Verslag: onderhoud Speedmaster Mk. 2 bij Omega

Begin dit jaar kocht ik een mooie speedmaster Mk. 2 van Ghentwatch. Hij omschreef het uurwerk als zijnde in een “Eerlijke vintage staat” en dat was volledig correct. Toen het toekwam (aan de deur geleverd werd zelfs eigenlijk!) was ik initieel zeer tevreden, echter na een tijdje merkte ik dat het horloge niet correct resette wanneer de chrono meer dan 6 uur gelopen had.
Ik stuurde bijgaand filmpje naar Ghentwatch waarna hij akkoord ging om bij te dragen in een onderhoudsbeurt teneinde het probleem op te lossen. Een probleempje kan iedereen overkomen, maar de echte clou is natuurlijk hoe je het dan oplost. Topkerel!

Zoals je naar het einde van het filmje toe kan zien, was de kast nog in mooie staat maar was het typische sunburst effect bijna volledig weggepolijst. Op de zijkant horen ook 2 strippen scherp afgelijnd te zijn en hooggepolijst, ook dat was op dit exemplaar al wat minder zichtbaar. Helaas heb ik buiten het filmpje geen “voor” foto’s meer.

Probleem met dit “sunburst” effect is dat je een specifieke machine nodig hebt om het aan te brengen, en die hebben ze niet overal. Ik bracht het horloge binnen bij de AD met de duidelijke boodschap dat ik wilde dat het naar Zwitserland gestuurd werd, anders wilde ik het terug. Ik geloof niet dat ze lokaal de juiste machines hebben voor de satinzge. Betaalde 50€ voorschot en het wachten kon beginnen.

Ongeveer 6 weken later kreeg ik telefoon. Het horloge was effectief in Zwitserland toegekomen en reparatie kon binnen de standaard rate plus een kleine kost voor een nieuw glasje. Het glasje bevat bij dit model ook de tachymeter schaal, en deze was een beetje beschadigd. Uiteraard ging ik akkoord!

Gisteren kon ik dan eindelijk het horloge ophalen en ziehier het resultaat:





Het sunburst effect hebben ze er in Zwitserland prachtig terug op gekregen, de kast is zo goed als perfect.
De wijzers zijn vervangen door nieuwe maar gelukkig zitten de oude er ook nog bij.

Verder hebben ze zo ongeveer de hele binnenkant vervangen, kroon en pushers inclusief. Volgens het verslag was de binnenkant gecorrodeerd en ik zie inderdaad groene vochtsporen hier en daar.

ik ben in elk geval erg tevreden over het resultaat, voornamelijk de prachtige satinage die ze er weer op hebben weten te zetten!

16 likes

Ziet er weer helemaal tiptop uit :thumbsup:. Pluim ook voor Ghentwatch voor de manier van aanpak van het probleem.
Geniet ervan!

Ziet er super uit! Heel erg goed gedaan maar zal ook wel een prijskaartje aan hebben gehangen of valt dit wel mee daar bij die jongens?

Ziet er goed uit hoor. Echt weer zo goed als nieuw.

Fraai hoor. Krijg stiekem zin in een MKII

Die is weer nagenoeg nieuw, prachtig resultaat.
Veel plezier ermee!

Prachtig en het zijn enorm ondergewaarde horlogens vergelen met de Moonwatch varianten
En dat te bedenken dat de MK II de duudere variant was van de Moonwatch destijd
De prijzen zijn ook hier wel aan het stijgen omdat mooie exemplaren steeds schaarser worden
Hier de mijne met de originele zwarte dail en met de OEM Ofrei racing variant (zelfde horloge)





3 likes

Mooi hoor! Jammer dat je geen ‘voor’ foto’s hebt

Het ziet er weer als nieuw uit!
Klasse reparatie.:+1:
Geniet ervan!

Voorlopig is de MKII nog ondergewaardeerd, maar laat ons dat lekker stil houden :wink:

Mijne is ondertussen weg voor onderhoud en glas, maar polijsten daar pas ik voor.

1 like

De rates van Omega staan gewoon op hun Website en daar hebben ze zich hier ook aan gehouden. 620€ voor het onderhoud en iets meer dan 40€ voor een nieuw glaasje,

Ondertussen zijn hun rates trouwens iets gezakt zie ik, nu zou het nog 590€ kosten.

Dat is inderdaad netjes.

Als je een mkII in slecht staat voor een prikkie kan kopen en voor dat bedrag eventueel kan laten service heb je een goede deal! :+1:t2:

Mooi hoor en top service!

Dat klopt maar de tijden dat je voor 750/800 Euro een redelijke MKII kon kopen zijn voorbij
De prijzen liggen nu op 1200-1400 Euro
Dus met full service ga je richting 2000 Euro
Natuurlijk nog steeds goedkoper dan de (Pre-) Moonwatch variant

Erg mooi geworden.:+1:

Ik kocht 2 jaar geleden nog een hele mooie voor €900,- na een servicebeurt van €350,- was hij weer als nieuw. Jammer genoeg ook gelijk weer verschoten :frowning:️ Zou er wel weer 1 terug willen, maar niet tegen de huidige prijs.

Groeten van de mijne :slight_smile: Wijzerplaat heeft een lichtbruine gloed.

Mooi patina
In 20 jaar zeker 4.000 - 5.000 waard
Dus als je geld “over” hebt, nu kopen en bewaren

Erg mooi gedaan en een goede tip om het horloge beter naar de fabriek te laten sturen.
Ik word wel hebberig bij het zien van deze MKII, zeker een optie voor de toekomst.

Over 20 jaar heb je een bak bier voor 4000-5000.

1 like