Vraag: openen Roamer Rockshell Mark 1

Heeft er iemand ervaring met het openen van een Roamer Rockshell Mark 1? Afgaande op onderstaande foto dacht ik dat het identiek zou zijn aan het openen van bij voorbeeld een Roamer Mustang. Daar oefen ik voorzichtig druk uit op het glas en het horloge komt uit de kast, bij deze lukt dit niet. Heb ik hier (speciaal) gereedschap voor nodig of kan het ook zonder? Alle tips welkom!

Die losse modules zitten vaak vast gekoekt dan is er best wat kracht nodig om deze eruit te halen.

1 like

Ok, zal inventief moeten zijn en nog eens een poging wagen. Tx

Sommige Roamers hebben aan de zijkant tegenover de kroon een uitsparing waar je een mesje in kunt zetten.
Je kunt ook proberen de buitenkant wat te verwarmen met je handen zodat het een klein beetje uitzet en tegelijkertijd ombeurten op alle hoeken aan de voor-en achterkant drukken tot je een klein beweging er in krijgt.
Een föhn om de boel te verwarmen wil ook nog wel eens helpen, maar je moet er wel voor zorgen dat het binnenst deel kouder blijft dan de buitenkant. Bijvoorbeeld koelen met een nat doekje.
Ik ben ook wel eens een uurtje bezig geweest, maar uiteindelijk allemaal open gekregen.

Werkt dit ook zo bij een Roamer Searock of loop ik nu voor nop het glas in te drukken? :laughing:

  1. heeft een tweedelige opwindstift, kroon kan er afgetrokken worden, dan met een dunne schroevendraaier in de kast
    de andere helft van de opwindstift terug induwen.

  2. met een mesje aan de zijkant van het glas en de kast voorzichtig het glas omhoog duwen.

  3. dan zit er nog een fijne metalen ring die ook nog drukt op de wijzerplaat, deze op dezelfde manier omhoog klinken.

  4. dan komt het uurwerk uit de kast. Deze methode wordt veel gebruikt bij de oudere Roamers.

1 like

Allen, bedankt voor jullie input. Even een update; operatie geslaagd!
Heb met behulp van 2 plankjes, buble wrap, een rubberen hamer, een schietgebedje en een welgemikte en gedoseerde tik de 2 delen in één keer kunnen scheiden. Op zich dus hetzelfde systeem als bij een Roamer Mustang. Binnen heeft de Mark 1 2 ringen terwijl er bij de Mustang (Electronic) slechts 1 is.

Voor de volledigheid nog even de collectie gechecked:
Roamer Searock: een schroefdeksel of een drukdeksel
Roamer 606 Electronic: 4 vijsjes die de module in de kast op z’n plaats houden
Roamer Rockshell Mark 2 (toch de TV case versie): 4 vijsjes
Roamer Stingray Chrono zelfde als Mark 1 en Mustang

2 likes