Toch eens voorstellen

Na al regelmatig accountloos meegelezen te hebben, besloot ik een paar dagen geleden om nu toch eens wat actiever te gaan deelnemen aan de horloge-community. Een accountje was zo gemaakt, en inmiddels zijn de eerste paar posts al geplaatst.

Mooi moment voor een korte introductie. Ik ben Mathijs, 37 jaar, import-Zeeuw met Limburgse roots. Eigenlijk opgeleid tot chemisch technoloog, maar al snel in de IT terechtgekomen… Geen grote verrassing dat ik al van jongs af aan geïnteresseerd ben in alles wat technisch is, of het nu een stekker of wielen heeft, of op een andere manier vernuftig inelkaar gezet is.

In dat plaatje past uiteraard ook de horloge-hobby. Enkele jaren geleden pas actief mee gestart, maar uiteraard sluimerde het al langer. Inmiddels omvat de collectie ruim een twintigtal uurwerken, voornamelijk in het “prijsbewuste” segment. Voornamelijk “self-sufficient” horloges, dus vooral mechanisch/automatisch en een enkeling met zonnepanelen.

De Japanse merken kunnen me over het algemeen wel bekoren, zeker gezien de vaak erg goede prijs-kwaliteitverhouding. Ondanks de relatief lage investering, kan ik veel plezier beleven aan het dragen van een degelijke Seiko 5, of een stijlvolle Orient (bij voorkeur met de gangreserve-indicator!). Voor de variatie krijgt ook een stoere Casio G-shock of robuuste Pro Trek wel eens wat buitenlucht.

Vintage is een domein waarin ik me nog graag verder wil verdiepen, dus mocht iemand leuke tips hebben, dan houd ik me aanbevolen! De basis op dat gebied is al gelegd met een Omega chronograaf uit de jaren '50 of '60. (Erfstukje van m’n opa. Daar verraste m’n vader me een paar jaar geleden mee…)

Nadeeltje van mijn brede interesse is wel dat geen van de hobby’s gedurende langere tijd de volledige aandacht weet op te eisen. Het kan zomaar zijn dat de horloges een paar maanden op een lager pitje staan, omdat ik dan weer een eigen linux-servertje inelkaar aan het knutselen en configureren ben. Of aan het fotograferen geslagen ben. Of in huis aan het klussen ben… Soms dus even uit het oog, maar nooit uit het hart!

Enfin, genoeg gerateld over mezelf, tijd om weer eens wat verhalen van anderen te lezen.


EDIT: Profielplaatje is nog in de maak…

10 likes

Welkom :grinning:

1 like

Welkom !

Show eens wat plaatjes van je horloges :slight_smile:

Veel kijk en lees plezier op dit forum

1 like

Welkom hier, en veel plezier.
Dat van die meerdere hobby’s herken ik wel, ik heb ook vrij veel hobby’s en de prioriteiten ervan wisselen bij vlagen. :sunglasses:

1 like

Dank.

Plaatjes volgen gedoseerd in het “Wat dragen we vandaag?” topic. :wink:
(En hier misschien ook nog wel hoor.)

Welkom op dit geweldige forum.
Gr van een Zeeuw.

1 like

Ik heb altijd wel bewondering voor mensen die hun hele leven in dienst kunnen stellen van één ding!

Aan de andere kant is de wetenschap dat je je - door de overvloed aan interesses - nooit zult vervelen, ook wel comfortabel. Dan heb je later in het verpleegtehuis ook nog wat te kiezen…

Het nadeel is wel dat je meestal geen echte invloed hebt op een interesse-swap. Dat gebeurt gewoon opeens, meestal door een onbenullig zetje van buitenaf.

1 like

Welkom op dit leuke forum. Heb ook pas vintage ontdekt. Pas op! voor je het weet heb je er een paar in je collectie! :wink:

1 like

Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde. Ik ben me nu aan het bekwamen in het servicen van uurwerken, maar misschien ben ik over een paar maanden wel weer met m’n klassieke auto bezig of afstandbestuurbare vliegtuigen. :smile:

1 like

Dank voor de waarschuwing, maar daar heb ik me al bij voorbaat bij neergelegd. :blush:

Hoe kom jij aan je vintage klokjes? Fysieke adresjes? Marktplaats (of andere online-locaties) afstruinen?

Wetende dat er meer mensen zijn met het ‘multiple interest syndrome’, voelt het nu toch wat minder als een afwijking, en meer als een kwaliteit. :smiley:

1 like

Welcome to the watch forum

Alaaf & luctor et emergo.

grt. Gerard

Welkom en veel plezier op dit leerzame forum.

Mijn beste,

Matthijs, van harte welkom binnen de gelederen van dit gezaghebbende HorlogeForum!!
Een ruimhartige introductie heb je. Leuk hoor.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Wel ja. Kom er maar bij.

Veel plezier alhier.

Elf.

Welkom en ben benieuwd naar je vintage piece

Welkom en veel plezier hier :+1:

Welkom Mathijs!

Welkom! Lijkt me niks mis mee met wat variatie in je hobbies.

Ik vind zelf ook wat je noemt ‘self-sufficient’ horloges leuk. Nou ja, niet perse helemaal self sufficient, ik bedoel een solar horloge heeft ook zonlicht nodig, en een automaatje moet je ook opwinden.
Maar ik bedoel dan horloge waarvan je geen batterijtjes van hoeft te vervangen. In die categorie heb ik in 1 of andere vorm van elk soort wel eentje. De bekende solar en automaat die je al hebt, maar waarschijnlijk zoals je ook weet heb je ook de handopwinders (niet elke automaat kun je handopwinden), kinetic (al dan niet met gangreserve weergave), horloge wat kinetic EN solar ingebouwd heeft, horloges die je oplaadt via netstroom, cradle, batterypack of USB (inductie, zoals de MTM realiseer ik me ineens, heb ik nog niet), horloge dat werkt op water, horloge dat werkt als de Matrix… je lichaamswarmte.

Misschien klokjes die ook jouw interesse kunnen hebben?