De oplettende lezer zou tussen de regels door kunnen lezen wat ik eventueel van het merk zou kunnen vinden. In alle gevallen: neem het niet te serieus, man.
Ik heb toch voor de Zwitsers gekozen als het om superieure horloges gaat.
Heeft niets met snobisme te maken want ik denk dat de Zwitsers wel wat kunnen leren van de Japanners als het om finishing gaat.
Maar ik struikel bij Grand Seiko elke keer over die maatvoeringen van de horloges. In Japan denken ze blijkbaar dat ze grote horloges aan de man moeten brengen aan ons westerlingen die over het algemeen wat groter zijn.
Is maar een gedachte uiteraard.
Maar ik zie de mooiste Grand Seiko’s langskomen, maar dan…
43 of 44 mm voor een dresswatch.
Doodzonde!
Sommigen zouden echt perfect zijn als ze 36 tot en met 40mm in diameter zouden zijn. met ook een geringe dikte die past bij de diameter uiteraard.
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Seiko dat gewoon zou kunnen als ze dat zouden willen. Maar het gebeurt niet altijd en dat is jammer.
De echt mooie GS modellen die wel zo rond de 36 a 38 mm zijn die zijn vaak erg duur of niet te vinden.
Ik vind Grand Seiko een prachtig merk. De kast en het polijstwerk is ongeëvenaard. Ook de uurwerken incl zichtbodem is erg mooi. De 9f Quartz is superdeluxe, maar dat vind ik minder boeiend. Het uiteindelijk verschil tussen een 9f quartz en een quartzknaller van 10 euro is te weinig. (Lees 1 minuut op jaarbasis?)
Verder speelt merkbeleving een grote rol bij mij. Ik heb dat gevoel niet bij GS. Komt mede ook omdat een Sarb van een paar 100 euro erg lijkt op zijn duurdere broer. Ik weet dat je deze twee merken los van elkaar moet zien, maar daar hebben ze nou eenmaal teveel gelijkenissen voor. Wellicht hadden ze voor een andere naam moeten kiezen.
Ik zou er dus eerder voor kiezen om een Sarb te kopen voor erbij, dan een GS als DE financiele klapper in je verzameling.
Verder zal er wel weer zuur en quasi grappig worden gereageerd i.p.v. inhoudelijk. De hofnar krijgt immers meer likes op het forum dan de members die inhoudelijk willen reageren.
Ja toch?
Grand Seiko zijn gewoon overpriced Seikos. Premium Zwitserse merken vind ik helaas te duur dus ik ben gebonden aan Japanners met gare banden en lauwe lume. Maar hee:
Sommige mensen kopen een horloge voor zichzelf. Niet om wat de rest van de snob wereld er van vind.
Qua afwerking kan Grand Seiko met gemak concurreren met de “Swiss holy trinity” Patek Philippe, Audemars Piguet en Vacheron Constantin. En dat voor een fractie van de prijs.
Dank. Gewoon, bedankt.
Ik vind dat er een regel moet komen die het plaatsen van filmpjes door YouTubers met ‘controversiële’ meningen omwille van de clicks verbiedt.
Dat heeft niks met Ralph te maken maar 10 out of 10 keer zijn ze ongefundeerd en voegen die schreeuwende YouTube blaaskaken niks toe.
Waarom ontbreekt toch altijd de optie:
‘Val me niet lastig met dit soort onzin’.
Ben wel benieuwd naar welke dress watch modellen dit zijn.
Dat het halve forum hier van die 16,5cm omtrek vrouwenpolsen heeft wil niet zeggen dat dit de gemiddelde polsomtrek is van de gemiddelde man
Maar 42mm en 43mm is wel erg groot voor een dresswatch. 39mm is een mooie maat…
Grappig dat pinnen als slechter aanzien worden dan schroefjes. Eerlijk, wat het beste systeem is hangt sterk af van de uitvoering. Een goed uitgevoerd systeem met pinnen kan beduidend duurzamer en betrouwbaarder zijn dan een slecht uitgevoerd systeem met schroefjes…
Verder heeft mijn Seiko Monster betere lume dan mijn vele malen duurdere nieuwe Seamaster, maar goed. Eerlijk gezegd zijn dat echt niet de enige factoren waarop ik een horloge ga beoordelen, als de rest van het horloge zo goed afgewerkt is.
Grand Seiko zou betere stalen banden, een 40 mm duiker en vooral, fijnafstelling op de gesp moeten maken.
Ik heb een paar kwarts GS’s van een nieuwe batterij voorzien. Je wilt niet weten hoe de binnenkant van een GS-deksel er uit ziet… Michael Kors-afwerkingsniveau.
De SBDG001 en de SBDG201 bijvoorbeeld.
Haha. Heb zelf 20,5 polsomtrek maar ik vind dresswatches onder de 40 mooier, liefst nog iets kleiner afhankelijk van het model uiteraard.