Ik heb begin maart een Breitling B1 aangeschaft,nu is door de vorige eigenaar in februari nog een onderhoudsbeurt uitgevoerd a 375,00 euro incl. een batterijwissel.
Je krijgt er ook een geel kaartje bij met alle afgevinkte functies die gecontroleerd zijn.
Op een aparte factuur staat ook allemaal wat er gebeurd is qua reparatie en vervanging.
Er staat deelreparatie/e-block/batterij/pakkingen/waterdichttest.
Nu vraag ik me af wat een e-block is wie kan me dat vertellen?
Ik ken de B-1 van haver tot gort. Het e-block is in feite de complete electronica-platine. Als deze bij doormeting (het e-block wordt altijd doorgemeten; handmatig bij quartz, volautomatisch bij SuperQuartz) niet de juiste waarden (meer) oplevert; wordt het vervangen. Ook als het doodsimpel kapot is uiteraard… Vooral het SQ-block is knap prijzig, vandaar wellicht de hoogte van de factuur.
Mag ik je in dat verband es wat vragen: Mijn B1 liep van bij aankoop enkele seconden ACHTER. Ik heb er nooit een zaak van gemaakt om er mee terug te gaan omdat ik vreesde hem lang te moeten missen. Toen kende ik echter dit forum (en zijn goede horlogemakers ) nog niet zo goed.
Maar kan een goede horlogemaker dit zelf bijregelen ? En is dit een “grote handeling” ( prijzig ? )
En ja, het is de SQ-versie…
Het SQ-block kan alleen volautomatisch worden afgeregeld in de SQ-testmachine. Daarvan staat er maar 1 in NL, en daarvoor moet je 'm echt even naar Koster sturen! Het gaat hierbij om het herprogrammeren van het “brein” van je horloge, en nee - dat kan niemand anders doen. Zeker als je nog garantie hebt zou ik niet aarzelen.
p.s. - hiervoor hoeft het uurwerk in het atelier niet eens uit de kast! Het is wel zo dat als je het horloge lamger dan een half jaar hebt, toch meteen alle pakkingen (dat zijn er een hoop bij een B-1) vervangen worden, en je kast ultrasoon gereinigd. Je horloge wordt ALTIJD WD-getest, en ook dat is iets dat enige oefening vereist (dubbele achterdeksel, immers).
Ik ken de B-1 van haver tot gort. Het e-block is
in feite de complete electronica-platine. Als deze
bij doormeting (het e-block wordt altijd
doorgemeten; handmatig bij quartz, volautomatisch
bij SuperQuartz) niet de juiste waarden (meer)
oplevert; wordt het vervangen. Ook als het
doodsimpel kapot is uiteraard… Vooral het
SQ-block is knap prijzig, vandaar wellicht de
hoogte van de factuur.
Heb juist vandaag m’n B1 opgehaald bij Paul van Zeeland te Velp. De kosten waren 195 Euro. Deelreparatie, Contactveer, Batterij en testen. Daarnaast zijn de kast en band weer als nieuw gemaakt. De kosten waren keurig van te voren doorgegeven.
Weet jij toevallig of het niet gelijk lopen van de wijzers met de digitale weergave een bekend probleem is, of iets wat aan te passen is? Bij mijn B1 zit er een minuut tussen.
Jemig. Mijn posts zijn uit de tijd dat ik het horloge nog goed in m’n hoofd had zitten - sterker, tegen wil en dank - als pesterij van de werkplaatschef - ben ik destijds bij Breitling NL gebombardeerd tot de B1-specialist. Ik was er ook wel goed in toen. Ik werk echter al meer dan 5 jaar niet meer voor Breitling, en ueberhaupt niet meer als horlogemaker. Ik heb nu even geen antwoord voor je. Google zelf 's op dit probleem, levert wellicht wat hits op? Succes!
· Turn LCD display off.
· Pull crown out to position 2.
· Press pushpiece B (lower button) and LCD hour display should flash (I think that’s
just for older B-1s; mine flashes as soon as you pull the crown out).
· Adjust hands with crown until they match the LCD time.
· Pushpiece B again for minute (don’t forget there’s 30 sec increments on the minute
hand).
· Ignore the seconds; you can synch that with normal time setting.
· Push crown back in to position 1.
· Now set correct time normally and all should be in perfect synch!
Hallo Peter,
Mag ik jou langs deze weg nog even een B1 vraag stellen…
Heb jij in jouw “Breitling” tijd wel eens bij een B1 ETA E20.351 uurwerk meegemaakt dat er na plaatsing van een nieuwe batterij een soort kortsluiting ontstaan is?
D.w.z. Alles werkt in eerste instantie naar behoren maar na het indrukken van de kroon (backlight activering) wordt de batterij in no time “leeggezogen”
Nee… Dat soort kortsluitings-dingen is vaak erg lastig uit te pluizen. Bij Breitling zetten we een, voor elk uurwerk perfect passende, multi-doormeet-unit op het e-block. Bij zo’n meting komt een defect meteen tevoorschijn. Remedie is even simpel als duur - vervangen.
Of je moet een wat oudere horlogemaker vinden, die de Accutron, LED, en vroege kwarts-uurwerk-periode heeft meegemaakt. Toen er nog gesoldeerd werd aan horloges. Die mensen hebben vaak ook de (soms al zeer zeldzaam wordende) echt goede, oudere meetapparaten staan.
Dank je voor je reactie, ik heb dit probleempje bij een los Breitling ETA E 20.351 Superquartz uurwerk dus bewust uurwerk is niet in gebruik op dit moment. Ik hoopte dat een reset misschien zou helpen maar dat is iets te simpel gedacht blijkbaar