Ter plaatse betaald worden via PayPal risico's?

ik krijg op een te koop advertentie voor een horloge die ik ook op MP heb staan een reactie van een potentiële koper van MP die vraagt of hij bij het ophalen van het horloge ook met Paypal kan betalen. Wat zijn jullie ervaringen? Is dat te accepteren of loop je het risico dat je een horloge meegeeft en de persoon later via de koperbescherming zijn geld terugvordert bij Paypal omdat er zogenaamd wat aan zou mankeren en ik het horloge en mijn geld kwijt ben.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Misschien is de persoon wel integer en heeft hij Paypal saldo van een vorige verkoop. Maar dan kan hij dat terugstorten op z’n rekening en het overmaken aan je.

1 like

Als gift laten betalen

Cash is koning zeg ik altijd

3 likes

Maximaal als PayPal gift, kun je nog beter een kleine korting geven voor cash…

Ik zou het ook niet doen.
Bij een persoonlijke overdracht kan de potentiële koper het horloge en de verkoper beoordelen. Wanneer het tot een deal komt na deze persoonlijke overdracht is in mijn ogen (met een vreemde) de deal afgerond.

Met cash of bankoverschrijvingen naar dezelfde bank hoef je geen gekkigheden te verwachten. Met Paypal weet je het nooit. :wink:

Als hij hier het geld naar mijn account overschrijft en ik ontvang kort daarna van Paypal een mail waarin bevestigd wordt dat het bedrag op mijn account is bijgeschreven loop ik dus nog steeds risico dat het fout kan gaan?

Jazeker, hij kan nog altijd zeggen dat ie terug niet gehad heeft en dan heb jij n probleem…

PayPal is vaak nogal op de hand van de koper, dus als deze een klacht indient ben jij je geld en je horloge kwijt.
Niet doen dus!
Ik vind het sowieso zeer verdacht klinken.

ik ben ook bang dat je een mailtje ontvangt van “Paypal” met een bevestiging van betaling welke later helemaal niet van Paypal afkomstig blijkt te zijn. Maar ja met cash loop je ook het risico dat je 10 valse briefjes van €50 krijgt als je geen aparaatje hebt om dat te kunnen controleren.

PayPal lijkt mij ook niet ideaal. Toch altijd een kansje dat hij niet te goeder trouw is en later een dispuut opent, doordat het een ‘offline’ transactie is kun je dan ook weinig bewijzen. Zou er dus zelf niet aan beginnen…

Ik vind dat zelf een kleiner risico. Maar ik zou de koper gewoon vragen om een andere betaalwijze te kiezen. Haakt hij af dan is er wat loos.

1 like

Dat heb ik inmiddels ook gedaan.

1 like

Voor een paar euro koop je zo’n geld controle stift bij Bruna of office center. Ff over de briefjes strijken met de stift en je weet het.

Ik heb dit zelf ook al eens gedaan en is een zekere optie. Voorwaarde voor ‘geen gezeur achteraf’ is wel dat je betaald krijgt via de friends & family optie. Een Paypal friends & family betaling is onherroepelijk. Dus eigenlijk gelijk aan een bankoverschrijving. Check wel even door in te loggen op je eigen account of je de betaling ook daadwerkelijk ontvangen hebt.

Bovenstaande is met name interessant als je beide bij een andere bank bent. Ben je wel bij dezelfde bank actief, dan is een bankoverschrijving ter plaatse ook het overwegen waard. De betaling zie je dan immers ook direct op je bAnkrekening verschijnen.

ik inmiddels een reactie ontvangen dat het geld vanuit paypal naar zijn bank zal worden overgemaakt en dat hij mij daarna belt. We merken het wel.

2 likes

Nou, nog niks verloren dus.

Ik denk dat het wel oké komt.

Succes in ieder geval.

Elf.

Samenvatting van ervaringen met Paypal: Als koper prima, als verkoper niet gebruiken.

Hij kan het toch ter plaatse on line per bank naar je over maken?
Ik zie het probleem niet.

Grt.

Was er niet laatst een scam met het “live” overmaken van geld.
De koper maakte aan de deur geld over naar de verkoper en liet vervolgens op de telefoon zien dat hij de transactie had gedaan.
Vervolgens bleek dat er onvoldoende geld op de rekening stond van de koper en de transactie werd geweigd. Maar toen was de koper er al vandoor met de auto.
Doordat het overmaken van geld naar een andere bank iets meer tijd in beslag neemt, was het logisch dat het geld niet direct op de rekening stond van de verkoper.

2 likes