Subdelta ACE

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Nou ja… Ik sleep dat Pellikaan er met de haren bij… Misschien niet eerlijk , maar komt omdat die basis min of meer hetzelfde was/is.

890,00 voor een Pellikaan heb ik er als ik echt wil voor over… Een perpetuum van 1500,00 dan ook nog wel. Gun een ieder zijn succes, en dat het allemaal ’ niet niks ’ is om zoiets op te zetten en in stand te houden, ok…

Op een gegeven moment ook wel de indruk dat het succes wat teveel naar de bol steeg…
Vind ik dan weer wat zonde. Dan word het forceren of aankabbelen.

We heten niet allemaal Manfred Brassler of Jorg Schauer. Die op een gegeven moment ook flink doorgepakt hebben , maar daar was het vertrouwen dan ook naar.

Niet dat ik het niet gun in Nederlandse vorm… Juist wel.

Maar die hebben zoetjes aan met betaalbare kwalitatief mooie modellen de basis gelegd.

Wat betreft Subdelta;
Ik kom er niet meer zo goed uit wie nou wat en hoe…? Als je begrijpt wat ik bedoel…

Ik vind het knap allemaal , het is ook allemaal ’ niet even ’ voor elkaar zoiets.

Het vliegt allemaal wat uit de bocht op deze manier denk ik…

Maak ( probeer ) een leuk model rond de 600,00 / 700,00 euro… Nog gewaagd mijn inziens…

Nu word de indruk gewekt dat een of andere zeer gerespecteerde eersteklas horlogemaker , die zijn sporen al flink heeft nagelaten , even het volgende meesterwerk presenteert.

Afgezien dat die P1lot One een knappe prestatie is.

En dan in een vorm van : kijk eens hoe leuk/goed wij zijn , en wat een ontspannen humor wij hebben…

Zelfs bovengenoemde Duitsers hadden in eerste instantie meer bescheidenheid.:slight_smile:️:wink:

Maar ook ik kan het helemaal verkeerd zien…

1 like

ik heb em ook in 3D staan… kan die wel even doorsturen?

Ja… maar duitsers hebben dan ook geen humor… :)… zegt men…

Nee. Maar wel serieuze horloge’s.

:sweat_smile::slight_smile:️:wink::wink::wink:

1 like

Wij ook… dat wil zeggen… ik neem mijn vak serieus…

weet je nog?


2½ jaar geleden kwam ik hier binnengestruikeld… net zelf een paar horlogekastjes geprutst van Staal en Aluminium…

Nu… 2½ jaar later… reeds 140 horloges verder… in die tijd een CNC draaibank, een Triebniet, Stenenpers, wijzerpersje, Microscoop, schroevendraaiers, slijp en polijst machine, slijp en polijstmiddelen, talloze andere gereedschapjes aangeschaft…
verder nog mijn eigen werkbank gebouwd, de CNC Freesbank aangepast met een nieuwe motor,
een Atelier ingericht…

Kortom… volle bak geinvesteerd… en dat begint haar vruchten af te werpen…

Maar ze doen ook niet net alsof ze dat wel hebben :wink:

Groeten,

Tecco

1 like

Dat zijn ook wel echte design kopstukken met jarenlange ervaring, feeling en ontwikkeling op gebied van design… Beetje appels en peren om SubDelta of Pellikaan met dergelijke personen en CV te vergelijken.

Design blijft een kwestie van smaak. Sommige mensen hebben er van nature gevoel voor, anderen niet. Het is niet voor niets waarom je bij een beeldende opleiding vaak toelating moet doen… Dit om ervoor te zorgen dat degene voldoende potentie / aanleg heeft en de design-wereld kwalitatief op bepaald niveau blijft (algemeen genomen). Kaf van het koren scheiden. Een sterk design spreek de massa aan, minder of erg uitgesproken design meer de individu. Er zijn zoveel complexe zaken aan de orde, die in mijn ogen te vaak worden onderschat. Teveel iedereen-kan-Photoshoppen-mentaliteit heerst in mijn opinie. Wat willekeurige mogelijke scenario’s om de complexiteit te schetsen:

  • Professioneel designer wordt gewaardeerd door amateurs
  • Amateur designer wordt gewaardeerd door professionals
  • Lucky shot
  • etc.

Kortom, de discussie over wel of niet mooi zal altijd blijven op individueel niveau. Argumenten baseren op de algemene meerderheid en statistieken biedt een oplossing, maar van binnen blijf je het er misschien mee on-eens. Argumenten en beschouwingen zijn in mijn ogen daarom ook interessanter dan het alom bekende welles-nietes spelletje rondom designs.

Het allerbelangrijkste is in mijn ogen een ijzersterke en algemeen gewaardeerde identiteit op te bouwen, waarmee je genoeg vrijheid behoudt om varianten te ontwikkelen zonder kwaliteitsafbreuk of ‘knutselarij’. Dat dit niet makkelijk is hebben vele (micro) brands ondertussen bewezen…

Conclusie: design is niet iets voor “erbij”. Design is een vak en vormt vrijwel altijd de basis (samen met andere factoren als marketing) voor het wel of niet slagen van een product of dienst. Ik heb dan ook diep respect voor mensen als Jörg. Zij zijn erin geslaagd om in de complexe wereld van design een grote groep te enthousiasmeren voor hun product.

Just my 50 cents :wink:

Ik wens Hans en zijn team komende tijd veel succes toe. :+1:

4 likes

Ja,ja!

Je verwoord het ook mooi.:+1:t2:

Mijn inziens heeft/had Pellikaan op gegeven moment net zoiets in handen als het eenwijzer-concept ( al dan niet Botta ).

Dat ontwerp , hoe simpel ook , en dat ‘Logo’ in ’ computertekst’ , had iets en sloeg zeker aan.

Ik zag er vanaf het begin al een soort van ‘Nederlandse Stowa’ in.

Dan boogt Stowa nog op een historie…

Dat ding was en is te groot op zich. Te ‘ruw’.

Waarom dan niet daar bij blijven en hem kleiner , passender logo ( alhoewel die ‘rare’ computertekst op zich nog wat heeft ook ) , mooie degelijke ‘standaard’ kast.

Een Pellikaan! :sunglasses::+1:t2:Verfijn dat ding subtiel dan!
Heeft ie op zich ook wel gedaan. Die Hendrik Lorentz heeft zelfs een kast die lijkt op MS.

Dan kom je op een niveau , dat je denkt , steady! , even laten pruttelen zo… Dan zit je aan de 1600,00 euro voor een Pellikaan.
Met een basismodel van 890,00.
Ok.

Maar dan die duiker?? En zoals ik het begrepen heb(??) , word er ook samengewerkt met Subdelta? Dan denk ik…, Hubert! Kom op nou! Hahahaha ! :wink::slight_smile:

Maar er zullen ongetwijfeld ‘denktanks’ op los gelaten zijn…

En wat Arie dan zelf zegt. Twee en half jaar geleden binnen gestruikeld… ’ horlogekastjes geprutst van staal en aluminium’…

Nu tijd om een ding van 2.500 euro ex met een hoop geweld in elkaar te draaien op een Marktplaats-draaibankje dan?

Van : Hahaha!! Nee jongens! (Warriors!) Komt goed hoor!!

Even oneerbiedig gezegd dan maar?

de Pellikaan Diving Dutchman heeft niets met SUBDELTA van doen… wel met DumeT… de kasten komen uit mijn atelier…

gezien mijn “korte historie” in het vak, zie ik dat zelf als een compliment… dat ik 2½ jaar na het bouwen van mijn eerste horloge de kasten mocht maken voor Pellikaan’s Duiker…

en… “marktplaats bankje”… het niveau van een machine is niet gerelateerd aan het verkoopkanaal waarlangs deze machine verworven is… er gaan ook Mazak’s, Weilers, Okuma’s en AI-Hembrug’s via marktplaats naar een andere eigenaar… en dat zijn net als de Emco’s geen “lullige machientjes”…

Al is mijn Emco draaibank in eerste instantie gebouwd voor het onderwijs, om leerlingen kennis te laten maken met CNC programmeren… en zijn ze gebouwd voor het bewerken van Messing en Aluminium, en andere non-ferro metalen… Ik bewerk er Titanium mee… da’s ook een Non-ferro tenslotte… al viel de Importeur van Emco bijna van zijn stoel toen ie daarvan hoorde…

Geen Nood… help is on the way… ik ben bezig met de aanschaf van een zwaardere draaibank… wederom een Emco… ja… 't is een oude machine… maar deze machine wordt heden ten dage nog altijd gebouwd… al heet ie tegenwoordig anders…de basis is en blijft de zelfde…

en da’s weer een investering in mijn bedrijf…

is er een “standaard tijd” die je bezig moet zijn om “serieus genomen te worden”?.. niet om mezelf op de borst te willen kloppen… maar wat ik in 2½ jaar bereikt heb… er zijn er zat die zoiets in hun hele leven nog niet voor elkaar krijgen… 'k heb de afgelopen 2½ jaar meer geleerd dan wat ik ooit op school heb geleerd…

Met geweld kom je er niet… dan is je machine in no-time naar de eeuwige schrootvelden… en haal je binnen de kortste tijd je maatnauwkeurigheid niet meer…
één onderdeeltje op ±0.01 mm nauwkeurig maken… da’s niet zo heel moeilijk. maar een batch van 50 stuks… da’s andere koek… gelukkig weet ik hoe ik dat aan moet pakken… en gelukkig kan mijn machine dat…

een goede machine is één… ermee om kunnen gaan is een tweede…
Vergis je niet in de bak werk die erin zit.

3 likes

Tja, dat bedoel ik dus. Je kunt wel een dijk van een horloge lanceren, maar vroeg of laat is er toch weer behoefte aan iets nieuws en dan wordt de design en techniek afdeling weer op de proef gesteld. Dat is elke keer weer een uitdaging. Verder sluit ik qua machines aan bij Jan:

Met een potlood van 500 Euro kun je ook gedrochten van tekeningen maken, terwijl je met een gratis IKEA-potloodje (zijn die er nog?) een geweldig portret kunt maken.

1 like

De invloed van een potlood op de kwaliteit van een portret lijkt me wel andere koek dan de invloed van een machine op de materialen die er mee worden verwerkt :wink:

en ja, ze zijn er nog!

Nice! :smile:

Over die vergelijking heb je deels gelijk, deels niet. Beide materialen zijn er in diverse kwaliteiten te verkrijgen. Echter, een echte vakman kan met alles overweg. Ook al is de machine of potlood hier niet altijd voor bedoeld. Machines en te verwerken materialen zijn wel meer beperkt dan potloden en ondergronden dus in dat opzicht is de vergelijking niet optimaal.

Maar zullen we weer even on-topic gaan? :stuck_out_tongue:

1 like

Ik krijg op mijn beurt jeuk van enkele van de reacties. Waarom wordt er zo aanvallend de draak gestoken met “warriors komt goed hoor” en “spuuglelijk”? Los van meningen en eerlijkheid: ik verwacht hier iets meer beschaafdheid en constructiviteit. Lijkt me niks teveel gevraagd hopelijk? Het is vanaf de zijlijn altijd heel verleidelijk en gemakkelijk om negatief te zijn, maar er zijn er hier maar een paar die daadwerkelijk de sprong wagen om een merk op poten te zetten. Daar mag best wat meer bewondering voor zijn. Los van design en prijs en gedoe over “slechte reputaties”, wat in mijn ogen zeer sterk uitvergroot wordt, maar goed. Laten we die discussie niet weer en niet hier voeren.

On-topic dan maar weer. Je staat aan consumentenzijde en hebt daarom begrijpelijk weinig inzicht in de produktieprocessen en inkoopprijzen van een willekeurig horlogemerk, laat staan van een microbrand, laat staan van een microbrand die zeer kleine aantallen maakt met topkwaliteit onderdelen. Als het over een massaproduct uit Azië gaat (met alle respect), met standaard onderdelen waaronder een weinig vernieuwend/sexy/hoogdravend mechanisch uurwerk, waarvan de oplage in de honderden of zelfs duizenden loopt… mogelijk dat jouw richtprijs dan past. Mogelijk. Maar never nooit niet voor een Subdelta. Ik neem de vrijheid en moeite om dit hier toe te lichten.

De kostprijs van bijvoorbeeld een Omega (willekeurig model) is nooit veel meer dan een kwart van de consumentenprijs. Ga daar maar gerust vanuit. Ondanks hun onderscheidend vermogen, mooie geschiedenis, kwaliteit en gewildheid is het gewoon een feit dat dit soort merken meerdere honderden procenten marge pakken en in zeer grote aantallen produceren. Niet dat ik ze dat niet waard vind. Ik oordeel niet over hun prijs, ik stel enkel vast dat je het meeste betaalt voor “hot air”.

Bij dit soort merken zitten er bovendien miljoenen in potjes voor R&D en marketing, om maar wat te noemen. Dat geeft hen richting leveranciers en risicospreiding heel, heel veel slagkracht. Microbrands kunnen hier nooit tegenop en zullen zich moeten zien te onderscheiden op andere onderdelen, zoals uitstraling, kwaliteit, design, levensduur, bijzondere functies, whatever. De één slaagt hier beter in dan een ander.

Ik geef graag een rekenvoorbeeld, zodat er wat meer inzicht in de prijsopbouw ontstaat. Let op: deze prijzen zijn richtprijzen, die zeer sterk variëren bij een hogere/lagere oplage, andere keuzes enzovoort. Het is echt een voorbeeld.

handgemaakte titanium grade 5 case, caseback, kroon en buckle ca. € 400
dial en hands met Swiss Super-LumiNova ca. € 50
eenvoudig uurwerk van goede kwaliteit ca. € 200
lederen band ca. € 75
saffierglaasje voor- en achterkant met AR-coating ca. € 75
verpakking, mooi doosje, pouch o.i.d. ca. € 50
assembleren / afstellen / afwerken ca. € 100
gratis verzenden ca. € 50 wereldwijd
enzovoort, maar laten we het hier even bij houden.

Totaal zit je nu al op een kleine € 1.000 inkoop. Je leest het goed: inkoop. Zitten we al riant over de verkoopprijs inclusief BTW van € 600/700 heen :wink: en dan reken ik even geen randzaken als een extra strap, cool instructieboekje en een strap changing tool. We gaan vrolijk verder met de berekening.

Hier komen nog diverse (on)voorziene kosten bij zoals importheffingen, verzendkosten en het feit dat je flink financieel risico loopt (bijv. minimaal 100 glaasjes moeten bestellen, of 50 uurwerken, ook al verkoop je maar 10 horloges). Reken gemakshalve eens op 10% hiervoor, dus € 100. Allemaal afgerond hoor.

Zit je al op € 1.100. Dan… nog “even” de kosten van de aanlooproute naar het geheel. Reken maar eens ruwweg op € 5.000 aan tekenwerk, engineering, marketing (website e.d.) en het prototype, wat je linksom of rechtsom toch echt uit moet smeren over de vaak zeer beperkte oplage. Laten we gemakshalve even uitgaan van 50 stuks. Deze post kom dan neer op minstens € 100 per horloge. Het subtotaal is dan al opgelopen tot € 1.200. Oeps.

Dan een heikel punt: de marge. Wat vind je dat een merk mag verdienen om alle tegenvallers (en neem van mijn ervaring aan dat die er zijn, vaak en veel) en risico’s die je toch ongemerkt loopt, zoals gebroken glaasjes bij aankomst, uurwerken die “bij vertrek wel deden en nu niet meer, raar”. Bovendien wil je ook nog een zakcentje verdienen, die - als het goed is - 100% terugvloeit in volgende modellen. Vergeet nazorg, garantie en alle tijd die je bezig bent met andere dingen dan horloges verkopen. Reken ik even niet mee. Reken even met 25% marge en dan zit ik zeker weten aan de erg lage kant, want valt een leverantie saffierglazen tegen en je kan/mag de leverancier niet aansprakelijk stellen: ga je failliet, maar goed. Nogmaals: het blijft een rekenvoorbeeld.

De marge is in dit voorbeeld € 300. Nu zitten we toch ongemerkt ineens al op € 1.500 inkoop. Hier komt voor de EU nog “even” 21% BTW bij ter hoogte van afgerond € 300. Dit voorbeeldhorloge kost nu ineens € 1.800 voor de consument in de EU. Mogelijk heb ik nog een rekenfoutje gemaakt ook en vergeet ik essentiële onderdelen, maar “you get the idea”. Mag je dan roepen dat je dit “te duur” vindt? In mijn ogen niet. Je hebt het er hooguit niet voor over, als je überhaupt dit soort budgetten hebt, maar je weet nu wat meer over hoe het achter de schermen zit met prijzen.

Willen we echter een eigenzinnig horloge met eigen smoel (zie bericht @Teunan87… mooi of lelijk, dat is zó persoonlijk ;-)), en dus wat meer tekenwerk en meer engineering (+ € 2.000 in zijn totaliteit, dus € 40 per stuk), een veel beter / mooier uurwerk (+ € 300 als je ècht los wil gaan), wat genoemde extraatjes die het wat leuker maken (extra strap, tooltje, boekje, e.d., ca. € 60) en dan zitten we al op € 1.900 ex BTW en dus € 2.300 inclusief.

Dus.

Stel gerust vragen.

Gr. Hans

9 likes

Ja… 's goed…
Ik heb em “besteld”… denk niet dat ik em gratis krijg… maar… ik streef ernaar om van elk horloge wat ik bouw minimaal 1 exemplaar in mijn eigen collectie op te nemen… zie het als mijn “portfolio”…
mijn Horlogekist met plaats voor 10 exemplaren is inmiddels voor de helft gevuld met horloges uit “eigen keuken”…

4 likes

Tja… Ach…

Tot zover de kritische noten maar weer…

JHB watches , P1lot One , DumeT , Subdelta , e.v.t link met Pellikaan…

Ik voeg mij wel weer in de rijen.:open_mouth::upside_down_face::slight_smile:

JHB Watches is niet meer… da’s nu DumeT…

er “borrelt” iets in de Nederlandse horlogeindustrie… en wij borrelen vrolijk mee…
't mooiste in mijn ogen is een horloge van een Nederlands merk… dat ook daadwerkelijk in Nederland gemaakt wordt… ok… Uurwerken komen uit Zwitserland, en sommige onderdelen die we (nog) niet zelf kunnen maken betrekken we ook uit andere landen… maar de rest… gebeurt hier… dat is het geval bij alle modellen waar ik de kasten voor gemaakt heb… en/of de totale assemblage voor mijn rekening heb genomen…

Waarom we dat willen?.. Omdat Nederland staat voor kwaliteit… 'swerelds beste koffiezetters… komen uit Nederland… topkwaliteit vrachtwagens… Nederland… Hoogwaardige Draaimachines… nederland… Hoogwaardige electronica voor defensie toepassingen?.. Nederland…
mogen we daar met onze horloges alsjeblieft bij aansluiten?.. Graag… wat mij betreft…

we zijn nog “jong”… we hebben onze groeistuipen… maar… 't komt goed. daar gaan we voor… er zit heel wat in de pijplijn…

3 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

Thanks @Superc. We zullen het nodig hebben en als je een voorstel voor een model hebt: je weet mij inmiddels te vinden :wink: Wie weet gaan we hem nog maken ook!

Goed verhaal Hans! Wat een zure zeikreacties zie je hier… En dat op een forum gericht op horloges.
En ieder gun ik natuurlijk zijn mening. Maar come on zeg. Hier zijn mensen heel hard aan het werk aan een project dat hen na aan het hart ligt.

Bravo voor Hans die zo constructief met feedback omgaat EN de grens trekt waar hij merkt dat dit voor hem nodig is.

Hans en Jan, ik wens jullie veel succes met de Periscope en de Ace. En inderdaad is er een doelgroep die jullie ontwerpen erg mooi vindt. Ik zeg lekker doorgaan en de kritiek waar mogelijk meenemen.

Cheers Robin

5 likes