Ingewikkelde klus: wekkerhorloge

Ik wil graag aan AS wekker horloges werken, die zijn duur dus gebruik ik als oefen materiaal een Poljot 2612J. Dit is een schaamteloze kopie. Ik heb er twee liggen beiden defect.
Eerst heb ik het basis uurwerk in elkaar gezet.


Eigenlijk een standaard opbouw, alleen zijn alle onderdelen links op de foto op elkaar gepakt. Met een extra verdieping in de raderbrug om ruimte te scheppen. Rechts blijft ruimte over voor een extra veerton en een hamertje voor de wekker.
Het uurwerk loopt na afregelen zoals het een Rus betaamt +1 seconde per dag met een amplitude van rond de 300.

Aan de wijzerplaat kant moeten nog veel raderen veertjes en hefbomen worden geplaatst.
Eerst de tweede opwindas voor het wekkerdeel met tweede tirette en tiretteveer.


Middels een wip met tandwielen kan de wektijd worden ingesteld of de wekker veer worden opgewonden.
Hier komen uiteindelijk wel drie veertjes aan te pas om dit goed te laten functioneren.

Deze foto is gemaakt tijdens demonteren dus er zit nog vuil op de onderdelen.

Vervolgens de raderen die de wijzers laten bewegen, dit deel verzorgt ook de wektijd.

De laatste veertjes geplaatst en afdekplaat, de wijzerplaat kant is klaar.

Nu ben ik moe dus ik stop, de andere kant van het uurwerk maak ik later af.

59 likes

Mooi om te zien.:+1:

1 like

Oei … aardige klus :open_mouth:
Mooie foto’s en heel interessant om te zien.
Petje af :+1:

1 like

Heel hartelijk bedankt voor de reportage :slight_smile:
Edit : Misschien daarna naar archief verplaatsen ?

1 like

Vandaag nog even verder aan de achterkant van het uurwerk.
Tweede veerton geplaatst met tandwiel er onder. Daarnaast een getand rad dat de kracht overbrengt op de hamer en een forse hamer die op een pin in de deksel zal slaan.

De brug geplaatst en het tweede tonrad.

Het uurwerk is af en werkt uitstekend, functioneert zo goed als een nieuwe.
Inbouwen in de kast en het uiteindelijke resultaat volgt later.

14 likes

Mooi ! :slight_smile:
Was het vuilnis of is er iets met de rechste rubis ?
image

Eindelijk tijd gevonden om dit wekkerhorloge af te maken.


Bij inbouwen in de kast vond ik nog wat versleten onderdelen.
Meestal werkte de wekkerfunctie, maar soms ook niet.
Als je op vakantie bent en je moet je vliegtuig halen kan dat echt niet dus…
Heb ik het hele trigger-mechanisme er weer uit gehaald en dat uit het donor horloge ingebouwd.
Bij dit ontwerp met grijze wijzerplaat vind ik een meshband wel goed staan die heb ik van een ander horloge geleend.

Het is niet het mooiste wekkerhorloge, maar ik ben best tevreden met het resultaat. Het was alleen maar bedoeld als oefenproject, maar uiteindelijk ook bruikbaar als erg handig vakantie horloge.

Nu ga ik op zoek naar een moooie Poljot of AS 1475 om verder op te oefenen.
Bedankt voor de leuke reacties.

14 likes

Mooi gedaan, Andre :+1:

1 like

Leuk om te lezen!
Ik ben net zelf met een A.S. 1475 begonnen (mijn eerste uurwerk :thinking:) als je wat tips hebt hoor ik het graag!

1 like

Mooi!

1 like

Ik heb Ă©Ă©n tip, begin met een eenvoudiger uurwerk zonder complicatie en waarvoor je makkelijk aan onderdelen kan komen.
Een ST96 bijvoorbeeld.

3 likes

Mooie verhandeling en Leuk verhaal met aardige foto’s.
De tip om te beginnen met een eenvoudig uurwerk is zeker verstandig.
Het zuiver afstellen met een datum complicatie is met name geen sinecuur.
Hiermee bedoel ik dan de JLC Memovox uurwerken mee met kaliber K911, K825 en 916.

1 like

Dank je voor de tip, ik ben echter al begonnen!
(Zie mijn topic)
Het is een compleet uurwerk en ik zou graag wat ondersteuning hebben voor o.a. De demontage volgorde, eventuele “boobytraps” etc.
Graag de tips op mijn topic zodat andere geĂŻnteresserden dit ook kunnen lezen! :+1:

Nice Andre

Deze foto was gemaakt bij demontage dus voor reinigen.

Ah, dus gelukkig is er geen krak aan de rubis steen. :slight_smile:

1 like