Tijd tussen 22:00 & 02:00 Uur Verzetten met Datum

Misschien toch goed om inhoud en betrekking weer even los te knippen en weer over te gaan tot de orde van de dag.

Dit is nl. ongeveer het punt waar (ondanks ook veel goede bedoelingen) een topic ontspoort.

Iedereen heeft zijn punt gemaakt. Let’s move on.

4 likes

Eigenlijk vind ik het vrij frappant dat de meningen verschillen over een feit. In iedere gebruiksaanwijzing vind je dat je niet de datum moet verzetten terwijl het verzet bezig is. Dit geldt zowel voor mechanische- als quartz horloges.
Dat er uitzonderingen op de regel zijn is nieuw voor me, maar dat heeft toch niks te maken met:

?
Een niet Seiko horloge heeft vrij vaak een instant klik, maar dit is toch het gevolg van een weerstand die wordt opgebouwd en dan vrijgelaten?

Dit :+1:
Einde discussie :grin:

1 like

Vanaf nu alleen nog ‘nodate’ voor mij en dat bepaald geen straf…

Weer even on topic, moet ik bij deze ook rekening houden met het datumverzet? :thinking:

5 likes

Ik heb op dit forum geleerd om het als volgt te doen:

Zet de wijzers op 12 uur (let op: dat is niet 24 uur. begrijpen we elkaar?)
zet conform manual de datum en dag een dag te vroeg. Vandaag zou je dus instellen op vrijdag 11.
draai met de kroon door tot de datum/dag verspringen en daarna door naar de juiste tijd.

Op een gegeven moment wordt dat een routine en het went. Is denk ik ook de veiligste manier.

2 likes

Maak er maar grapjes over. Daar hebben we ook wel eens topics over langs zien komen dat mensen volledig vastlopen met 1e keer goed instellen.

Daarna hoef je er nooit meer naar te kijken :wink:

2 likes

Ik begrijp het nog niet helemaal…

Ik zag in het filmpje dat bij manueel datum en dag verzet de tanden slippen langs de zwarte plastic delen. Maar er was een tandje van het witte rad afgebroken. Dat heeft hij toegelicht, maar dat betekent dan dat er op dat witte tandje veel druk heeft gestaan. Waar kwam die druk dan vandaan? Want het was toch nog mogelijk om de datum alsnog te verzetten aangezien de zwarte plastic delen meebewegen?

Wat ik met mijn logica kan bedenken is dat hij de anderr kant op heeft gedraaid (dus datum terug ipv vooruit) waardoor de zwarte delen niet meer konden bewegen, want ze zaten ingehaakt. En het witte tandje dus geen andere optie had, dan af te breken.

Conclusie, je kan relatief veilig de datum vooruit verplaatsen, maar niet achteruit tussen 2200 en 0200?

Zie plaatje. Het zwarte tandje gaat bij terugdraaien tegen langwerpige plastic deel aankomen. Dat kan niet buigen, dus komt er veel kracht op te staan. Daarom kan het witte rad niet anders dan een tandje te verliezen.

Bij sneldatum verstellen tussen 22 en 03 werken er twee krachten op het datumwiel.
De gewone via de hands èn een aparte via de kroon.
Een van de twee gaat dan mogelijk kapot…
Volgens mij zowel vooruit als achteruit, maar alleen tussen 22 en 03.
Op andere momenten sneldatum verzetten is geen probleem.

Haha. Heb hem overgenomen van iemand hier met een verkeerd ingestelde time zone :grin::grin::grin:
Heb alleen nog niet de moeite genomen om hem goed in te stellen.

1 like

Bij vooruit sneldatum verstellen zou er inderdaad geen frictie ontstaan, maar counterclockwise beweging is geloof ik weer heel slecht voor mechanische loopwerken, alles onder voorbehoud.
Weet ook niet of het sneldatumverzet bidirectionaal is, mogelijk draaien de tandwielen bij de kroon dan weer opzij en grijpen ze niet meer in elkaar…

1 like

Daarom zet ik hem op 06:00 of 18:00u, dan is er geen:

2 likes

ik zet hem op 10 over 6 of 18.10
Dan voorkom je dat je urenwijzer voor het datumvenster staat en je de datum (die je immers wilt verstellen) niet kunt lezen
:man_student:

1 like

Mijn datumvensters staan allemaal op 3u, dus die urenwijzer staat er om 6u of 6:10u nooit voor hoor…

1 like

Is inderdaad nauwkeuriger, maar staat los van mijn vraag ;). Ik heb drie quartz horloges en een toch zeer nauwkeurige automaat.

Ik vond het ook erg apart dat ik verschillende verhalen te horen kreeg. Vandaar dus ook mijn vraag hier om uitsluitsel te krijgen, over wat een feit blijkt te zijn :slight_smile:

Iedereen bedankt voor de reacties! Heb weer iets geleerd en antwoord gekregen op mijn vraag.

1 like

Ja ik weet het. Ik heb ook bijgeleerd ! :wink:

1 like