Stuntling

Daar zijn we weer :smile:

Bij het opsommen van mijn kleine verzameling heb ik het oudste paard over het hoofd gezien (waarschijnlijk omdat hij al jaren ongebruikt in een la ligt) en het is nog wel een ‘Swiss Made’ horloge: mijn Sicura Stunt Watch, gekocht in 1982:

Ik heb me laten vertellen dat het horloge is geproduceerd in de tijd dat Sicura eigenaar was van Breitling. Mogelijk zijn er Breitlings met hetzelfde uurwerk. Feit is wel dat Breitling in die tijd een vrijwel identiek horloge in het assortiment had. Hoe dan ook: sindsdien gaat dit horloge door 't leven als mijn ‘Stuntling’ … :wink:

Dichter dan dit zal ik nooit bij een Breitling komen vrees ik …

Groet,
Frans

Leuk stukje horloge historie hoor.

Het is inderdaad wel zo dat bij het leeuwedeel van de Sicura’s die te koop staan er tussen haakjes Breitling bij staat. Dat vind ik dan wel vergelijkbaar met een marktplaats advertentie als:

Te koop, Volkswagen Polo (Bugatti Veyron) :smile:

Er zijn zeker leuke duikers van Sicura gemaakt, sommigen gesteend, sommigen met penanker.

1 like

Goed verhaal… lekker kort… :smile:
wel een geinig horloge… ziet er ook tamelijk "Stuntbestendig uit met die rubberen (tenminste… ik veronderstel dat het rubber is) rand rondom het glas…

1 like

Nee, die rand is van staal. Het horloge werd niet voor niets ''Indestructible" genoemd :slight_smile:

Het verband tussen Sicura en Breitling is volgens mij enorm overtrokken. Dit vooral om Sicura’s voor de hoofdprijs op eBay te kunnen zetten. Dan zit er een penanker-werkje in je Sicura, waar honderden euri voor worden gevraagd. Don’t set your hopes too high…

Maar @ReneJK weet vast raad…? :wink:

Een penanker uurwekje zit hier in elk geval niet in … het is een quartz … :wink:

Tsja…

Toen Dhr Breitling de boel dichtgooide eind jaren 70 , alle inventaris verkocht , alle machines verkocht etc , heeft meneer schneider de trademarks en naam proberen te kopen . Dat wilde Dhr Breitling niet , en pas na zijn dood heeft schneider de naam en trademarks van de familie kunnen kopen. Schneider had al een horloge fabriek (Sicura) en heeft toen diverse horloges , die ook door sicura verkocht werden ge-rebrand (plakmerk iemand ? :wink: ) met Breitling

Toen schneider de waarde beter snapte van het Breitling merk is hij gestopt met sicura en verder gegaan met alleen Breitling als merk

1 like

Binnen het forum is hierover al eens een topic over geweest meen ik. ook daar is in aangegeven dat de link er wellicht wel was maar dat de uurwerken van Breitling niets te maken hebben met Sicura.
Ook google staat er vol mee, jammer genoeg, anders waren mijn horloges veeeeel meer waard :joy:
zie deze

en uiteraard;

Sicura had weinig tot niets met Breitling te maken anders dan dat Schneider beide merken in bezit had.
1982 was het jaar dat er nieuw leven in het merk Breitling geblazen werd…met modellen waar we nu om zouden lachen en totaal niet associeren met wat het nu is.

Het begon voor Breitling weer te lopen toen in 1984 een nieuw pilotenhorloge ontwikkeld werd nl de Chronomat.
De Chronomat was er natuurlijk al,maar kreeg in 84 een ander uiterlijk en werd door verschillende stuntteams gedragen
(frecce tricolori)

Dit dacht ik ook altijd maar nooit terug kunnen vinden waardoor ik er vanuit ging dat het een sprookje was…hmm.

Dan ben ik nu benieuwd in welk jaar deze gemaakt is want verschillende bronnen zeggen ca 1982

Breitling Datora full Calendar

Jaren 90 , met oude NOS uurwerken
Maar ik bewtijfel of deze door breitling gemaakt zijn of voor Breitling ( en een paar andere merken ook) door een 3rd party … Ze zijn wel door breitling verkocht in ieder geval

Maar ik heb er 1 uit begin 80 , met een breitling dial , een Bijoux dial en ik heb hetzelfde klokje ook gezien met een sicura dial

“Dichter dan dit zal ik nooit bij een Breitling komen vrees ik”… zeg nooit nooit, alles is mogelijk toch? :wink:

Dit schijnt Breitlings redder geweest te zijn.

1984 Chronomat…

dat is maar net wat je verstaat onder ‘Beitling redder’ ? ik denk dat het de Schneider redder is geweest , of misschien bedoel je de redder van het Breitling merk dat schneider gekocht heeft ? , dan had ik persoonlijk liever ‘crash and burn’ gezien en het merk een mooie en zachte dood zien sterven (het merk was eigenlijk al dood en de Heer Breitloing wilde helemaal niet dat het merk doorging)

Tòch even gegoogeld. De bewering dat Breitling vergelijkbare modellen heeft gehad is in elk geval niet uit de lucht gegrepen, zie de afbeelding:

Of je daar blij van moet worden is een ander verhaal :wink:

1 like

Dat dus.

Stukje over het overlijden van Schneider en ‘‘zijn’’ geschiedenis
http://www.fhs.ch/eng/2015_05_28_02_Breitling.html