Het stopwatch topic!

Hoi Ghentwatch, dank voor je enthousiaste reactie…Heb jij verstand van deze dingen? Moet ik deze (net als bij horloges) een service laten geven om hem te conserveren? Hij loopt nu en stelt netjes op nul etc maar heeft dus wel de afgelopen 63 jaar ongebruikt in een lade gelegen.

Tja ik ook. Wel weet ik niet zo goed of ik dat aandurf, die twee kleine schroefjes kan ik wel losmaken, maar ik weet niet zeker of ik dan alleen de 2e deksel openmaak of dat er dan intern nog meer los komt…

Is toch een stukje erfenis van opa en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem stuk maak.

Een beetje misschien :wink:

In se, ja maar als je ze maar eens om de zoveel tijd laat lopen niet nodig. Ik laat mijn stopwatchen niet serviced.

Binnenwerk is een enorm fijn inhouse werk van Minerva.

Hoi Ghentwatch,

bedankt voor je reactie! Kan ik die twee schroefjes van de tweede deksel veilig los schroeven om het binnenwerk te bekijken of gaat er dan ook iets anders los? Ik zou het graag willen bekijken maar durf het niet zo goed…

Ook nog de vraag( ook van opa) hoe oud het het nou echt is en wat de historie van de stopwatch is. Mikrolisk geeft dat het inderdaad een zwitserse firma was maar waarom joh e post amsterdam erop etc…

Alvast zeer bedankt voor je reactie!

1 like

Neen die vijsjes zijn niet van het achterdeksel maar van de Pushers! niet aankomen dus. Gewoon met het kastmes ertussen open wippen. Op de tweede foto zie je de plek waar je mes moet mooi, net achter de rechtse pusher van achteraanzicht bij het eigenlijke deksel niet de rand.

Ouderdom is moeilijk te bepalen aangezien er geen info ivm de serienummers zijn. Kan eigenlijk van de jaren 30 tot vroege jaren 50 stammen, de stijl is quasi identiek gebleven. De ajuinkroon duid op pre 55/60s , de metalen wijzerplaat in tegenstelling tot emaille op post 20s. Ik zou 40s zeggen.

Er zijn een heleboel minervas met Joh. E. Post op de wijzerplaat te koop (geen enkele zo mooi als jouw rattrapante trouwens) waardoor ik vermoed dat dit de Nederlandse importeur was.(gebeurde wel meer dat de importeur vermeld werd op de dial).

Ik ben belange na geen Minerva kenner. Maar weet dat het ENORM kwalitatieve chronograaf mouvementen ontwierp en stopwatches maakte. Zeer gelijkend aan Excelsior Park qua doelgebied.
Wacht nog altijd op de eerste Minerva in mijn collectie. Als de fondsen wat aangevuld zijn toch eens wat research over doen. (en als ik eindelijk het boek “To Stop Time’ dat uit de US onderweg is kan doornemen”.)

1 like

Dat is nog eens een leuke gift :+1:

Gefeliciteerd met dit mooie “krijgertje”, mag je opa wel dankbaar voor zijn.
Ben benieuwd naar het binnenwerk.

Gaaf hoor. Ben benieuwd naar het uurwerk.

Dit dus:

Links onder de balans staat ook nog het minerva pijltje, maar ik kreeg deze niet op de foto.

Wel valt mij nu op dat het nummer op de binnendeksel en het nummer op het uurwerk niet overeenkomen…Is hier dan ooit (in de jaren 40) iets aan vervangen?
Ook vind ik de kompasnaald wel wat ver uit het lood staan.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

2 likes

Nee hoor kasten en uurwerken volgen een andere nummering. Is bij veel merken zo.

Trouwens is dit zo een uurwerkwerk die bedriegelijik eenvoudig lijkt maar de wijzerplaatzijde is echt een ingenieus ratrapante systeem.

1 like

Tja dat vond ik ook al…Een laatste vraagje, hij mist volgens mij het bovenste ringetje, weet jij hoe zoiets heet en waar ik dus op moet zoeken…Ik zou hem graag compleet maken en aan een standaard in de vitrinekast ophangen oid.

Jup,

Dat heet Stopwatch/Pocketwatch Bow

1 like

Dank! En dank voor alle input!!

Groet Erik

Als je even je telefoon naast de stopwatch legt en daar een stopwatch app op start gewoon een minuut of tien samen op laten trekken of ze gelijk blijven lopen, en anders met de kompasnaald iets bijstellen. Als je hem niet onder controle krijgt dan zul je hem wel moeten laten servicen (volgens de inscripties is dat al twee keer eerder gebeurt).

1 like

Dat had ik zelf ook kunnen bedenken :grin: Hij houdt netjes de tijd gedurende 10 minuten dus prima zo.

Wel niet echt functioneel meer omdat hij een schaalverdeling van 0-100 heeft en in 60 seconden dus een hele omwenteling van 100 maakt. Las ergens dat dit ivm de industriële toepassing geweest is

Ik ga alleen nog op zoek naar het bovenste ontbrekende ringetje en ga hem daarna een mooi plekje in de vitrinekast geven.

Jup. Decimaal noemen ze dit. (zorgt ervoor dat verschillende handelingen gewoon bij elkaar opgeteld kunnen worden ipv allen apart omzetten en dan omzetten, en omdat je na de komma kan werken zonder omzetting)

En nu compleet voor in de vitrinekast met een van @Paul_K gekregen(!) beugel. Zeer veel dank allen!

3 likes

Prachtding! En met de geschiedenis erbij extraleuk :thumbsup:

1 like

Leuk om dit enthousiasme tegen te komen!! Mijn vader (Tinus Boon) was compagnon van de Fa. Post. Hij kwam daar in 1920(!) als aankomend monteur en werd in 1945 mede-directeur. De Fa. Post verkocht in die jaren stopwatches, controle-klokken, moederklokinstallaties , horloges,curvimeters enz. In 1961 is hij plotseling overleden en toen heeft mijn broer de zaak mede overgenomen. Ook die overleed vroegtijdig in 1986 (51 jaar !). Daarna was het voor de stopwatches en curvimeters een aflopende zaak, want wat wij verkochten was mechanisch en manefacture. Het digitale tijdperk deed zijn intrede. Zelf ben ik een paar keer op de Rikketik-beurs in Houten geweest en heb daar een paar (“herinnerings-stopwatches”) gekocht. Sweet memories!! Ik hoop dat dat je deze geschiedenis leuk vindt om te weten. Rest mij alleen nog jou een goed "Minerva-verzameljaar 2016 toe te wensen! Vr. gr. Martin Boon.

4 likes

Beste Martin,

bedankt voor dit stukje geschiedenis! Leuk om lezen en het verhaal zo rond te krijgen.
In de tijd dat jou vader daar directeur was stond mijn opa dus met een door jullie geleverde stopwatch zijn werk te doen.

Het levert bij mij ook meteen een vraag op, weet jij toevallig ook of ze bij jullie op de zaak ook het onderhoud deden? Of werd dat normaliter door plaatselijke horlogemakers gedaan?
Er staan nl twee horlogemakers “krabbels” aan de binnenkant van het deksel. Bij een ervan meen ik het jaartal 46 te ontcijferen…

Groet en dank!

Erik

Ps En welkom op dit forum!

1 like