het uurrad (kijk dan niet enkel de hoogte van het uurrad maar ook de hoogte van de minuutpijp na en ga na of de hoogtespelingen correct zijn ): als er net te veel hoogtespeling is, kan het uurrad loskomen uit de ingrijping met wisselrad en er wat later terug “invallen” met als resultaat dat het uurwerk loopt maar de tijdsaanduiding fout is. Heb ik een keertje gehad bij een verprutste longines van e.o.a. zgn geweldige horloger

2 check de zijdelingse speling van uurrad + wisselrad

3 check de bussen van de wijzers: zijn die echt goed? Als ze net een fractie te veel speling hebben dan gaan ze niet correct de tijd aangeven

4 check of het schuifrondsel en de renvoi goed blijven zitten. als het schuifrondsel niet goed blijft zitten dan kan die de renvoi blokkeren. de renvoi grijpt in op wisselrad dus dan wordt op dat moment het hele wijzerwerk geblokkeerd. Ben ik op 20 jaar 1 maal tegengekomen (lag aan het metaalmoe zijn van het veertje voor de hebel in combinatie met een verkeerde brugschroef die alles aan de voorkant een fractie omhoog duwde), maar je weet nooit.

5 zijn alle wieltjes nog goed op de rondsels van het raderwerk geklonken ? Een wieltje dat niet goed geklonken is geeft als resultaat ook een verkeerde tijdsaanduiding ondanks het goed lopen van het uurwerk.

aan de veer ligt het normaal niet, nooit, tenzij de veer hetzij te kort is en niet voldoende gangreserve heeft
→ maar dat zou je zien op de timegrapher want een te korte veer is zovele malen sterker dan het origineel en zou je een prel beeld op de timegrapher geven of minstens een amplitude aanduiding van om en bij de 350-360)
hetzij het een veer is die helemaal vol met knikjes zit en dus sowieso vervangen had moeten worden

voor zekers. Gezien het niet jouw horloge is, is een optie er een donormechaniek in te steken en de mechaniek met de fout bij je te houden als oefenproject.

4 likes

:+1:

je neemt me de woorden uit de mond. Hoewel de presto 2 een goede tool is, is dit ding bij heel erg vastzittende minuutpijpen echt de max :slight_smile:

2 likes

ik heb nog een checkpuntje, eentje die ik afgelopen zomer na 5 (!) keer dit ding uiteen gooien en opnieuw doen pas vond. het gaat hierover

die hebben we al meer dan 10 jaar. Ik heb er een volledige nieuwe chronoknop voor moeten maken. dat deed ik eerst en dan de revisie. Allez prachtig op de timegrapher en de chrono deed alles wat moest. Om dat ding, oei hij loopt niet meer op tijd. Nog eens gedaan. Weer prachtig en om gedaan, oei hij loopt weer niet meer op tijd. Toen heb ik hem weggelegd.

in 2018 nog eens gedaan, zelfde resultaat, in 2020 nog eens gedaan, zelfde resultaat. Jongen jongen ik was er klaar mee want geen enkele keer vond ik iets en 4 keer op rij “een vuiltje” leek me toch niet de oorzaak te kunnen zijn.

En toen afgelopen jaar zwier ik het ding nog eens om en verdorie hij staat nu stil, was rond kwart voor 10. Ik bewoog even en oh hij liep weer. Allez 12 uur later, hij stond verdorie weer stil, weer rond kwart voor 10. Ja hoor fout gevonden en wel 4 keer over gekeken:

de as waar het kleine secondenwijzertje op komt te zitten was een mini mini mini fractie uit het lood. Niet voldoende om te gaan vervangen of er met een tappentang op te gaan zitten waar wel voldoende om af en toe ervoor te zorgen dat het kleine secondenwijzertje de uurwijzer raakte. Doordat de as een mini fractie scheef was gaat je secondenwijzer ronddraaien met een opwaartse beweging en ja die kwam enkel om kwart voor tien tevoorschijn en dan nog niet elke keer omdat het raaktpunt zo minimaal was, kon ie immers ook gewoon doorlopen als ik op dat moment toevallig in beweging was. Soit secondenwijzer iets naar onder getrokken en het ding is nooit meer stilgevallen en heeft ook nooit meer de verkeerde tijd aangegeven :slight_smile:

Dat kan dus ook nog, even kijken of de secondenwijzer tap 100% recht is. Kan trouwens ook bij een minuutpijp voorkomen dat het bovenste stukje iets uit het lood raakte (zeldzaam) of je middenrad as waar minuutpijp overheen komt iets uit het lood staat of een iets te grote speling heeft in de middenradlager en dan krijg je ook ronddraaiende wijzers met opwaartse beweging tijdens het ronddraaien.

Nu ben ik echt uit gedacht, als het nog iets anders is dan de 7 nu aangehaalde extra checkpunten, dan weet ik het zodadelijk niet zonder het uurwerk te zien :wink:

7 likes

Valt wel mee zijn gewoon een hele boel onderdelen die weer op hun plek moeten. En het helpt als je wat reserve onderdelen op voorraad hebt dan kun je eventuele problemen direct oplossen zonder weer te moeten wachten terwijl het uurwerk uit elkaar ligt op de werkbank

5 likes

En ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik nog een la vol heb

10 likes

Ik ben verdergegaan met de Atlantic Milano

Dit is de derde laag koper

Beetje opschuren met fijne korrels; het schuurblokje van Aliexpress werkt ook heel fijn.

Ik ga nog voor een laagje, de laatste.

Ik heb Volt afgesteld op 1.6
Amp op 0,13

4e laag zit erop, weer opgeschuurd en nu is het gereed voor een duik in het nikkelbad, dat aan het opwarmen is.

Na het goed ontvet te hebben, ligt het nu in het nikkelbad. Ik laat het hier tussen de 10 en 15 minuten in hangen.

2 likes

Nikkelbad

Net uit het bad, ik ga het nu met metaalpolijstvloeistof zachtjes oppoetsen, zodat het glimmend in het chroombad gaat.

Ik laat het bij 1 nikkellaag; het heeft er bijna 20 minuten in gezeten.

Het is nu gereed voor het chroombad

7 likes

Het hangt nu in het chroombad; ik laat het er nu 15 minuten in, maximale tijd. Ik wil zien hoe het er dan uitziet.
Ook de stroomtoevoer is nu iets hoger dan bij de vorige kast. Ik doe dat om ervaring op te doen; ik wil de verschillen zien.

Het is eruit, ik zie dat het er niet slecht uitziet. Een langere dompeltijd is niet verkeerd. Ik heb ook ergens gelezen: drie minuten en niet langer. Ik vond het een erg dunne laag, dus nu 15 minuten.
Ik moet het nog zachtjes oppoetsen met metaalpolijstvloeistof, maar het ziet er nu al aardig uit.

De ampère op 0.15 en 00.2 volt hou ik voor de volgende kast aan.

Dit is voor nu het eindresultaat, morgen even zachtjes over de polijstborstel.
Of met de hand. Ik heb gelezen om na het verchromen het werkstuk te laten rusten.

Ik zal even de oude kast erbij zetten om het verschil goed te kunnen zien.

9 likes

Dit wordt nummer vijf die ik ga proberen weer wat te laten shinen. Zou dat lukken?
Ik ga m’n best doen. Kom morgen weer even gezellig op bezoek, dan kun je het hele proces volgen.

6 likes

Een Buler Skindiver met Ebosa 65 om te kijken of ik van mijn penankerfobie af kan komen:

11 likes

Die zijn nog redelijk simpel. Probeer eens een Cattin 54.:face_with_peeking_eye:
Om maar te zwijgen over een Timex.
Maar succes Tim. Het gaat je wel lukken. Hopelijk is ie niet te ver versleten.

2 likes

Ja zeg, ik probeer van mn fobie af te komen, niet hem te laten groeien :joy:

Nee deze zit inderdaad poepsimpel in elkaar :+1:

2 likes

Het is wel een mooi horloge.

2 likes

Deze wou ik eerst morgen aan beginnen, maar ik heb nog te veel energie om te stoppen, dus heb ik het nu maar gelijk even aangepakt.
Ik heb eerst even in het bad met chroomstripper gehad, daarna een dun laagje koper eroverheen gezet, en ik ben nu bezig om wat krasjes eruit te halen, vooral op de lugs was het heel erg.
Als er een dun laagje koper overheen zit, werkt dat makkelijker, en kun je beter zien wat je aan het doen bent.

6 likes

Je bent leuk bezig Wolter

1 like

Ja, leuk bezig. Ik heb het heel fijn met dit proces, om te leren. Het gaat nu al een stuk makkelijker dan een paar kasten geleden.

1 like

Ik heb er nu een tweede koperlaag opgezet en nu gaat het in het nikkelbad.

Ik maak even een notitie, zodat het een beetje klopt.

De ampère is belangrijk. Als je niet bij het voltage kunt komen zonder dat er een te hoge amp zou ontstaan, hou je gewoon aan de ampère. Ampère is dominant en gaat voor Voltage.

Het is uit het nikkelbad
Zoals op de foto is te zien, moet er nog een laag op. Ik zie daar bij de bezel iets van koperkleur.

Het hangt voor de tweede laag in het nikkelbad.

Amp een tikkeltje omhoog gezet.

5 likes