Uurwerk (Seiko) 6R15C

Dag HF’ers,

Ik ben sinds kort op zoek naar mijn eerste (echte) horloge, nu is mijn oog gevallen op een Seiko SARB033.
Online heb ik een aanbod gevonden maar het horloge heeft een 6r15C uurwerk.
Over dit uurwerk heb ik een aantal minder goede dingen gelezen en vroeg me af wat jullie ervaring is.

• Michel

Niks mis mee toch ?
Heb 'm zelf ook. Nou ja, 6R15d…

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_6R15

De 6R15D zou de problemen van de C hebben verholpen :slight_smile:

Nee niet echt helaas. De problemen zitten ook niet echt in het uurwerk maar in de lubricatie.

Maar welke problemen gaat het om ?
En zijn ze zodanig dat je bij dit caliber weg moet blijven ?

1 like

Dat ze gaan afwijken en onregelmatig lopen en niet meer te goed te reguleren zijn. Er van weg blijven? Mwah. Maar zou er wel atent op zijn als je er een koopt.

Heb zelf ook een Sarb033, na een half jaar (in mijn bezit horloge is veel ouder) nog geen problemen mee gehad.

1 like

Dat is dan fijn voor je, maar het is toch echt zo dat er weldegelijk bekende problemen zijn met dit caliber.
De meerderheid zal daar misschien geen last van krijgen maar er zijn er natuurlijk enorme aantallen van geproduceerd dus er zijn genoeg draadjes over te vinden.

1 like

Problemen komen bij dit uurwerk meer voor dan je zou verwachten (Google is je vriend). Ik heb er 4 gehad en moest bij 1 (ik dacht) de balans laten vervangen. Uurwerk stond namelijk stil. Ik zou er hier 1 tweedehands kopen van een betrouwbare verkoper. Als je een goede koopt die stabiel loopt is de kans op een probleem al veel kleiner denk ik.

https://www.google.com/search?q=seiko+6r15c+problems&oq=seiko+6r15c&aqs=chrome.4.69i57j0l8.20767j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

2 likes

Dank voor de informatie iedereen.
Ik ga het forum hier ook even in de gaten houden voor een SARB033!

Ik heb een stuk of twaalf horloges met diverse 6R15 uitvoeringen gehad, allemaal langer dan een jaar in mijn bezit gehad, sommige meer dan vijf jaar, en met geen enkel exemplaar een probleem gehad. Ook liepen ze allemaal zeer precies.

Just my two cents.

2 likes