The patina trend in watches

“The concept that collectors prize originality over restoration is one of the things that many people find most surprising about collecting vintage watches”

Bron van dit artikel: https://www.revolution.watch/category/vintage/

4 likes

Interessant artikel, ik wilde juist een topic starten over dit onderwerp naar aanleiding van mijn jongste aanwinst, welke een prachtig " honest patina " heeft:

4 likes

Bijzonder fraai! :thumbsup:

1 like

Wel een groot verschil tussen echt patina en schade aan de wijzerplaat. Ik moet bekennen dat ik niet een heel groot fan ben van patina.

1 like

Het heeft wel wat, maar uiteindelijk ga ik toch voor restauratie, als ik eerlijk mag zijn. Smaken verschillen en wie van patina houdt kan het zo laten. Het is uiteindelijk maar een trend, nietwaar? En trends zijn van voorbijgaande aard…:thinking:

Nieuwe trend?
Volgens mij was hier in 2012 al een topic over…

2 likes

Ik ben zelf ook geen fan van cosmetische restauratie van vintage horloges. Liefst gewoon mooie originele staat zonder schade aan de plaat. Gebruikersporen hier en daar mogen natuurlijk wel.

:sweat_smile: Oud nieuws, dus…

Mooi patina kan ik wel waarderen. Wat ik onbegrijpelijk vind zijn mensen die horloges met volledig gesloopt glas erin houden.

Originaliteit boven alles. Veel liever een geleefde plaat dan een duffe redial. Moet wel ‘mooie’ patina zijn.

3 likes

En nog een…

Voor mij persoonlijk gaat dit al meer naar schade op. Maar de lijn is zo enorm dun.

1 like

Was ooit een zwarte plaat:

7 likes

Wijzerplaat met losgelaten lume en ‘age cracks’ in het plexi, @Mafkees!

2 likes

Vind patina op de minuten markeren altijd super mooi. Net zoals bij mijn Yema.

2 likes

Nice! Dat was ook niet wat ik bedoelde hoor. Ik bedoelde meer zoals:
(van google geleend)

Jouw Yema is dan ook echt veelvuldig gebruikt in zout water, dat lees je af aan de bezel inlay (of je leest het niet meer af :wink: )
Dat vind ik ook wel een charme hebben; goed gebruikte duikers met patina op de bezel inlay …

1 like

Nu ben ik ook wel nieuwschierig geworden naar de ‘after’ …

Ja dat kan idd! Of het is bewust aangepast. Er wordt nu een nieuw glaasje geplaatst. Vond de krassen hinderlijk.

T’is toch wel een typische zout water aantasting, ziet er authentiek uit :+1:

1 like