Titus Calypsomatic 3552

@denny73 reed vanuit zijn woonplaats naar míjn woonplaats om daar voor een koopje een Titus Calypsomatic op te pikken vanaf Marktplaats. Het betrof een lekker doorleefd uitziend exemplaar zonder duikring (bezel).

http://www.horlogeforum.nl/t/2016-welke-vintage-draag-je-vandaag/60092/18?u=acour_jeroen

Ik baalde natuurlijk dat ik het horloge niet eerder had gezien :wink:

Vreemd vond ik (en naar bleek bij verder zoeken velen met mij) het ref. nr. 3552, aangezien algemeen wordt aangenomen dat de 5913 de eerste 37 mm Calypsomatic ref. is, uitgebracht in 2 ‘generaties’, daarna komt de 7085, 7840, eindigend met de 7986 en een klein aantal in 'n 8xxx-serie met metaalkleurige bezels. Niemand weet het eigenlijk precies, hoewel hier een leuk overzicht (dank @Honey_Badger).

De kasten en kronen van de verschillende referenties zijn vaak subtiel verschillend.

Ik ging op zoek via een contact op Instagram (volg me op @acour_jeroen) waarvan ik wist dat hij gek was van Calypsomatics (de hashtag #internationalcalypsomaticappreciationsociety is van hem, dat zegt wat) en had een lange discussie via DM.

Het goede nieuws: De 3552 is origineel (de band ook)

Foto’s vanaf Instagram:

  • De 3552 is in uitvoeringstechnisch opzicht een 7085 met een wijzerplaat van een vroeg type 7085 (en laat type 5913)
  • De kast van de 3552 is identiek aan die van de 7085, echter zónder doorboorde lugs;
  • De kast van de 5913 (met doorboorde lugs) is ook toegepast op de Technos Skydiver, een versie zonder doorboorde lugs op sommige modellen Universal Genève Polerouter Sub. Het niet doorboord zijn van de lugs van de (dikkere) 7085 kast is dus niet ondenkbaar, maar wel redelijk apart;
  • Uurwerk is altijd 25 jewels i.t.t. 21 jewels op de wijzerplaat (geldt voor vrijwel alle Calypsomatics overigens)
  • De (schroef)kroon van de 3552 is íets anders dan die op de vroege 7085 modellen en past niet met de kast-tubes. De kroon is dus nieuwer dan de vroege 7085, terwijl de wijzerplaat juist correspondeert met de oudere 7085 modellen;’
  • Volgens de kenner waarmee ik correspondeerde is het waarschijnlijk juist een vrij jong model gemaakt op basis van (rest)onderdelen ten tijden van de verkoop van Titus aan een Japans bedrijf (ergens in de 2e helft 70’s). Een grappig dingetje is dat dezelfde type kasten als van de 3552 toen opdoken… Op een Oriënt Skindiver!

Al met al dus met gering speurwerk een redelijk interessant verhaal en goed nieuws voor @denny73!

14 likes

Wat een leuk verhaal en goed speurwerk.

Mwah, vooral op basis van één waardevol (en pas recent) contact… Was wel leuk speurwerk.

Die Orient is overigens erg gaaf met die wijzers.

1 like

Leuk dat je het even bij elkaar hebt gezet Jeroen. Ik ken de ontwikkeling van de Calypsomatic heel behoorlijk, maar dit onderdelenopmakertje kende ik nog niet. :thumbsup:

Cool Jeroen! Leuk verhaaltje en grappig dat je het hebt kunnen achterhalen!

Ik volg je al op Instagram (@soenes) dus zie hem hopelijk nog wel eens voorbij komen.

Hoho, hij is niet van mij hè! Van @denny73. Hoop dat hij een passende (liefst originele) bezel kan vinden!

Oww! Dan heb ik het even verkeerd begrepen… Ik moet ook even wennen aan de mobiele lay out van Horlogeforum (ben van plan vaker terug te komen) :slight_smile:

Altijd leuke dingen gevonden! Het wordt maar eens tijd om mij hierover in te lezen. :blush:

Heb je nog leuke links om te delen @acour_jeroen?

Alvast bedankt voor deze informatie! :+1::+1:

Groet, Glenn

Leuk verhaal :slight_smile: Goed speurwerk, en inderdaad zie ik op Ebay allerlei duikhorloges heel erg op elkaar lijken :smile:

Jeroen, nogmaals erg bedankt voor uitzoeken van de geschiedenis van dit prachtige horloge :+1: :grinning: :grinning: . Ik zal mijn horlogemaker deze foto’s sturen zodat hij weet welke bezel hij moet zoeken.

Na de servicebeurt zal ik een mooie foto rapportage op dit forum zetten.

Ik snap niks van de openingspost. Wellicht zu viel :wine_glass: gehad

Bourgondische Limburger, jij! Gelukkig is het róde wijn.

Dat wordt weer zoeken dus :wink:

1 like

Prachtig speurwerk! Hopelijk lukt het om een passende bezel te vinden

Ik heb uiteindelijk de juiste bezel gevonden en het horloge ziet er nu echt fantastisch uit:

17 likes

Mooi, hoor! Van harte.

Leuk verhaal en speurwerk van @acour_jeroen ervoor ook. Had deze destijds gemist. Alleen daarom al blij dat je deze update geeft.

2 likes

Dat zijn de betere updates!!

1 like