Advies reguleren 6R15

Ik zal hier geen horlogemaker adviseren, maar wil graag opmerken, dat Seiko’s in het lagere segment (non GS) regelmatig niet zo goed gesmeerd zijn.

Je kunt niet zo vertrouwen op de assemblagerobots van Seiko. Ik zou het uurwerkje laten servicen, dan weet je zeker dat de hele basis goed is.
Met een beetje reguleren ben je er anders niet.

2 likes

Dank voor het advies, maar een uurwerk van amper 9 maanden oud laten servicen ?
Is Seiko echt zo waardeloos ? Ik verwacht hier geen premium kwaliteit, maar met 950€ is het nu ook niet helemaal een weggevertje.

Nee, zeker niet slecht, maar het is natuurkunde.

Al maak je 's werelds beste uurwerk, als je bij assemblage niet goed smeert - en robots zijn lang niet altijd goed of goed afgesteld - dan loopt het ding niet, of slecht, of het loopt helemaal kapot.

De investering in horlogemakers die goed smeren en een behoorlijke QC kosten goud geld. Seiko biedt goede VFM en wil het liefste dat je over 10 jaar een nieuw horloge koopt.

Men zit er niet in om Omega naar de kroon te steken met de 6R15’s. Daarvoor heeft men de GS-serie.

2 likes

Het hangt er van af. Het probleem is dat 6r15’s erg wispelturig kunnen zijn. Ik heb een 6r15 laten reguleren die daarna een hele periode strak liep. Ik heb dat laten doen bij @PeterLC destijds. Hij deed ook wel meer dan alleen het afregel naaldje wat verschuiven.

Dat is de laatste jaren wel verandert helaas. Op uurwerk gebied blijven ze achter. De uurwerkjes die vroeger in horloges van 3-500 euro zaten zitten nu in horloges van 1000-1500 euro soms.

Maar hoe doen andere merken zoals ETA of Myota dat dan met hun machinaal geassembleerde horloges? Daar hoor je minder vaak zulke dingen over heb ik het idee. Ook bij Seiko’s andere uurwerken hoor je er minder over dan bij de 6r uurwerken.

3 likes

Wellicht hebben we andere opvattingen over value for money, want in mijn optiek zou een nieuw horloge met rubber bandje twv bijna 1k in ieder geval zodanig gesmeerd moeten zijn opdat hij normaal kan functioneren, natuurkunde of niet.
Wanneer het als normaal wordt gezien dat zo’n uurwerkje gelijk maar geserviced dient te worden, dan vind ik dat niet al te best, en heb daar moeite mee.

Vergelijken met een Omega is helemaal niet relevant lijkt me, maar dat terzijde.

1 like

Dit lijkt een probleem waarvan redelijk veel klachten te lezen zijn op internet. Klein heeft hier een tijd terug een service video over gemaakt die ik al eens gelinked heb.

1 like

Voor de horlogewereld is het hooguit mid end, zonder te willen betwisten dat ca € 1000,- veel geld is voor een horloge. Je krijgt een manufacture-uurwerk in een manufacture-kast voor dat geld.

Om de productieaantallen (goedkoop) aan te kunnen is veel geautomatiseerd. Het is niet anders. Robots die smeren doen het minder goed dan mensen en de Seiko QC is vaak slordig. Men heeft ook hele losse eisen qua precisie bij deze range en daaraan wordt ook met matige smering wel voldaan.

Seiko was vroeger overigens zeker een heel stuk beter dan nu, maar je ziet dat ook Seiko (geforceerd) poogt meer te positioneren op een hoger niveau dan men eigenlijk heeft.

Omega zat vroeger in de € 1.000,- categorie (daarvoor kocht ik mijn SMP nieuw…) en is inmiddels ook aardig “upmarket” gegaan.

3 likes

Als een horloge erg onregelmatig loopt, dan krijg je dat niet weggeregeld, maar duidt eerder op een probleem in het gangwerk. Eerst een servicebeurt plannen. Uurwerken van moderne Seiko’s uit het lagere segment staan niet als heel betrouwbaar te boek.

2 likes

Sumo van 1000€ met 6r15 bijvoorbeeld mag je toch verwachten dat het gewoon netjes loopt zeker? Een orient van 300-400€ die ik nu heb met 40N5A loopt nu bij mij +6 seconden in een WEEK. Ik dacht altijd er nog eens een Sumo of zo bij te nemen maar ik laat het gaan.

2 likes

Nee, dat mag je dus niet verwachten.

Seiko pist er zo ongeveer olie overheen en dat komt het lopen niet ten goede.

3 likes

Grafietvet vooral, op het Magic Wheel… Daar gebruik ik alleen nog Molykote. Laat tenminste geen zwarte smeerzooi in het uurwerk achter… Maar ik service ze liever helemaal niet meer. Resultaten zijn te wisselvallig…

5 likes

Ik begrijp dit allemaal prima, want ik weet uit eigen ervaring echt wel het verschil, tussen een horloge van 1k en eentje van 10.
€1000 is veel geld, maar is helemaal niet veel geld voor een redelijk knap mechanisch horloge. Het is wel veel te veel voor een vanaf nieuw echt slecht lopend horloge.

Het enige wat ik zeg is dat voor bijna 1000 euro (voor een simpel 3wijzer horloge met een goedkoop ogend rubber bandje, en slecht uitgelijnde lunette-ring), zou je toch wel mogen verwachten dat hij na aankoop niet gelijk een service nodig is, om hem redelijk te laten lopen. Heb ik van een simpele 2824 nog nooit gehoord.

Lang verhaal kort: hij is inmiddels onderweg naar Zeiko NL, en hij komt hopelijk terug met een iets beter lopend uurwerk, die niet wekelijks van zomer naar wintertijd verspringt.

Deze waarden kreeg ik:

3 likes

9.8 beat error en 168 amplitude. :exploding_head: Dat is wel heel apart.

3 likes

Volgens mij zijn ze juist wel heel betrouwbaar, maar ontbreekt het aan QC en is, zoals @Bernard schrijft, de smering het probleem.

3 likes

Gek genoeg lijken met de goedkopere 4r en 7s uurwerkjes ook minder problemen te zijn. Juist met de “mid-range” 6r’s is meer mis.

3 likes

Kolere, dat zijn absolute slechte waardes.
ik bracht vandaag een 7758 naar de horlogemaker, nooit geserviced, uit 1993.

Die had dezelfde amplitude en liep +35 spd met een beat error van slechts 1.2…

1 like

Ja, ik schrok er ook van, maar dacht, ik plaats een fotootje voordat iemand denkt dat ik me aanstel :smile:

Welke Seiko hebben we het eigenlijk over ?

1 like

SPB087J1 oftewel Mm200 special edition

5 likes

Je hebt het wel over een Seiko 6R15 uurwerk. Dit is gewoon de standaard 7s26 met winding en hacking.
Deze heeft 21,600 vph, wat relatie laag is wat ze minder nauwkeurig maken, maar ze hebben niet snel onderhoud nodig. Ik snap niet waarom seiko dit soort uurwerk stopt in een horloge duurder dan 300 euro.

Ik ben zelf meer van van de high beat movements zoals de 6R21 wat mijn favoriete modern uurwerk is van seiko. Ik krijg ook binnenkort een Lord Marvel 36000 binnen.

1 like