Welkom Matthias!
Welkom, Matthias en nog veel plezier op ons forum.
Beste Matthias. Als ik zo vrij mag zijn… Je hebt voor een klein kapitaal dingen bij elkaar gezocht bij Cousins terwijl je nog aan je eerste horloge moet beginnen en nu nog geen idee hebt op je het wel ‘in de vingers’ krijgt.
Mijn tip aan jou is voor een paar tientjes op MP een startsetje te kopen (zoek op horlogemakers gereedschap) en dan eerst eens je allergoedkoopste handopwinder uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten… Krijg je hem weer aan de praat? Nog een keer hetzelfde ritueel totdat je het uurwerkje niet meer kunt zien. Later, als je er echt lol en gevoel in krijgt, kun je langzaam je collectie gereedschappen "upgraden’.
Just ‘my 5 cents’… Heel veel plezier hier op het forum, we zien je vorderingen graag tegemoet!
Hoi Matthias, ik sluit me aan de gouden woorden van hierboven. Koop een goedkoop setje van 20 euro op amazon en ga eens los op een Mumbai special oid. Bij grote lol zou ik eerst investeren in goede schroevendraaiers van Bergeon en dan langzaam upgraden wat je niet fijn vindt werken. Mijn ervaring is dat veel goedkoop prul best wel OK werkt, op de schroevendraaiers na. Ik had eerder behoefte aan een goed set verenwinders dan veel van het spul wat je laat zien.
Hoi Aqualand,
Dat was ook mijn eertse idee maar toen las ik overal dat die starter sets echt wel brol zijn en dat ze echt een deel van de pret wegenemen omdat je er zo enorm mee zit te sukkelen.
Deels klopt dat klungelen wel, maar vnl de schroevendraaiers met bitjes die te bros zijn.
Bergeon bitjes of hele schroevendraaiers met een setje om bitjes te slijpen is al snel fijn en een goede investering als je het geld kan missen
Hmm ja nu begin ik natuurlijk wee te twijfelen of ik niet gewoon die starter set koop,
Denk je dat je met zo’n set een seiko 5 6309 een stevig ondrhoud kunt geven?
De denk oefening was ook een beetje ja als het me niet ligt kan ik dit nog verkopen met wat verlies maar als het me wel ligt hebk ineens al een goed setje tools. Terwijl bij de starterset ik wel niet meteen goede tools heb.
De eeuwige twijfel
Ik zou beginnen met een handopwinder ipv een automaat, of in ieder geval een kaliber waar je een goed YouTube video over kan vinden
Welkom hier!
Nja snap ik maar die seiko heb ik hier al liggen en wou die graag servcen had via youtube een deftige video tegengekomen hoe je deze horloges helemaal uit elkaar kunt halen.
Zijn handopwinders dan zo gemakkelijker ?
Bergeon schroevendraaiers zijn zo verkocht op het forum, daar zal je niet zo snel een bui aan vallen hoor. Pas op, veel fake op amazon en ebay (weet ik helaas uit ervaring) , dus gewoon bij de vakhandel kopen
Ja die zijn meestal gemakkelijker.
Vaak worden Franse uurwerkjes aangeraden als ideale klus objecten
Welkom op HF
Ik zou die Seiko inplannen voor later. Waarom begin je niet met een ORIS van 5 euro… Sloop je hem, dan is er geen man overboord, sloop je die 5, dan baal je als een stier…
Welkom Matthias!
Welkom Mattias! Veel leesplezier en wetenschap mbt reparaties hier.
Ik heb zo’n goedkoop setje op Conrad besteld plus een paar slechte extra schroevendraaiers. Dus spijt! Investeer in een paar goede schroevendraaiers en een simpel setje gereedschap om te oefenen. Val je geen buil aan en handig om te starten.
Kijk eens in de volgende link daarin staat een lijst met de nodige gereedschappen als basis voor een startende sleutelaar.
mooie tijd hier