Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Nog wat algemene tips:

  1. Er is nooit kracht nodig om iets te (de)monteren. Alles aan een uurwerk zou soepel los, uit elkaar en weer in elkaar moeten gaan.
  2. Let goed op bij het loshalen en vastzetten van met name veertjes. Zoals bijv. de tirette veer. Die dingen hebben de neiging om weg te springen en daarna in het luchtledige te verdwijnen om vervolgens nooit meer gevonden te worden. Een simpele tandenstoker kan soms handig zijn om ze op ‘hun plek’ te houden bij het loshalen/bevestigen.

Ik vind het, aan een uurwerk sleutelen, zelf ook een erg meditatieve bezigheid. Maar het kan ook wel eens frustrerend zijn. Vraag @Climholland maar eens naar zijn Cartier avonturen :wink:

5 likes

Dank je micheal360, ik was al een aantal dagen op dit kanaal geabonneerd. Ik was alleen deze filmpjes nog niet tegen gekomen!
(Ik heb ze inmiddels al wel bekeken).

Klopt Wilko. :+1:

Hahahahahahaha, auw. Touché.

1 like

Ik heb nog een verhaaltje over de A.S. 1475 gevonden!
Wellicht vind een van jullie dit ook interessant.
Onderstaand de link:

Hello,

There is an interesting topic about “Wrist Alarm Service and Repair Report; Belforte 11T1D / A Schild 1475” on TimeZone forum that you may want to read. You can see the topic at:
http://forums.timezone.com/index.php?t=rview&th=422418&rid=0

Rick

1 like

Altijd goed om referentiemateriaal te zoeken. :+1:

Hier op het forum is ook nog wel een en ander te vinden, hier bijvoorbeeld:

1 like

Ik heb inmiddels (na een oogoperatie) de balans verwijdert.
Ik denk dat ik nu de brug van de trein(?), 3 schroefjes, moet verwijderen. Klopt dit?
Zie onderstaande foto’s voor het resultaat tot nu toe.

Oeps, en mag je alweer door loepjes turen na de operatie? Hopelijk voorspoedig verlopen.:open_mouth:

Lijkt mij inderdaad het beste om maar laag voor laag te gaan demonteren. Let wel op dat je voor het verwijderen van het centrumrad de minuutpijp eraf moet trekken; daarvoor moet je dan weer even aan de andere kant zijn.

1 like

Zo, de brug is verwijderd en beide raderen(?) ook.
Zie bijgaand foto’s

Het Escapementwiel (?) ligt los! De pallet (?) zit nog wel vast. Na het verwijderen van het Escapementwiel het uurwerkje omgedraaid.
Ben ik de minuutpijp verloren?

Onderstaande foto is van eerder, volgens mij geen verschil dus geen minutenpijp?

Ja Wilko, operatie goed verlopen.
Kun je me aangeven waarmee ik nu het beste verder kan?
De beide “veertrommels” losschroeven, de omliggende bruggen? Ik heb hierover geen idee!
Verder lijkt alles tot nu toe voorspoedig te verlopen.
De namen van de verschillende onderdelen zijn ook nog wel een klein probleem maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Of zit het centrumrad onder de grote veerton (rechtsboven?)

2 likes

Het centrumrad zit er nog in, dat zit zoals de naam al zegt helemaal in het midden van het uurwerk.:sunglasses:
De minuutpijp zit er ook nog.
Het klopt dat het ankerrad los ligt, die zat ook vast met de bovenste brug, er zitten immers drie lagerstenen in. :wink:

Ik zou inderdaad verder gaan met het verwijderen van de raderen op de veertonbruggen. Let op dat er onder beide tonraderen een veertje ligt dat de pal onder spanning houdt. Die willen nog wel eens wegvliegen, zeker als je de pal verwijdert.
Daarna tonbruggen eraf en de veertonnen eruit. :sunglasses:

2 likes

Zo, 2 raderen verwijderd. De brug los geschroefd alleen zit deze nog vast???
De brug van de haner ook los geschroefd maar deze zit ook nog vast!!! Heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast wat vooruitlopend op de demontage. Hoe en met wat kan ik de raderen veertjes en schroeven schoonmaken?
Graag een goede en niet al te dure oplossing hiervoor.
Vervolgens zal ik bij het monteren van het uurwerk olie en vet nodig hebben, wat kan ik hier het beste voor gebruiken, ik heb al verschillende filmpjes bekeken maar welke oplossing is goed en ook niet al te duur?
Oh ja, nog even wat extra info:Bij het kleine tandwieltje rechtboven draait het schroefje in de andere richting!

Zo te zien heb je nog niet alle schroeven uit de kloven, dus dat kan verklaren dat ze nog vast zitten.:sweat_smile: Soms zit de tonkloof ook nog vast met de schroef van de pal; die wil wel eens doorlopen in de platine.

Kroonradschroef wil inderdaad nog wel eens linkse draad hebben; was ik vergeten te vermelden. :grimacing:

Schoonmaken gewoon in een potje wasbenzine en uit laten lekken op een stukje keukenpapier. Grotere delen even de druppels benzine eraf blazen met een blaasbalgje, druppels wasbenzine willen anders nog wel eens wat residu achterlaten.

1 like

Ok, dank je. Vanmiddag nog wat verder gekomen.
Eerste tegenvaller! Eén van de twee stops van m’n pincet geschoten (op bijgaande foto is de ene nog te zien!)
Hopelijk is deze er nog bij te krijgen? Iemand een idee waar ik deze vandaan kan halen?

De stand tot nu toe:

Langer zoeken, stoffer en blik erbij, de hele vloer vegen, met een magneetstrip over de vloer, etc. Meestal vind ik weggeschoten delen wel weer terug. :sunglasses:

Anders zoeken op eBay of kijken of ze het bij Cousinsuk nog kunnen leveren.

1 like

Ik wel, meestal op werkdagen zo rond 6 uur in de ochtend

@Ricoldw leuk topic en als ik zo de reacties zie ben je gewoon een dare devil die de stoute schoenen aantrekt en wel ziet hoe het gaat. Dat mag ik wel die instelling :+1:

Succes en ik ga dit nog even volgen, benieuwd hoe het uitpakt. Trouwens een gave Prisma, leuk ding.

2 likes

panty over de stofzuigermond en zuigen maar. Meestal als panty en zuigen in 1 zin staan voel ik een lichte tinteling maar in deze context laat het mij koud.

Succes

5 likes